Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Sep '05 -EVO: Binnenvaart ondergewaardeerd in Nota Mobiliteit

DEN HAAG 8/9 - 'Het rijk streeft naar betrouwbare reistijden voor het vervoer van goederen over water', schrijft minister Peijs (V&W) in de donderdag gepresenteerde Nota Mobiliteit en de bijgehorende Uitvoeringsagenda. 'Onderhoudsachterstanden worden weggewerkt en er worden selectief benuttingsmaatregelen genomen. De prioriteit ligt daarbij op de hoofdverbindingsassen. Nieuwe vaarwegen zijn niet nodig. In 2020 voldoen de hoofdverbindingsassen aan de geformuleerde streefbeelden van breedte, diepte en vrije doorvaarthoogte en wachttijden bij sluizen.'

Zie ook:

Voor de verladersorganisatie EVO is het bij lange na niet genoeg: 'Van al het goederenvervoer in Nederland gaat ruim veertig procent met binnenschepen. Het is dan ook onbegrijpelijk en ronduit onaanvaardbaar dat het kabinet niets doet aan het grootschalig achterstallig onderhoud van de vaarwegen. Tot 2010 worden zelfs de hoofdvaarwegen niet aangepakt. Terwijl juist betere voorwaarden voor vervoer over water hard nodig zijn, gezien de drukte op de weg.'

De Nota Mobiliteit geeft de koers aan van de minister en de uitvoeringsagenda is de vertaling naar de praktijk. Met de nota moet de betrouwbaarheid op weg, spoor en water toenemen. Doel is dat 95 procent van de reizigers op tijd op de plaats van bestemming arriveert. De files zijn in 2020 40 procent korter, ondanks een toename van het  personenvervoer met 20 procent en een toename van het goederenvervoer met zelfs 40 tot 80 procent.

De Uitvoeringsagenda meldt voor het onderdeel binnenvaart:
Essentiële onderdelen
De ambitie is het realiseren van betrouwbare reistijden voor de binnenvaart in 2020 met prioriteit voor de hoofdverbindingsassen. Het rijk werkt de onderhoudsachterstanden op de hoofdvaarwegen weg. Ook wordt de capaciteit van de vaarwegen vergroot, zodat het groeiende transport van de mainports en greenports naar de economische kerngebieden en het buitenland over het water zonder kwaliteitsverlies afgewikkeld kan worden.

Het streefbeeld voor 2020 is dat hoofdvaarwegen die de belangrijkste zeehavens met het achterland verbinden (hoofdtransportassen), ten minste geschikt zijn voor klasse VIb-schepen en vierlaagscontainervaart, de doorgaande nationale hoofdvaarwegen ten minste voor klasse Va-schepen en vierlaagscontainervaart en de overige hoofdvaarwegen ten minste geschikt zijn voor klasse IV en drielaagscontainervaart. Op de hoofdvaarwegen wordt gestreefd naar een gemiddelde totale wachttijd van maximaal dertig minuten bij de maatgevende verkeersintensiteit. Verder moeten er op de hoofdvaarwegen - ook voor schepen met gevaarlijke stoffen – voldoende ligplaatsen zijn en de bediening van de kunstwerken moet zo veel mogelijk afgestemd worden op de wensen vanuit de markt en - waar van toepassing - op de netwerkanalyses.

De vaarwegbeherende overheden formuleren op basis van de streefbeelden voor de hoofdverbindingsassen gebiedsgerichte doelen voor onderhoud, bediening en ontwikkeling van hun eigen vaarwegen en zorgen voor afstemming met het hoofdvaarwegennet. Gemeenten houden bij hun ruimtelijke ordeningsbeleid expliciet rekening met multimodale ontsluiting en ontwikkeling van natte bedrijventerreinen. Provincies en WGR-plusregio's dragen er zorg voor dat op strategische punten binnen de economisch kerngebieden voldoende ruimte wordt gereserveerd voor overslag van bulkgoederen en containers op binnenvaartschepen.


