LONDEN 17/7 - De MSC Napoli, het schip dat 18 januari tijdens storm vastliep op de Engelse kust bij Sidmouth, East Devon, is door bergers met explosieven in tweeën gedeeld. Het schip was te zwaar beschadigd om verder te kunnen varen. De romp is gescheurd en de delen van het schip werden feitelijk door de dekplaten bij elkaar gehouden.
Op 10 juli dreef de Napoli weer. Foto Maritime and Coastguard Agency.Zie ook:
Maandagmorgen vroeg werd de Napoli weer drijvend gemaakt en 500 meter
naar dieper water gevaren voor inspectie door duikers. De schade blijkt
zo groot dat het schip opnieuw op een zandplaat is gezet. De
verwachting is dat het ter plekke moet worden gesloopt.
Vorige week werd een kleine vloot aan hulpdienstvaartuigen op lokatie
bijeengebracht, met voldoende materiaal om eventuele verontreiniging
tegen te gaan. De Engelse kustwacht (MCA) hield de situatie vanuit de
lucht in de gaten. Na zes uur was de 58.000
ton water uit het schip gepompt en kon het schip naar dieper water worden gesleept. Duikers inspecteerden de romp met
videocamera's en aan de hand daarvan bepaalden scheepstechnici dat verder varen niet verantwoord is. Vooralsnog blijft de MSC Napoli liggen bij Branscombe
Beach tot een definitieve bestemming voor het schip is bepaald.
Op
Hemelvaartsdag hesen bergers van Smit Internationale de laatste van
2000 containers uit het schip, vier maanden na de stranding. Eerder gingen de verantwoordelijken ervan uit dat het werk ongeveer
een maand in beslag zou nemen. Bij
slecht weer dreigden telkens meer containers overboord te slaan. In het gebied maakt de rotsachtige bodem het bergen van gezonken containers moeilijk.
Internationale waardering
De International Chamber of Shipping (ICS),
de organisatie voor internationale scheepvaartbelangen, heeft haar
waardering uitgesproken voor de wijze waarop de Britse kustwacht en de
regering het incident met het aan de Engelse zuidkust gestrande
containerschip MSC Napoli hebben aangepakt. Door 'places of refuge' aan te wijzen voor schepen in nood, volgt Engeland de richtlijnen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de VN.
ICS-secretaris Tony Mason zei volgens de website Maritime Global
Net dat de kans op een ramp voor het milieu zonder die voortvarende
aanpak veel groter zou zijn geweest. 'Laten we ook bedenken dat er geen
zeelieden bij zijn omgekomen.'
Bij het aanwijzen van een
vluchtplaats spelen vaak politieke gevoeligheden, zei Mason. Die
daarbij zonder twijfel doelde op de verongelukte tanker Prestige die in
2003 door de Spaanse autoriteiten juist weg van de kust naar zee werd
gestuurd en daarmee veel meer milieuschade aanrichtte. De ICS probeert
de Europese Raad van Transportministers zover te krijgen dat ze het
'Britse model' overnemen waarbij een aangewezen
regeringsvertegenwoordiger (SOSREP = 'Secretary of State’s
Representative') onafhankelijk van de politiek dit soort rampsituaties
kan afhandelen. 'De Europese Commissie heeft het wel voorgesteld in de
Richtlijn Vessel Traffic Monitoring, maar heeft de Raad daar nog niet
mee ingestemd.'
Begin van het lossen van containers van de gestrande MSC Napoli. Foto: Zodiac.
Olie wegpompen
De bergers van Smit Salvage uit Rotterdam begonnen een paar dagen na de stranding met het wegpompen van de olie uit het containerschip MSC Napoli.
Voor de berging van het schip moet de lading containers worden gelost.
Dat gebeurt met twee grote pontons langszij het schip. Daarmee moet de
spanning in de romp van het schip worden verminderd om het risico op
breken te verkleinen. Eén van de pontons, van scheepsbouwer VeKa uit
Werkendam, is uitgerust met twee grote kranen. Zodiac Maritime,
de Britse reder van het schip, maakt in een laatste update van 9
februari melding van onderbreking van de loswerkzaamheden vanwege
slecht weer..
Nederlandse lading
De Napoli heeft ook Nederlandse lading aan boord, meldt
verladersorganisatie EVO. Het schip van de Mediterranean Shipping
Company (MSC) was op weg van Antwerpen naar de Canarische eilanden om
vervolgens koers te zetten naar Zuid Afrika.
Volgens EVO zal de
rederij zonder twijfel ‘averij grosse’ verklaren, waarmee ook
ladingbelanghebbenden zullen moeten opdraaien voor de kosten van het
redden van schip en lading. Welke Nederlandse verladers zijn gedupeerd
kon nog niet worden vastgesteld. Primaire zorg is om de milieuschade
tot een minimum te beperken.
Het containerschip vervoerde 2394
containers waarvan er zo'n tweehonderd overboord sloegen. Inmiddels
zijn er 63 teruggevonden, zegt de woordvoerder.
Slagzij
Het schip raakte donderdag 18 januari in de problemen tijdens een
storm. Het ligt nu met slagzij op een zandbank voor de Engelse kust. De
Engelse kustwacht wilde het schip naar Portland Harbour slepen, maar
liet het zaterdag aan de grond lopen toen het dreigde te kapseizen. De
Napoli ligt nu bij Lyme Bay, in Devon en wordt door twee Franse
sleepboten op zijn plaats gehouden.
Tengevolge van olievervuiling
door de Napoli zijn zowat 600 zeevogels omgekomen, zo heeft de (Britse)
Koninklijke Vereniging voor Vogelbescherming (RSPB) woensdag
bekendgemaakt.
Het Britse schip (62.000 ton, 275 meter, eigendom van Mediterranean Shipping Company,
maakte water in Het Kanaal, 65 kilometer van de kust voor Cornwall in
het uiterste zuidwesten van Groot-Brittannië. Op twee plaatsen werden
scheuren in de romp ontdekt. De 26 bemanningsleden zijn door twee
helikopters van boord gehaald.
In de media circuleren berichten
als zouden de scheuren in de romp het gevolg zijn van slechte reparatie
nadat het schip in 2001 bij Singapore aan de grond was gelopen. Het
heette toen nog CMA CGM Normandie. De vroegere eigenaar van het
schip, de Franse rederij CMA CGM, ontkent elke relatie met de
schadevaring van destijds. 'Het schip was na reparatie in perfecte
staat toen het in 2002 werd verkocht aan Zodiac. Een relatie die
sommigen leggen tussen de schade die de MSC Napoli opliep voor de kust
van Devon en de gronding van het schip in 2001 is technisch
ongefundeerd.'