02 Jul '08 -CDA en ChristenUnie redden schutsluis Zwartsluis
DEN HAAG 2/7 - De fracties van het CDA en de ChristenUnie in de Tweede Kamer bieden staatssecretaris Huizinga de helpende hand. In een gezamenlijk amendement stellen de Kamerleden Cramer (CU) en Van Hijum (CDA) voor om 10 miljoen euro extra uit te trekken voor de realisatie van een 'toekomstvaste schutsluis' in Zwartsluis.
De aanleiding voor deze gezamenlijke actie is het conflict tussen de
regio en staatssecretaris Huizinga van Verkeer over de financiering van
de sluis. Huizinga heeft de Tweede
kamer laten weten dat zij bereid is te komen tot een ombouw van de
keersluis Zwartsluis tot schutsluis. Wanneer het Rijk alleen voor de
kosten (30 miljoen euro) moet opdraaien kiest de Staatssecretaris voor
de bouw van een tweede hoofd. De provincie en de gemeenten (en ook Centraal Overleg Vaarwegen en
Koninklijke Schuttevaer) kiezen echter voor een variant waarbij gelijktijdig ook
het huidige sluishoofd wordt vervangen, waardoor een bredere en diepere
schepen naar Meppel kunnen varen. Deze variant kost 15 miljoen euro
meer.
De 10 miljoen van CDA en ChristenUnie zijn afkomstig van het overschot van 150 miljoen euro op de
voorjaarsnota, dat de drie coalitiepartijen evenredig kunnen besteden
aan gewenste doelen. Hierdoor is het tekort op de begroting van het project geheel gedekt
kan de ombouw worden uitgevoerd met inbegrip van vervanging van het
huidige sluishoofd door een breder en dieper hoofd. Het Centraal
Overleg Vaarwegen bedankt de politiek. Het project behoeft nu verder
geen oponthoud meer op te lopen.
Eerder had het CDA in de Tweede Kamer een motie over dit onderwerp
ingediend, echter zonder er geld bij te voegen. Die motie is niet in
stemming gebracht, omdat inmiddels duidelijk was dat de ChristenUnie
met een amendement zou komen. Dit amendement werd mede ondertekend door
het CDA en heeft ook de steun gekregen van de PvdA, zodat de benodigde
10 miljoen euro geld er komt.
De amendementen maken deel uit van een ‘coalitiepakket’ t.w.v. 150
miljoen euro; geld dat nog dit jaar besteedt moet worden. Ieder van de
coalitiefracties heeft voor 50 miljoen plannen aangedragen. De PvdA 50
mln. voor armoedebestrijding, het CDA 50 mln voor cultureel en
industrieel erfgoed, de ChristenUnie voor Verkeer en Waterstaat (25
mln), opvang van tienermoeders (10 mln) en ‘uitstapprogramma’s’ voor
prostituees (15 mln).
Het geld voor Zwartsluis berust dus op een echte
keuze van de ChristenUnie, die gesteund werd door PvdA en CDA. De
ChristenUnie in Zwartewaterland is erg ingenomen met de hoge prioriteit
die de partijgenoten in de Kamer aan dit project hebben gegeven.
Hiermee lijken de financieringsproblemen voor een duurzame keersluis in
het vaarwegennet definitief te zijn opgelost . Een prima opsteker voor
Zwartewaterland en de regio, aldus CU-fractievoorzitter Roel Huls.
Drielaags, klasse Va
Het CDA pleitte al langer voor de regionale voorkeursvariant, die
ruimte biedt aan drielaags containervaart en klasse Va-schepen. Zo kan
volgens het CDA de verwachte groei van het goederenvervoer over het
Mepperdiep worden opgevangen. CDA-Kamerlid Van Hijum is blij dat nu ook
de ChristenUnie de inzet van de regio steunt. 'We rekenen er op dat de
staatssecretaris met dit extra geld overeenstemming kan bereiken met de
regio over een snelle realisatie van de schutsluis. Wat ons betreft
gaat de staatssecretaris nu zo snel mogelijk aan de slag met de
aanbesteding.'
CDA stuurt Huizinga terug naar onderhandelingstafel
DEN HAAG / ZWARTSLUIS 18/6/08 - De CDA-fractie in de Tweede
Kamer vindt dat staatssecretaris Huizinga opnieuw met de regio moet
onderhandelen over de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot een
schutsluis. De CDA-Kamerleden Van Hijum en Koopmans hebben hiertoe
vandaag in de Tweede Kamer een motie ingediend.
De CDA’ers zijn ontevreden over de uitkomsten van het overleg tussen
de staatssecretaris en de regio van eind mei. Toen kon geen
overeenstemming worden bereikt over de verdeling van de kosten, terwijl
de regio zich wel bereid verklaarde om mee te betalen aan de extra
kosten. Het CDA eist nu dat Huizinga opnieuw met de regio in overleg
treedt en concrete afspraken maakt over een 'toekomstvaste oplossing'.
Hiermee wordt gedoeld op een sluis die ruimte biedt aan drielaags
containervaart en klasse Va-schepen. Zo kan de verwachte groei van het
goederenvervoer over het Meppelerdiep en de schaalvergroting in de
binnenvaart worden opgevangen.
Het CDA waarschuwde de staatssecretaris
enkele weken geleden al om niet te beknibbelen op de ombouw van de
sluis. 'We moeten nu geen halve oplossingen kiezen waar we later spijt
van krijgen', vindt CDA-Kamerlid Van Hijum. Een jaar geleden dreigde
Huizinga de ombouw van de sluis tot ontsteltenis van het CDA zelfs
helemaal ter discussie te stellen. Van Hijum: 'Ik begrijp echt niet
waarom we hier zo hard aan moeten trekken.'
Regio draait op voor meerkosten duurdere schutsluis-variant Zwartsluis
DEN HAAG 30/5/08 - Bij de ombouw van de keersluis in Zwartsluis
tot een schutsluis gaat staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) in
de onderhandelingen met de regio uit van het geschikt maken van de
vaarweg voor klasse Va-schepen en tenminste 3-laags containervaart. Dat
heeft ze op aandringen van de vaste commissie Verkeer en Waterstaat nog
eens per brief bevestigd.
Aan de eis van de Kamercommissie is volgens Huizinga al zonder vervanging van het huidige
sluishoofd te voldoen, zij het met enige beperkingen in manoeuvreerruimte en aflaaddiepte. Maar de provincies Overijssel en Drenthe, gemeenten Meppel en Zwartewaterland
willen een passage die onbeperkt toegankelijk is voor de grootste
binnenvaartschepen. Zij sturen met het CDA aan op een duurdere
oplossing waarbij ook het huidige keersluishoofd wordt vervangen,
verbreed en verdiept.
'Deze oplossing is echter fors (€ 15 mln) duurder
en levert
betrekkelijk weinig extra (diepgangs)baten op, zoals ook blijkt uit de
negatieve kosten-batenanalyse voor deze variant', schrijft Huizinga aan
de Tweede Kamer. Zij wil er aan meewerken op voorwaarde dat de regio de
meerkosten betaalt. Daarover voert ze nog overleg met de regio.
Maximale sluis
In een eerste reactie heeft CDA-Kamerlid Eddy van Hijum aangekondigd
Huizinga snel op het matje te roepen over haar afwijzing van een
maximale sluis. 'Alleen dan is verdere groei van de binnenvaart over
het Meppelerdiep mogelijk', aldus Van Hijum in de regionale krant De Stentor.
In de goedkopere oplossing van het Rijk wordt aan het huidige
keersluishoofd een tweede sluishoofd toegevoegd. De keersluis wordt
daarmee een schutsluis, zodat in tijden van hoog of laag water (circa
16 dagen per jaar) schepen gewoon geschut kunnen worden. Het
stremmingsprobleem voor de scheepvaart wordt daarmee opgelost.
De vaste
kamercommissie overlegde donderdag met Huizinga over 'Zwartsluis', terwijl Koninklijke Schuttevaer congresseerde in Amsterdam. Schuttevaer-directeur Kees de Vries wist het congres de volgende ochtend te melden dat de besluitvorming weer met een half jaar zou worden vertraagd. Overigens zegt Huizinga daar in haar brief niets van.
Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma ging er donderdag in haar jaarrede nog vanuit dat er snel knopen konden worden doorgehakt. 'Met
genoegen kan ik u meedelen dat het ombouwen van de keersluis Zwartsluis
tot schutsluis lijkt te gaan lukken', zei ze. 'Regio en Rijk kiezen beide voor
een variant waarbij ook het bestaande sluishoofd wordt vervangen.
Hierdoor kunnen bredere en diepere schepen zonder hinder van de
keersluis naar Meppel varen.' De vervanging van het bestaande sluishoofd vindt Huizinga toch te duur, ondanks alle voorwerk van de nautisch-technische belangenorganisatie. Jorritsma: 'Schuttevaer heeft voorafgaande aan het
besluit overleg gevoerd met alle partijen in de regio en op nationaal
niveau. Provincie en Gemeente dragen meer dan 10 miljoen euro bij aan
het project (totaal zo’n 45 miljoen euro).'
De ChristenUnie Zwartewaterland kiest voor 'de beste variant' en heeft dat ook de eigen Kamerleden in Den Haag laten weten, meldt de Zwartewaterkrant. 'Het heeft geen zin een investering te doen in een nieuwe sluis voor de grootste schepen, terwijl deze grootste schepen qua diepgang niet door het Meppelerdiep kunnen varen en slecht of onvoldoende Meppel kunnen bereiken. Nut en noodzaak worden dan afgewogen.'
CDA wil ‘toekomstvaste’ schutsluis
DEN HAAG 13/5/08 - De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil niet dat
staatssecretaris Huizinga van V&W gaat beknibbelen op de ombouw van
de keersluis in Zwartsluis tot een volwaardige schutsluis. Het
Overijsselse Kamerlid Eddy van Hijum dringt samen met zijn collega Ger
Koopmans aan op een 'toekomstvaste oplossing', om de verwachte groei
van het goederenvervoer over het Meppelerdiep en de schaalvergroting in
de binnenvaart te kunnen opvangen.
'De ombouw van de huidige sluis tot een schutsluis is van groot
economisch belang voor onze regio', stelt Van Hijum. Hij wil daarom dat
de staatssecretaris samen met regionale overheden en het bedrijfsleven
ambitieuze afspraken maakt over de dimensionering van de vaarweg
(klasse Va, drielaags containervaart), overige logistieke voorzieningen
en de financiering. Het overleg tussen de staatssecretaris en de regio
staat eind deze maand gepland.
Het CDA trok een jaar geleden ook al bij
de staatssecretaris aan de bel, toen het plan voor de ombouw van de
sluis op de helling leek te gaan. De staatssecretaris liet hierop weten
de kosten van de ombouw aan de hoge kant te vinden. Ook wilde zij weten
welke bijdrage de regionale overheden en het bedrijfsleven zelf kunnen
leveren aan het ontwikkelen en in stand houden van onder meer natte
bedrijventerreinen en binnenhavens.
CDA blijft alert op realisatie schutsluis
DEN HAAG / ZWARTSLUIS 8/6/07 - De CDA-Tweede Kamerfractie zal
staatssecretaris Huizinga de komende tijd kritisch blijven volgen in de
stappen die zij zet rond de realisatie van een schutsluis in het
Meppelerdiep. Dit stelt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum in reactie op de antwoorden die hij gisteren van Huizinga ontving op zijn schriftelijke vragen.
De staatssecretaris ontkent in de brief aan de Kamer dat zij de
afspraak met de regio over de aanleg van de schutsluis schendt. Zij
stelt dat de financiële reservering van 25-40 miljoen euro voor het
project in de rijksbegroting gehandhaafd blijft en dat zij zal proberen
de opgelopen vertraging van enkele maanden in te lopen.
Volgens
Van Hijum blijft echter alertheid geboden, omdat de staatssecretaris
wederom aangeeft dat zij de kosten van de sluis aan de hoge kant vindt.
Wel is hij blij dat de staatssecretaris niet langer rept over een
financiële bijdrage van regionale overheden en bedrijven aan de
realisatie van de sluis. Van Hijum: 'Het is winst dat de
staatssecretaris slechts wijst op mogelijke aanvullende investeringen
in de logistieke keten, zoals binnenhavens en natte
bedrijventerreinen.'
Koninklijke Schuttevaer
Staatssecretaris Huizinga heeft dinsdag 29 mei
tijdens een gesprek met Koninklijke Schuttevaer en de andere
brancheorganisaties ook verklaard dat zij niet van plan is om de ombouw van
de keersluis in Zwartsluis tot schutsluis te vertragen. De
staatssecretaris wil in 2008 een beslissing nemen, waarna in 2009
volgens de oorspronkelijke planning zou kunnen worden begonnen met de
ombouw.
Dat de bouw van de keersluis in het Meppelerdiep bij Zwartsluis volgens plan doorgaat, heeft Huizinga ook nog eens bevestigd in een overleg met GS van
Overijssel. Een brief van de staatssecretaris begin mei aan
Rijkswaterstaat zorgde voor veel ophef. Daarin vroeg Huizinga de kosten
voor een nieuwe sluis nog eens onder de loep te nemen. Dat zou leiden
tot vertraging van de aanleg van de sluis bij Zwartsluis, die vooral
voor de containervaart naar Meppel belangrijk is. De Drentse
gedeputeerde Rob Bats is door Overijssel bijgepraat, maar stuurt
desondanks een bezorgde brief naar Den Haag.
Opschudding
De opschudding werd twee weken geleden nog sterker na berichten in de regionale krant De Stentor. Het Zwolse CDA-Kamerlid Eddy van Hijum stelde dat de staatssecretaris een belangrijke afspraak met de regio zou breken, als de berichten juist zouden zijn. De schutsluis is van groot belang voor de scheepvaart van en naar Meppel.
'Wij vinden het onacceptabel dat het project in dit stadium ten principale ter discussie wordt gesteld', stelde Van Hijum. De CDA'er wil vasthouden aan de toezegging die al enkele jaren in de begroting is opgenomen van 25 tot 40 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant. Ook wil hij opheldering over de vertraging van minimaal een jaar die Rijkswaterstaat voorziet.
Schriftelijke vragen
Het CDA heeft via schriftelijke vragen opheldering gevraagd aan de staatssecretaris. 'Wij zullen niet accepteren dat de rijksoverheid zich een onbetrouwbare partner toont', aldus Van Hijum. De gemeenteraadsfractie van Huizinga's ChristenUnie in Zwartewaterland heeft eveneens vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.
'Een wel heel merkwaardige interventie van mevrouw Huizinga. Heel ongewoon ook dat ze afspraken die vorige ministers maakten niet overneemt. Betrouwbaar besturen is anders', reageerde wethouder Jan Willem Wiggers van Zwartewaterland in De Stentor. Op financiële steun van de gemeente hoeft de bewindsvrouw niet te rekenen. 'Geen sprake van. Het gaat hier om een rijksvaarweg en daar heeft Den Haag zo'n status aan gegeven dat een schutsluis er gewoon bijhoort. Noblesse oblige dus. Onze reserves zijn hier niet voor bedoeld.'
Een jaar vertraging
Zaterdag 12 mei werd bekend dat de ombouw van de keersluis bij Zwartsluis
tot een grotere en diepere schutsluis tenminste een jaar vertraging
zou oplopen. Judith Hell, projectleider namens Rijkswaterstaat voor de aanleg van de Meppelerdiepsluis, vertelde in Zwartsluis dat de staatssecretaris niet als enige voor de kosten zou willen opdraaien. Ze gaf die dag aan belangstellenden tekst en uitleg over de sluisplannen in het kader van de tweede publieksdag in
Nationaal Landschap IJsseldelta.
Kan het goedkoper?
De ombouw kost naar schatting 25 tot 40 miljoen euro en Huizinga zou zich afvragen of dat niet goedkoper kan. Als andere betrokken partijen zoals gemeenten (Zwartewaterland,
Meppel), provincies (Overijssel en Drenthe) en het bedrijfsleven niet
gaan meebetalen aan dit miljoenenproject, lijkt realisatie van welke
schutsluis dan ook heel ver weg.
Rijkswaterstaat gaat ermee
aan de slag. Vermoedelijk zal de staatssecretaris pas in mei volgend
jaar een nieuwe afweging maken. Daardoor is de sluis niet voor 2013
gereed. Tijdens het Schuttevaer-congres vorige week in Drachten vroeg
voorzitter Annemarie Jorritsma nog in 2008 een begin te maken met de
ombouw.
Top 5 knelpunt
De sluis is nodig vanwege de groeiende vrachtvaart over het
Meppelerdiep van en naar Meppel. Bij de oude sluis doen zich vaak stremmingen voor en
daarom is een grotere en diepere keersluis nodig.
In de top 5 vaarwegknelpunten
van het Centraal Overleg Vaarwegen staat de keersluis Zwartsluis
al enkele jaren bovenaan. Bij hoog of laag water op het IJsselmeer stremt de keersluis
de vaarweg naar Meppel volledig. Volgens het COV is de bouw van een
tweede sluishoofd noodzakelijk, zodat ter plaatse geen stremmingen meer
ontstaan. Het COV vindt de huidige planning van Verkeer en Waterstaat
voor het oplossen van het knelpunt (na 2008) veel te laat.