Peijs wil betrouwbare reistijden voor binnenvaart

DEN HAAG 30/9/04 - De Nota Mobiliteit pakt volgens het Centraal Planbureau (CPB) 'in grote lijnen gunstig uit voor de welvaart'. Het CPB vraagt zich wel af of gebruikers voldoende baat hebben bij investeringen in de kleinere vaarwegen. Minister Peijs streeft voor de binnenvaart naar betrouwbare reistijden en wil de wachttijd bij sluizen terugbrengen tot 'gemiddeld structureel' 30 minuten.

Door extra groei van de binnenvaart moet de overige infrastructuur worden ontlast. Daar is voor de periode 2011-2020 volgens de Nota Mobiliteit een investeringsbedrag van 1,5 miljard voor nodig; voor vaarwegonderhoud trekt de minister in de nota 7,5 miljard euro uit. Op de vraag of de binnenvaart moet meebetalen voor het gebruik van de rijksinfrastructuur geeft Peijs nog geen uitsluitsel.

VNO-NCW is positief over de plannen van minister Peijs. De ondernemersorganisatie zegt het eens te zijn met de aangekondigde investeringen in wegen, spoor- en waterwegen. 'De minister moet zich echter niet bij voorbaat rijk rekenen met nieuwe heffingen voor het gebruik van de weg, waardoor minder in wegen zou hoeven te worden geïnvesteerd.' Als er wordt gesproken over individueel betalen voor het gebruik van de weg, moet dat volgens VNO-NCW ook gelden voor gebruik van spoor en water. De organisatie noemt het de hoogste tijd voor publiek-private samenwerking (PPS) om verbetering en aanleg van wegen versneld uit te voeren. Ook Nederland Distributie Land vraagt meer aandacht voor PPS. NDL is positief maar kritisch over Nota Mobiliteit.

Eigen marktkansen benutten
De binnenvaart krijgt in de Nota Mobiliteit geen voorrang boven weg of rail. 'Iedere modaliteit heeft zijn sterke kanten. Deze eigen marktkansen moeten juist beter worden benut', stelt minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat in de Nota Mobiliteit. 'Om ook in de toekomst vervoer over water goed te kunnen blijven benutten is het zaak de betrouwbaarheid en concurrentiekracht van de scheepvaart te waarborgen. De rijksoverheid loopt daarom achterstallig onderhoud in en gaat de capaciteit van het water beter benutten.' Voor de binnenvaart legt Peijs het accent op betrouwbare reistijden.
'Betrouwbare reistijden zijn een voorwaarde om te kunnen groeien, omdat groei gepaard gaat met intensiever gebruik van de vaarwegen. Het is de ambitie deze groei mogelijk te maken, en tegelijkertijd de betrouwbaarheid en reistijd op orde te brengen en vast te houden. Daarvoor worden het achterstallig beheer en onderhoud ingehaald en worden de capaciteitsknelpunten weggenomen, zodat de autonome groei van de huidige markten de ruimte krijgt. Het spreekt voor zich dat hierbij op projectniveau de maatschappelijke kosten en baten worden afgewogen.'
Kleinere vaarwegen
Peijs wil onverwachte stremmingen en diepgangsbeperkingen zoveel mogelijk voorkomen. Hiervoor is in de periode 2011-2020 een bedrag nodig van circa 7,5 miljard euro. Daar komt nog ruim 1 mld euro bij voor benuttingmaatregelen, zoals verhoging van bruggen of verdieping van sluizen. Net als bij wegen en het spoor is ook bij de rijkswaterwegen de professionalisering van de onderhoudsprogrammering in gang gezet, maar wel iets later. De hoofdtransportassen, de Waal voorop, vergen naar het zich laat aanzien naar verhouding weinig onderhoud, terwijl ze zeer grote transportstromen faciliteren. De rentabiliteit van onderhoudsuitgaven voor deze vaarwegen lijkt gunstig, concludeert het Centraal Planbureau in zijn 'Economische toets op de Nota Mobiliteit'. Vragen rijzen bij het CPB echter rond de doelmatigheid van het onderhoud aan de andere vaarwegen, zoals de Twentse en de Brabantse kanalen. 'De onderhoudskosten lijken hoog terwijl de maatschappelijke waarde als vaarweg beperkt is.'

