Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

22 Nov '06 -Combinatie van subsidieregelingen creëert nieuwe mogelijkheden voor grensoverschrijdende binnenvaart

RIJSEL 21/11 persbericht Promotie Binnenvaart Vlaanderen - Onder massale belangstelling, ook van Vlaamse en Waalse bedrijven, werd vandaag op een internationale workshop in Rijsel een pleidooi gehouden voor een grensoverschrijdende aanpak van de binnenvaart. Uit case studies bleek dat grote bedrijven erin slagen hun goederentrafiek competitief te organiseren per binnenschip, door op een slimme manier de verscheidene subsidieregelingen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk te combineren.

De studiedag ging door in het Grand Palais te Rijsel, en was georganiseerd door Voies Navigables de France (VNF), Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) en de Waalse Office de Promotion des Voies Navigables (OPVN). In totaal waren 150 bedrijven aanwezig, waarvan de helft uit ons land.

In heel West-Europa in de lift
Uitgangspunt van de workshop was de vaststelling dat de binnenvaart in heel West-Europa in de lift zit. Het Europees waterwegennet is 32.000 km lang, waarvan 8000 km in Frankrijk en 1500 km in België. Alle grote agglomeraties en alle grote industriegebieden van Noord-West-Europa zijn voor goederentrafieken vlot te bereiken per binnenschip. In het bijzonder gaat er een zeer sterke impuls uit van de verbinding tussen de bekkens van Seine en Schelde, die de volgende jaren met Europese steun wordt gerealiseerd. Tegen 2012 ontstaat aldus een belangrijke waterweg tussen de grote havens aan de Noordzee en de Parijse agglomeratie. 

Op de internationale workshop werd het belang van de binnenvaart in de grensoverschrijdende goederenstromen toegelicht door Joël Tignon van de cel vervoerseconomie bij de Conseil Général in Nord-Pas-de-Calais. De trafiekontwikkeling die verwacht wordt na het in gebruik nemen van de Seine-Schelde verbinding werd in het licht gesteld door Pierre-Yves Biet van VNF. Vertegenwoordigers van VNF, PBV en OPVN gaven daarop nadere toelichting over de verscheidene steunmaatregelen die in hun land en gewest gelden. Vooral naar deze praktische opportuniteiten ging de belangstelling van de deelnemende bedrijven uit.

Twee cases
Uit de presentatie van twee cases, bij het glasbedrijf Saint-Gobain en het chemisch bedrijf Tessenderlo, bleek dat sommige verladers nu al erin slagen diverse subsidieregelingen te combineren om hun binnenvaarttrafiek competitief te maken. Bij grensoverschrijdend goederenvervoer is het, onder sommige voorwaarden, mogelijk om zowel subsidies te ontvangen in Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen. Dit zijn enkele van de belangrijkste tegemoetkomingen die nu al in voege zijn:

In Frankrijk

  1. Hulp bij aftakking van waterwegen (beheerd door VNF): door een tegemoetkoming in de investeringskosten voor overslag naar de waterweg, wordt de financiële last verminderd die inherent is aan het gebruik van twee vervoersmodaliteiten (bvb. voortransport per vrachtwagen en vervoer per binnenschip). Het bedrag van de hulp wordt bepaald door het volume van nieuwe trafiek die het begunstigde bedrijf genereert, met een maximum van 25 procent van de investering.
  2. Tegemoetkoming bij de modernisering van de vloot (beheerd door VNF): deze subsidie betreft de nieuwbouw, aanpassing en uitrusting van scheepsruimen, alsook kwalitatieve aanpassingen van de milieuprestatie en professionalisering van het beroep. Het bedrag schommelt tussen 30 en 50 procent van de investering, afhankelijk van de aard der werken.
  3. Tegemoetkoming voor intermodaal vervoer: deze hulp beoogt het financieel vergemakkelijken van geregelde diensten voor intermodaal transport. De subsidie bedraagt € 15 per zgn. Eenheid van Intermodaal Transport.

In Wallonië

  1. Subsidie voor overslagmaterieel: bedrijven die zich ertoe verbinden hun binnenvaarttrafiek te doen toenemen, kunnen een subsidie bekomen die de kost van de overslag vermindert. Het Waals Gewest betaalt een premie van 21 procent bij aankoop van materieel voor goederenoverslag, zoals kranen, transportbanden, vultrechters, enz.
  2. Subsidie voor de technische modernisering van de Waalse vloot: Om de modernisering van de vloot te stimuleren kent het Waals Gewest een premie toe van 21 procent op investeringen zoals nieuwe motoren die krachtiger zijn en milieuvriendelijker, nieuwe luiken, materieel voor informatica en telecommunicatie.
  3. Subsidie bij het ontwikkelen van geregelde containerdiensten op de binnenwateren in Wallonië: Met een subsidie van € 12 per TEU gedurende twee jaar, ondersteunt het Waals Gewest tijdens hun opstartfase bedrijven die geregelde container lijndiensten organiseren langs de binnenwateren.

In Vlaanderen

Publiek-privaat partnerschap voor de inrichting van laad- en loskaden (beheerd door de Vlaamse regering): Verladers kunnen een overheidstegemoetkoming ontvangen voor de bouw van vaste infrastructuur, wegbedekking, afwatering, toegangswegen en uitrusting voor aanmeren van schepen langs kaaimuren. Deze subsidie kan oplopen tot 60 en 80 procent van de genoemde investeringen, met evenwel een maximum overheidstussenkomst in de investering van 80 procent en 50 procent van de totale kost van het project.

Het belang van de binnenvaart in Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië blijkt uit de volgende cijfers:

In Frankrijk:

  • 57,9 miljoen ton goederen vervoerd, waarvan 50 procent internationaal transport
  • 7,8 miljard tonkilometer gevaren in Frankrijk
  • Een groei van 7,4 procent in 2005
  • Een groei van 40 procent tussen 1995 en 2005
  • Toenemende verscheidenheid van vervoerde goederen: graan, bouwmaterialen, zware stukken, personenwagens
  • Containertrafiek verachtvoudigd tussen 1995 en 2005 (van 50.000 TEU naar 400.000 TEU)

In Vlaanderen:

  • 37,5 miljoen ton goederen werden in 2005 geladen of gelost langs de Vlaamse binnenwateren (plus 28,5 procent sinds 1998, het begin van het PPS-programma voor de bouw van nieuwe kademuren)
  • 4,55 miljard tonkilometer gevaren in Vlaanderen
  • Een groei van 57 procent tussen 1995 en 2004
  • In 2005 realiseerden de containerterminals langs de Vlaamse binnenwateren een containertrafiek van 456.279 TEU (59.700 TEU in 1997).

In Wallonië:

  • 43,7 miljoen ton goederen vervoerd in 2005
  • 1,7 miljard tonkilometer gevaren in Wallonië in 2005
  • Groei van meer dan 44 procent tussen 1996 en 2005
  • Grote verscheidenheid van vervoerde goederen: vaste en vloeibare producten, gevaarlijke stoffen, containers, ondeelbare stukken.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel