Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | DREDGING
VAART!Webnieuws is een nieuwsdienst voor binnenvaarders.

Het auteursrecht berust bij de oorspronkelijke bronnen. Webnieuwsberichten zijn beperkt houdbaar!

Tips en berichten voor VAART!Webnieuws kun je kwijt bij: redactie VAART!Webnieuws

Informeer naar advertentie- en sponsormogelijkheden!

 
Beter scoren
met Google?

VAART! geeft je
site de waardering
die je toekomt!
Mail voor meer!

Maandag 26 oktober 2009 op het Web:
    Actueel of aanvullend nieuws gevonden? Foto's?
    Mail je vondst met webadres naar: info@vaart.nl



  • 'Hart' Franse spitsenvaart met sluiting bedreigd

    PARIJS 25/10 - In totaal 27 Franse waterwegen zouden gesloten moeten worden voor de scheepvaart, waaronder het canal d'Abbécourt, het canal latéral à l'Aisne, het canal des Ardennes en het canal entre Champagne et Bourgogne. Ofwel, het 'hart' van de spitsenvaart, de complete Champagnestreek met al zijn silo's en de diepste en meest gebruikte route naar Zuid-Frankrijk. Dit voorstel staat in een Frans overheidsrapport, samengesteld onder leiding van Noël de Saint-Pulgent, inspecteur van financiën. Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd, maar het Franse watersport- en binnenvaartblad Fluvial heeft de hand weten te leggen op dit 'vertrouwelijke' document en het op internet geplaatst.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Matroos verdronken in haven bij Dordrecht

    DORDRECHT 24/10 - Een duikploeg van de brandweer heeft zaterdagochtend in de haven bij Dordrecht het levenloze lichaam aangetroffen van een 37-jarige Filippijnse matroos. De politie Zuid-Holland Zuid gaat er vooralsnog vanuit dat de man verdronken is, zo laat een woordvoerster weten. De man werd zaterdagochtend als vermist opgegeven, nadat hij vrijdagavond niet meer was teruggekeerd op zijn schip. Daarop gingen een duikploeg van de brandweer en de reddingsbrigade samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) op zoek naar de matroos. Aan de kade nabij het schip waren al kleding en andere spullen van de man aangetroffen.
    << NU.nl

  • Für selbstständige Schiffer bahnen sich neue Schwierigkeiten an

    DATTELN/VEST 25/10 - Am Wochenende traf sich der Bund der selbständigen Binnenschiffer erneut in der Dattelner Friedenskirche zum Krisengipfel. Gastgeber Horst Borrieß, Schifferseelsorger, erläuterte im Gespräch mit WAZ-Redakteurin Inge Ansahl, wo seine fahrende Gemeinde der Schuh drückt. Hat sich die Situation für die Binenschiffer nach dem 1. Krisengipfel Anfang Juni verändert? Boerrieß: Für die Krisenbewältigung selbst nicht. Die Krise ist auch nicht unmittelbar durch das Verkehrsmittel Binnenschiff ausgelöst worden. Aber es sind sehr deutlich europäische Probleme auf getretten, wenn etwa bei Ladungsengpässe zuviel neuer Schiffsraum am Markt ist. Die Niederländer bauen zu schnell zu viele zu große Binnenschiffe, die die Frachtraten in den Keller sinken lassen und grundsolide Unternehmen gefährden, weil sie für jedes Geld fahren müssen. Es ist an eine europäische Stillliege-Aktion gedacht und an Aktionen für längere Ruhezeiten.
    >> *** der Westen

  • Transportmittel Schiff soll forciert werden

    ANTWERPEN 24/10 - Unternehmen sollen in Zukunft verstärkt auf das Transportmittel Schiff setzen. Wirtschaftslandesrätin Petra Bohuslav (ÖVP) hat deshalb in Flandern (Belgien) eine mögliche Zusammenarbeit besprochen. 40 Prozent der Güter werden in Belgien mit dem Schiff transportiert. Der Welthafen Antwerpen macht klar, welche Bedeutung der Gütertransport auf dem Wasser in Belgien hat. Allein hier sind 170.000 Menschen im Bereich Logistik beschäftigt. Flanderns Ministerpräsident Kris Peeters ist überzeugt, dass der Verkehr von und nach Niederösterreich noch ausgebaut werden könnte - zum Vorteil beider Regionen. Auch Wirtschaftslandesrätin Petra Bohuslav (ÖVP) unterstreicht die gemeinsamen Anliegen: "Flandern und NÖ geht es darum, dass wir den Verkehr zunehmend von der Straße auf die Schiene und natürlich auch aufs Wasser bringen - und da können wir einiges gemeinsam bewirken."
    >> *** ORF.at

  • Bureaucratie belemmert traditionele zeilschepen

    23/10 - De traditionele chartervaart in Nederland bestaat uit meer dan 500 historische zeil- en motorschepen. Deze zogenaamde ‘bruine vloot’ verkeert in zwaar weer. Niet door de crisis, maar door bureaucratie. Denemarken en Duitsland weigeren de traditionele zeilschepen, die veelal afhankelijk zijn van cruises op de Oostzee, toegang tot haar havens. De Nederlandse schepen zouden niet voldoen aan strenge, internationale regelgeving voor passagiersschepen. Maar volgens de schippers is het een illusie te denken dat historische zeezeilschepen aan de modernste veiligheidseisen voor cruiseschepen kunnen voldoen. Verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga zegt keihard te onderhandelen met de buurlanden. Maar documenten, opgevraagd met beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) werpen een ander licht op de zaak: blunderende ambtenaren van Verkeer en Waterstaat zouden zelf het maritiem erfgoed naar de ondergang hebben geholpen. NOVA doet verslag.
    >> *** NOVA + video



  • EFM betaalt deelgenoten twee miljoen terug

    MEPPEL 24/10 - EFM Onderlinge Schepenverzekering u.a. betaalt haar deelgenoten twee miljoen euro premie terug. De premierestitutie komt bovenop een betaalde naheffing van P&I-verzekeraar Steamship Mutual. ‘De schadelast is in het afgelopen boekjaar door de bijzondere economische situatie aanzienlijk lager dan begroot', zegt directeur Tom Boerema in een toelichting. ‘Daarnaast heeft ons voorzichtige financiële beleid er voor gezorgd dat EFM nauwelijks geraakt is door de financiële crisis. Hierdoor hebben wij het boekjaar met een uitstekend resultaat kunnen afsluiten. Als echte onderlinge verzekeraar heeft het bestuur van EFM besloten een deel van het premieoverschot aan haar deelgenoten terug te betalen in de vorm van een premierestitutie.'
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Belofte: Ketelbrug vaker open na zondag

    SWIFTERBANT 24/10 - Goed nieuws voor de scheepvaart. Ook na zondag zal Rijkswaterstaat de Ketelbrug vaker open stellen. Dat is de belangrijkste uitkomst van een overleg dat Rijkswaterstaat gisterochtend had met vertegenwoordigers van onder meer de bruine vloot, Schuttevaer en de Hiswa. De Ketelbrug is sinds begin deze maand vergrendeld. Zondag 4 oktober kwam de klep spontaan omhoog en reed een gezin uit Emmeloord tegen de brug. Drie gezinsleden raakten gewond. Net als op 9 oktober gaat de brug zondag open voor hoge schepen. Meer dan honderd boten willen morgen van deze gelegenheid gebruik maken. Wanneer de brug daarna geopend zal zijn en hoe vaak is nog niet duidelijk. Volgens Hiswa-woordvoerster Gerdina Krijger worden twee onderzocht. In de loop van volgende week hoopt Rijkswaterstaat meer duidelijkheid te geven. Het eerste gaat uit van een wekelijkse openstelling op zondag.
    >> ** de Stentor

  • Schepen blokkeren Nieuwe Meersluis

    AMSTERDAM 24/10 - Zo'n dertig zeilschepen hebben zaterdagochtend de Nieuwe Meersluis geblokkeerd. Zij protesteerden omdat de Schinkelbrug, die achter de sluis ligt, dicht bleef. Normaal gesproken gaat de brug 's nachts een keer open om de boten door te laten, maar vanochtend was de brug kapot. Prorail weigerde de gerepareerde brug later die ochtend open te doen om het treinverkeer niet te hinderen. Na urenlang protest ging de brug om kwart voor elf open.
    << Amsterdams Stadsblad

  • Nord-Ostsee-Kanal spürt erste Konsolidierung in Seeschifffahrt

    KIEL 21/10 - Im Nord-Ostseee-Kanal als weltweit meistbefahrener künstlicher Wasserstraße zeichnet sich offenbar eine erste Konsolidierung der Seeschifffahrt ab. Im Verlauf des dritten Quartals stabilisierten sich sowohl die Zahl der Schiffspassagen als auch die Ladungsmengen und die Gesamtbruttoraumzahl, wie die Wasser- und Schifffahrtsdirektion Nord in Kiel am Mittwoch mitteilte. Befuhren im zweiten Quartal noch insgesamt 7250 Schiffe den Nord- Ostsee-Kanal, waren es von Juli bis September bereits 7706 Schiffe. Im Durchgangsverkehr sind das monatlich im Schnitt knapp 1900 Schiffe. Die Frachtmenge erhöhte sich von etwa 5,55 Millionen Tonnen im Januar auf mehr als 5,88 Millionen Tonnen im September. Die Bruttoraumzahl (BRZ) wuchs vom Jahrestiefststand im Februar mit 8,9 Millionen BRZ auf mehr als 9,8 Millionen BRZ im September.
    >> *** Charivari

  • Institute schreiben Schiffswerte hoch

    LONDON 25/10 - Deutsche Schiffsfinanzierer planen, Schiffe nicht mehr zum aktuellen Marktpreis zu bewerten, sondern anhand der in Zukunft erwarteten Chartererlöse. Die neue Methode würde den Banken hohe Wertberichtigungen ersparen, trifft in der Branche aber auf Widerstand. Vorreiter sind die HSH Nordbank und die Deutsche Schiffsbank, die stark unter der Schifffahrtskrise leiden. Andere Institute dürften sich der Initiative anschließen, erwartet die Vereinigung Hamburger Schiffsmakler und Schiffsagenten (VHSS), die die neue Methode federführend entwickelt hat. Allein die HSH, der größte Schiffsfinanzierer der Welt, hat Schiffskredite im Volumen von mehr als 30 Mrd. Euro ausstehen. 42 Prozent davon stecken in Containerschiffen - dem Segment, das am härtesten vom Einbruch des Welthandels getroffen wurde. Die von der Commerzbank kontrollierte Deutsche Schiffsbank sitzt auf Schiffskrediten über 11,8 Mrd. Euro.
    >> *** Financial Times Deutschland



  • Scheepswerf Grave vecht tegen dwangsom

    DEN HAAG 24/10 - Een te korte kademuur om de schepen te kunnen afbouwen. Dat probleem heeft scheepswerf Grave in de gelijknamige plaats een dwangsom van de provincie Brabant opgeleverd. De werf werkte namelijk aan schepen die ver buiten de kade uitstaken. Afgelopen week ging de scheepswerf in beroep bij de Raad van State. De werf zegt niet uit de voeten te kunnen met de kademuur die 107 meter lang is. Ook de provincie erkent dat. Daarom mogen de schepen drie tot vijf meter uitsteken. De werf zegt zeker vijftien tot twintig meter extra nodig te hebben. Volgens de advocaat van de werf heeft de provincie daar feitelijk ook toestemming voor gegeven in een brief die aan de werf was gericht. Maar de provincie zegt dat die brief verkeerd wordt uitgelegd.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger

    NIJMEGEN 25/10 - De vier jaar geleden met twee brandstofbesparende Bennikkleppen uitgeruste dubbelschroefas duwboot Kraaijenberg van bouwstoffenleverancier Smals uit Roermond, heeft bij Scheepswerf Gelria in Nijmegen twee nieuwe straalbuizen met schroeven gekregen. De door Wärtsilä geleverde buizen verhogen de efficiëntie van de voortstuwing verder. Volgens Ronnie van Valkenburg van Smals leveren de buizen een brandstofbesparing op van vijf tot acht procent. ‘De Bennikkleppen besparen jaarlijks acht tot tien procent brandstof. Bij elkaar kom je dan op veertien tot vijftien procent in vergelijking met vier jaar geleden. Omdat onze bemanningen ook anders zijn gaan varen is het wel moeilijk om precies te zeggen of die besparing volledig aan de technische aanpassingen is te danken.'
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Alweer een hand in tweeën gedeeld

    AMSTERDAM 24/10 - Alweer een hand onder een wiel. Het was de tweede keer in één week dat de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam hiermee te maken kreeg. Vorige keer was het een hand onder een rijdende luikenwagen. Afgelopen week op dinsdag 6 oktober was het een hand onder het wiel van de transportband op een fabrieksvisserijschip. Beide keren waren het matrozen die bijna letterlijk werden onthand. Zoals over het laatste ongeval werd opgetekend: ‘de hand was door het rijdende wiel in tweeën gedeeld.' Het laatste ongeval speelde zich af op het vissersschip SCH-118 Johanna Maria van Jaczon visserijmaatschappij Johanna Maria BV. Het schip was vissend voor de kust van Mauretanië, West-Afrika. Het slachtoffer, de Kaapverdische matroos Joaquim Vezo uit Rotterdam, was met andere matrozen bezig in de fabriek met het legen en vullen van de frosters, grote vierkante plaatvriezers.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • 'Dorp mag trots zijn op schippersverleden'

    ’s GRAVENMOER 25/10 - Hij wilde eigenlijk alleen maar een paar verhaaltjes schrijven over het schippersverleden van 's Gravenmoer. "Het liep uit de hand", zegt George Snijder uit Alphen aan de Rijn. Vrijdagavond presenteerde hij in 's Gravenmoer voor een stampvolle zaal zijn boek 'Schippers van een gedempte haven'. Zijn interesse voor 's Gravenmoer werd gewekt, toen hij in 2005 met zijn woonschip in de haven van Waspik lag. Hij bezocht een expositie over de verdwenen havens van 's Gravenmoer, Waspik en Raamsdonk. Marius Verhagen, voorzitter van de heemkundekring Des Gravenmoer, vertelde hem: "We weten eigenlijk niks over de haven." Snijder begon aan een bijna wetenschappelijk onderzoek dat vier jaar zou duren. Hij nam geen genoegen met verhaaltjes van oude schippers, maar plaatste die in het decor van gedegen archiefonderzoek.
    >> *** BN/DeStem

  • Flinterborg yn Harns oankaam

    HARNS 24/10 - Yn Harns is sneon de MS Flinterborg oankaam. Dat skip hat mei tweintich tradisjonele skippen nei New York west. Dat wie foar de feestlikheden om it 400-jierrich bestean fan dy stêd hinne. De Flinterborg soe ôfrûne woansdei al yn Harns oankomme, mar fanwegen it minne waar op de Atlantyske Oseaan moast it in pear kear in súdliker rûte kieze. Op de hinnereis hie it skip ek al fertraging. De tradisjonele skippen ha ûnder oare meidien oan in floatskou yn de rivier de Hudson yn New York.
    << Omrop Fryslân



Binnen 5 minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

(advertentie)
Zoek automatisch in het nieuws met e-knip

VAART!Mobiel



 

Naar de openingspagina VAART! Actueel