Streefbeeld
Peijs' streefbeeld voor 2020 is dat de hoofdtransportassen tenminste geschikt moeten zijn voor klasse VIb-schepen en vierlaagscontainervaart, en de doorgaande nationale hoofdvaarwegen ten minste voor klasse Va-schepen en eveneens vierlaagscontainervaart. Voor de overige hoofdvaarwegen geldt het streefbeeld van geschiktheid voor minimaal klasse IV en drielaagscontainervaart. Voor sluizen wordt gestreefd naar een gemiddelde structurele wachttijd van maximaal dertig minuten.

Extra groei binnenvaart
Behalve de groeiende huidige markten kan de binnenvaart ook nieuwe markten gaan bedienen met nieuwe containerlijndiensten, het vervoer van pallets (distributie) en afval en zodoende de wegen en het spoor enigszins ontlasten. Om het vaarwegennet zo te verbeteren dat dit haalbaar is, zijn volgende Nota Mobiliteit de volgende aanvullende benuttingsmaatregelen nodig:
  • een aantal bruggen verhogen: het vervoer van containers over water (vooral op Nederlands grondgebied) neemt sterk toe en kan op termijn leiden tot nieuwe containerlijndiensten. Op bepaalde trajecten beperkt de doorvaarhoogte van bruggen deze groei echter;
  • het onderliggend vaarwegennet verder benutten: het concept Distrivaart, goederenvervoer met pallets volgens een vaste dienstregeling, biedt kansen goederen te vervoeren die tot dusver over de weg werden vervoerd. Om deze distributie op grotere schaal mogelijk te maken moeten ook de kleinere vaarwegen worden benut en goed aansluiten op het hoofdvaarwegennet. Figuur 5.4 laat potentiële distributienetwerken zien. Afhankelijk van de marktvraag moeten de verschillende vaarwegbeheerders samenwerken om die potentie te benutten;
  • verkeersmanagement uitbreiden: ook verkeersmanagement helpt de vaarwegen beter en veiliger te benutten. Per gebied moeten de verschillende beheerders zoals vermeld de bediening van de bruggen afstemmen op de vraag van de markt (binnenvaart en recreatievaart). Het rijk werkt hiervoor een plan van aanpak uit en stemt dit af met de andere vaarwegbeheerders. Bij dit plan van aanpak kan onder andere worden gedacht aan meer centrale bediening. Verder stimuleert het rijk maatschappelijk gewenste innovaties, onder meer in verkeersmanagement.
De hiermee gemoeide extra investeringen bedragen volgens de Nota Mobiliteit voor de periode 2011-2020 in totaal 1 miljard euro, wat neerkomt op 100 miljoen per jaar. 'Zo kunnen jaarlijks minimaal 150 miljoen euro extra economische en maatschappelijke baten worden behaald. Als de nieuwe markten zich ontwikkelen zoals de sector verwacht, is de marktpotentie nog veel groter en kan aan een veelvoud van die baten worden gedacht.'

Betalen voor gebruik
De binnenvaart betaalt momenteel geen vergoeding voor het gebruik van de rijksinfrastructuur. Het is de vraag of deze situatie moet blijven bestaan. Ten eerste is er meer geld nodig om beheer, onderhoud en benutting van de vaarwegen te financieren en ten tweede wil de Europese Unie op termijn toe naar een gebruiksvergoeding voor de infrastructuur voor alle transportwijzen. Dit wordt nader uitgewerkt in het interdepartementaal beleidsonderzoek Gebruiksvergoedingen Goederenvervoer


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel