Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

04 Feb '07 -VAART!Vrachtindex stijgt in 2006 met 4,7%

5/2 - Het vrachtprijsniveau in de binnenvaart is in 2006 met gemiddeld 5,1 punten (4,7%) gestegen naar een indexwaarde van 114,6. Dat blijkt uit de jaarcijfers van VAART!Vrachtindicator, het marktinformatiesysteem voor varende ondernemers. Het indexgemiddelde staat voor een bruto-vracht van 1,67 eurocent per ton per gevaren kilometer. Nu al 637 schippers melden dagelijks op internet hun nieuwe vrachten, als resultaat van onderhandelingen met bevrachters.

(c) VAART!Info

Aanhoudend lage waterstanden in het voorjaar zorgden ervoor dat de vrachtenmarkt niet, zoals vaak gebeurt, meteen na de jaarwisseling instortte. Vervolgens zonk de index in de zomermaanden minder diep weg. Hoge brandstofkosten hebben eveneens een sterke invloed op het prijsniveau. De gasolie kost schippers in 2006 gemiddeld 415,20 euro per kuub / 1000 liter, dat is 10% meer dan in 2005. Van de vrachtopbrengst gaat gemiddeld 17,2% op aan brandstof, in 2005 18,8%.

VAART!Vrachtindicator is vooral in gebruik bij vervoerders van droge bulklading, iets meer dan 5% van de vrachtmeldingen is afkomstig van de tankvaart. De index voor droge lading staat in 2006 op gemiddeld 109,1, dat is 10,8 punten (11%) hoger dan in 2005. Het jaar 2006 begon op hoog niveau (128,9) als gevolg van laagwatertoeslagen. Na de zomerdip sluit het jaar met 120,4 in het vierde kwartaal. De tankvaartindex staat op 223,1, dat is 42,1 punten hoger dan in 2005. Ook hier een prima start (236,1) gevolgd door een flinke dip en een prima afsluiter (247,0).

Voor de exploitatie van een binnenschip is de opbrengst per ton per dag minstens zo belangrijk als de vrachtindex. De bruto-opbrengst, waarin ook de (duurdere) gasolie, de leegvaart en de wachtdagen tot de volgende reis zijn verrekend, steeg van 83,3 eurocent in 2005 naar gemiddeld 91,7 eurocent bruto per ton per dag in 2006, een stijging met 10%.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel