Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

01 Dec '06 -Rijkswaterstaat neigt AIS-transponders voor binnenvaart te betalen

ROTTERDAM 1/12 - Rijkswaterstaat neigt ertoe de kosten van AIS-transponders voor de Nederlandse binnenvloot voor haar rekening te nemen. 'Wacht nog even, het zou wel eens zo kunnen zijn dat de transponder minder gaat kosten', adviseert programmamanager Ivo ten Broeke van RIS in Nederland de schippers die overwegen er één aan te schaffen. De keus voor AIS ligt vast sinds het Convenant Binnenvaart, Ten Broeke verwacht in februari uitsluitsel te kunnen geven over toegelaten transponders en financiering door de overheid.

Zie ook:

Op de bijeenkomst van het RIS Platform Nederland, donderdagmiddag in Ahoy in Rotterdam, kon de toelichting op het AIS-besluit natuurlijk niet uitblijven, naast 'updates' over Port Security, elektronisch rapporteren (ERI Guide version 2.0) en Papier Arm Varen. Een feestelijk moment was de uitreiking van de eerste set Inland-ENC's (elektronische detailkaarten van vaarwegbeheerders, S-57) van Nederlandse hoofdvaarwegen door Rijkswaterstaat aan een vertegenwoordiging van de binnenvaart.

Pieter van Ginneken, hoofd van de afdeling Scheepvaart bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV), noemde het vervaardigen van betrouwbare ENC's een goed voorbeeld van de RIS-dienstverlening door Rijkswaterstaat en 'een belangrijke stap in het RIS-traject'. De ENC's zijn voor iedereen vrij te downloaden vanaf www.risserver.nl en te bekijken met een ENC-viewer. Ontwikkelaar Noordersoft heeft de ENC's als optie verwerkt in de nieuwste versie van de vaarrouteplanner PC Navigo.

Ecdis-kaart (c) VAART!

Uitreiking van een CD-Rom met de eerste set Inland ECDIS-kaarten door Pieter van Ginneken (links op de foto) namens Rijkswaterstaat aan vertegenwoordigers van de binnenvaart: Sijko Veninga (Koninklijke Schuttevaer), Johan Groenewold (Rijn en IJssel), Henk van der Velde (Kantoor Binnenvaart) en Henk van Laar (Bureau Telematica Binnenvaart). Foto© VAART!

Onafhankelijk onderzoek
Ivo ten Broeke legde uit waarom bij het RIS-onderdeel automatisch melden en volgen wordt gekozen voor AIS-transponders. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van de overheid is gebleken dat AIS in vergelijking met de variant AI-IP het meest betrouwbaar is. 'De informatieketen bij AIS is kort en blijft altijd functioneren', zei Ten Broeke. Situaties als de Bijlmerramp, waarbij iedereen ging bellen en (mobiele) telefooncentrales uitvielen, doen zich bij AIS niet voor. Bij AI-IP bestaan er twijfels op dat punt. Identificatie en positiebepaling van een schip via AIS zijn volgens Ten Broeke voor de privacy geen probleem. 'Iedereen kan een schip waarnemen en identificeren, ook zonder AIS.'

De binnenvaartorganisaties hebben in het Convenant met minister Peijs afgesproken de keuze voor AIS-transponders te respecteren, maar claimen volledige compensatie voor de aanschafkosten, berekend op minimaal 10 miljoen euro. 'De vraag is of dat voor de volle 100% lukt', zei Ten Broeke. 'Het gaat niet om het geld, maar is het wel verstandig, want wat is een gratis systeem waard voor de ontvanger?' Al 175 schepen op de Donau zijn door de Oostenrijkse vaarwegbeheerder Via Donau voorzien van AIS. Schippers betalen in Oostenrijk 500 euro borgsom. 'De reacties zijn allemaal positief. Maar wacht liever nog even met aanschaffen, want het zou wel eens zo kunnen zijn dat hij in Nederland minder gaat kosten.' Ten Broeke denkt dat financiering door de overheid geen probleem zal zijn. Hij belooft in februari te komen met een voorstel.

Tegen die tijd zal er ook duidelijkheid zijn over de typegoedgekeurde transponders die in de binnenvaart mogen worden gebruikt. Op zee worden andere eisen gesteld aan transponders. Een aantal berichten uit beide navigatieondersteunende systemen zijn naadloos uitwisselbaar, maar er is verschil: de Inland AIS standaard kent meer berichten. Dit en andere verschillen lijken te worden opgelost; naar verluidt zou de IMO zijn de specificaties van Inland-AIS-transponders over te nemen voor nieuwe apparaten.

Ergernis
RIS-programmamanager Ten Broeke stak in de platformbijeenkomst zijn ergernis, over de weer oplaaiende AIS-discussie na ondertekening van het convenant, niet onder stoelen of banken. 'Het gezeur is geweldig!' De ontwikkeling van de Nederlandse binnenvloot oogst in heel Europa veel waardering, maar volgens Ten Broeke gaat het daarbij kennelijk vooral om de vloot en minder om de bedrijfsvoering. 'Laten we vooral constructief discussiëren over een goed systeem waar de binnenvaart geld mee gaat verdienen', was de oproep die hij deed aan de aanwezigde binnenvaartorganisaties.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel