Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

02 Jul '08 -CDA en ChristenUnie redden schutsluis Zwartsluis

DEN HAAG 2/7 - De fracties van het CDA en de ChristenUnie in de Tweede Kamer bieden staatssecretaris Huizinga de helpende hand. In een gezamenlijk amendement stellen de Kamerleden Cramer (CU) en Van Hijum (CDA) voor om 10 miljoen euro extra uit te trekken voor de realisatie van een 'toekomstvaste schutsluis' in Zwartsluis.

Zie ook:

De aanleiding voor deze gezamenlijke actie is het conflict tussen de regio en staatssecretaris Huizinga van Verkeer over de financiering van de sluis. Huizinga heeft de Tweede kamer laten weten dat zij bereid is te komen tot een ombouw van de keersluis Zwartsluis tot schutsluis. Wanneer het Rijk alleen voor de kosten (30 miljoen euro) moet opdraaien kiest de Staatssecretaris voor de bouw van een tweede hoofd. De provincie en de gemeenten (en ook Centraal Overleg Vaarwegen en Koninklijke Schuttevaer) kiezen echter voor een variant waarbij gelijktijdig ook het huidige sluishoofd wordt vervangen, waardoor een bredere en diepere schepen naar Meppel kunnen varen. Deze variant kost 15 miljoen euro meer.

De 10 miljoen van CDA en ChristenUnie zijn afkomstig van het overschot van 150 miljoen euro op de voorjaarsnota, dat de drie coalitiepartijen evenredig kunnen besteden aan gewenste doelen. Hierdoor is het tekort op de begroting van het project geheel gedekt kan de ombouw worden uitgevoerd met inbegrip van vervanging van het huidige sluishoofd door een breder en dieper hoofd. Het Centraal Overleg Vaarwegen bedankt de politiek. Het project behoeft nu verder geen oponthoud meer op te lopen.

Eerder had het CDA in de Tweede Kamer een motie over dit onderwerp ingediend, echter zonder er geld bij te voegen. Die motie is niet in stemming gebracht, omdat inmiddels duidelijk was dat de ChristenUnie met een amendement zou komen. Dit amendement werd mede ondertekend door het CDA en heeft ook de steun gekregen van de PvdA, zodat de benodigde 10 miljoen euro geld er komt.
De amendementen maken deel uit van een ‘coalitiepakket’ t.w.v. 150 miljoen euro; geld dat nog dit jaar besteedt moet worden. Ieder van de coalitiefracties heeft voor 50 miljoen plannen aangedragen. De PvdA 50 mln. voor armoedebestrijding, het CDA 50 mln voor cultureel en industrieel erfgoed, de ChristenUnie voor Verkeer en Waterstaat (25 mln), opvang van tienermoeders (10 mln) en ‘uitstapprogramma’s’ voor prostituees (15 mln).

Het geld voor Zwartsluis berust dus op een echte keuze van de ChristenUnie, die gesteund werd door PvdA en CDA. De ChristenUnie in Zwartewaterland is erg ingenomen met de hoge prioriteit die de partijgenoten in de Kamer aan dit project hebben gegeven. Hiermee lijken de financieringsproblemen voor een duurzame keersluis in het vaarwegennet definitief te zijn opgelost . Een prima opsteker voor Zwartewaterland en de regio, aldus CU-fractievoorzitter Roel Huls.

Drielaags, klasse Va
Het CDA pleitte al langer voor de regionale voorkeursvariant, die ruimte biedt aan drielaags containervaart en klasse Va-schepen. Zo kan volgens het CDA de verwachte groei van het goederenvervoer over het Mepperdiep worden opgevangen. CDA-Kamerlid Van Hijum is blij dat nu ook de ChristenUnie de inzet van de regio steunt. 'We rekenen er op dat de staatssecretaris met dit extra geld overeenstemming kan bereiken met de regio over een snelle realisatie van de schutsluis. Wat ons betreft gaat de staatssecretaris nu zo snel mogelijk aan de slag met de aanbesteding.'


CDA stuurt Huizinga terug naar onderhandelingstafel

DEN HAAG / ZWARTSLUIS 18/6/08 - De CDA-fractie in de Tweede Kamer vindt dat staatssecretaris Huizinga opnieuw met de regio moet onderhandelen over de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot een schutsluis. De CDA-Kamerleden Van Hijum en Koopmans hebben hiertoe vandaag in de Tweede Kamer een motie ingediend.

De CDA’ers zijn ontevreden over de uitkomsten van het overleg tussen de staatssecretaris en de regio van eind mei. Toen kon geen overeenstemming worden bereikt over de verdeling van de kosten, terwijl de regio zich wel bereid verklaarde om mee te betalen aan de extra kosten. Het CDA eist nu dat Huizinga opnieuw met de regio in overleg treedt en concrete afspraken maakt over een 'toekomstvaste oplossing'. Hiermee wordt gedoeld op een sluis die ruimte biedt aan drielaags containervaart en klasse Va-schepen. Zo kan de verwachte groei van het goederenvervoer over het Meppelerdiep en de schaalvergroting in de binnenvaart worden opgevangen.

Het CDA waarschuwde de staatssecretaris enkele weken geleden al om niet te beknibbelen op de ombouw van de sluis. 'We moeten nu geen halve oplossingen kiezen waar we later spijt van krijgen', vindt CDA-Kamerlid Van Hijum. Een jaar geleden dreigde Huizinga de ombouw van de sluis tot ontsteltenis van het CDA zelfs helemaal ter discussie te stellen. Van Hijum: 'Ik begrijp echt niet waarom we hier zo hard aan moeten trekken.'


Regio draait op voor meerkosten duurdere schutsluis-variant Zwartsluis

DEN HAAG 30/5/08 - Bij de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot een schutsluis gaat staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) in de onderhandelingen met de regio uit van het geschikt maken van de vaarweg voor klasse Va-schepen en tenminste 3-laags containervaart. Dat heeft ze op aandringen van de vaste commissie Verkeer en Waterstaat nog eens per brief bevestigd.

Zie ook:

Aan de eis van de Kamercommissie is volgens Huizinga al zonder vervanging van het huidige sluishoofd te voldoen, zij het met enige beperkingen in manoeuvreerruimte en aflaaddiepte. Maar de provincies Overijssel en Drenthe, gemeenten Meppel en Zwartewaterland willen een passage die onbeperkt toegankelijk is voor de grootste binnenvaartschepen. Zij sturen met het CDA aan op een duurdere oplossing waarbij ook het huidige keersluishoofd wordt vervangen, verbreed en verdiept.

'Deze oplossing is echter fors (€ 15 mln) duurder en levert betrekkelijk weinig extra (diepgangs)baten op, zoals ook blijkt uit de negatieve kosten-batenanalyse voor deze variant', schrijft Huizinga aan de Tweede Kamer. Zij wil er aan meewerken op voorwaarde dat de regio de meerkosten betaalt. Daarover voert ze nog overleg met de regio.

Maximale sluis
In een eerste reactie heeft CDA-Kamerlid Eddy van Hijum aangekondigd Huizinga snel op het matje te roepen over haar afwijzing van een maximale sluis. 'Alleen dan is verdere groei van de binnenvaart over het Meppelerdiep mogelijk', aldus Van Hijum in de regionale krant De Stentor.

In de goedkopere oplossing van het Rijk wordt aan het huidige keersluishoofd een tweede sluishoofd toegevoegd. De keersluis wordt daarmee een schutsluis, zodat in tijden van hoog of laag water (circa 16 dagen per jaar) schepen gewoon geschut kunnen worden. Het stremmingsprobleem voor de scheepvaart wordt daarmee opgelost.

De vaste kamercommissie overlegde donderdag met Huizinga over 'Zwartsluis', terwijl Koninklijke Schuttevaer congresseerde in Amsterdam. Schuttevaer-directeur Kees de Vries wist het congres de volgende ochtend te melden dat de besluitvorming weer met een half jaar zou worden vertraagd. Overigens zegt Huizinga daar in haar brief niets van.

Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma ging er donderdag in haar jaarrede nog vanuit dat er snel knopen konden worden doorgehakt. 'Met genoegen kan ik u meedelen dat het ombouwen van de keersluis Zwartsluis tot schutsluis lijkt te gaan lukken', zei ze. 'Regio en Rijk kiezen beide voor een variant waarbij ook het bestaande sluishoofd wordt vervangen. Hierdoor kunnen bredere en diepere schepen zonder hinder van de keersluis naar Meppel varen.' De vervanging van het bestaande sluishoofd vindt Huizinga toch te duur, ondanks alle voorwerk van de nautisch-technische belangenorganisatie. Jorritsma: 'Schuttevaer heeft voorafgaande aan het besluit overleg gevoerd met alle partijen in de regio en op nationaal niveau. Provincie en Gemeente dragen meer dan 10 miljoen euro bij aan het project (totaal zo’n 45 miljoen euro).'

De ChristenUnie Zwartewaterland kiest voor 'de beste variant' en heeft dat ook de eigen Kamerleden in Den Haag laten weten, meldt de Zwartewaterkrant. 'Het heeft geen zin een investering te doen in een nieuwe sluis voor de grootste schepen, terwijl deze grootste schepen qua diepgang niet door het Meppelerdiep kunnen varen en slecht of onvoldoende Meppel kunnen bereiken. Nut en noodzaak worden dan afgewogen.'


CDA wil ‘toekomstvaste’ schutsluis

DEN HAAG 13/5/08 - De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil niet dat staatssecretaris Huizinga van V&W gaat beknibbelen op de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot een volwaardige schutsluis. Het Overijsselse Kamerlid Eddy van Hijum dringt samen met zijn collega Ger Koopmans aan op een 'toekomstvaste oplossing', om de verwachte groei van het goederenvervoer over het Meppelerdiep en de schaalvergroting in de binnenvaart te kunnen opvangen.

Zie ook:

'De ombouw van de huidige sluis tot een schutsluis is van groot economisch belang voor onze regio', stelt Van Hijum. Hij wil daarom dat de staatssecretaris samen met regionale overheden en het bedrijfsleven ambitieuze afspraken maakt over de dimensionering van de vaarweg (klasse Va, drielaags containervaart), overige logistieke voorzieningen en de financiering. Het overleg tussen de staatssecretaris en de regio staat eind deze maand gepland.

Het CDA trok een jaar geleden ook al bij de staatssecretaris aan de bel, toen het plan voor de ombouw van de sluis op de helling leek te gaan. De staatssecretaris liet hierop weten de kosten van de ombouw aan de hoge kant te vinden. Ook wilde zij weten welke bijdrage de regionale overheden en het bedrijfsleven zelf kunnen leveren aan het ontwikkelen en in stand houden van onder meer natte bedrijventerreinen en binnenhavens.


CDA blijft alert op realisatie schutsluis

DEN HAAG / ZWARTSLUIS 8/6/07 - De CDA-Tweede Kamerfractie zal staatssecretaris Huizinga de komende tijd kritisch blijven volgen in de stappen die zij zet rond de realisatie van een schutsluis in het Meppelerdiep. Dit stelt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum in reactie op de antwoorden die hij gisteren van Huizinga ontving op zijn schriftelijke vragen.

Zie ook:

De staatssecretaris ontkent in de brief aan de Kamer dat zij de afspraak met de regio over de aanleg van de schutsluis schendt. Zij stelt dat de financiële reservering van 25-40 miljoen euro voor het project in de rijksbegroting gehandhaafd blijft en dat zij zal proberen de opgelopen vertraging van enkele maanden in te lopen.

Volgens Van Hijum blijft echter alertheid geboden, omdat de staatssecretaris wederom aangeeft dat zij de kosten van de sluis aan de hoge kant vindt. Wel is hij blij dat de staatssecretaris niet langer rept over een financiële bijdrage van regionale overheden en bedrijven aan de realisatie van de sluis. Van Hijum: 'Het is winst dat de staatssecretaris slechts wijst op mogelijke aanvullende investeringen in de logistieke keten, zoals binnenhavens en natte bedrijventerreinen.'

Koninklijke Schuttevaer
Staatssecretaris Huizinga heeft dinsdag 29 mei tijdens een gesprek met Koninklijke Schuttevaer en de andere brancheorganisaties ook verklaard dat zij niet van plan is om de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot schutsluis te vertragen. De staatssecretaris wil in 2008 een beslissing nemen, waarna in 2009 volgens de oorspronkelijke planning zou kunnen worden begonnen met de ombouw.

Dat de bouw van de keersluis in het Meppelerdiep bij Zwartsluis volgens plan doorgaat, heeft Huizinga ook nog eens bevestigd in een overleg met GS van Overijssel. Een brief van de staatssecretaris begin mei aan Rijkswaterstaat zorgde voor veel ophef. Daarin vroeg Huizinga de kosten voor een nieuwe sluis nog eens onder de loep te nemen. Dat zou leiden tot vertraging van de aanleg van de sluis bij Zwartsluis, die vooral voor de containervaart naar Meppel belangrijk is. De Drentse gedeputeerde Rob Bats is door Overijssel bijgepraat, maar stuurt desondanks een bezorgde brief naar Den Haag.

Opschudding
De opschudding werd twee weken geleden nog sterker na berichten in de regionale krant De Stentor. Het Zwolse CDA-Kamerlid Eddy van Hijum stelde dat de staatssecretaris een belangrijke afspraak met de regio zou breken, als de berichten juist zouden zijn. De schutsluis is van groot belang voor de scheepvaart van en naar Meppel.

'Wij vinden het onacceptabel dat het project in dit stadium ten principale ter discussie wordt gesteld', stelde Van Hijum. De CDA'er wil vasthouden aan de toezegging die al enkele jaren in de begroting is opgenomen van 25 tot 40 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant. Ook wil hij opheldering over de vertraging van minimaal een jaar die Rijkswaterstaat voorziet.

Schriftelijke vragen
Het CDA heeft via schriftelijke vragen opheldering gevraagd aan de staatssecretaris. 'Wij zullen niet accepteren dat de rijksoverheid zich een onbetrouwbare partner toont', aldus Van Hijum. De gemeenteraadsfractie van Huizinga's ChristenUnie in Zwartewaterland heeft eveneens vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

'Een wel heel merkwaardige interventie van mevrouw Huizinga. Heel ongewoon ook dat ze afspraken die vorige ministers maakten niet overneemt. Betrouwbaar besturen is anders', reageerde wethouder Jan Willem Wiggers van Zwartewaterland in De Stentor. Op financiële steun van de gemeente hoeft de bewindsvrouw niet te rekenen. 'Geen sprake van. Het gaat hier om een rijksvaarweg en daar heeft Den Haag zo'n status aan gegeven dat een schutsluis er gewoon bijhoort. Noblesse oblige dus. Onze reserves zijn hier niet voor bedoeld.'

Een jaar vertraging
Zaterdag 12 mei werd bekend dat de ombouw van de keersluis bij Zwartsluis tot een grotere en diepere schutsluis tenminste een jaar vertraging zou oplopen. Judith Hell, projectleider namens Rijkswaterstaat voor de aanleg van de Meppelerdiepsluis, vertelde in Zwartsluis dat de staatssecretaris niet als enige voor de kosten zou willen opdraaien. Ze gaf die dag aan belangstellenden tekst en uitleg over de sluisplannen in het kader van de tweede publieksdag in Nationaal Landschap IJsseldelta.

Kan het goedkoper?
De ombouw kost naar schatting 25 tot 40 miljoen euro en Huizinga zou zich afvragen of dat niet goedkoper kan. Als andere betrokken partijen zoals gemeenten (Zwartewaterland, Meppel), provincies (Overijssel en Drenthe) en het bedrijfsleven niet gaan meebetalen aan dit miljoenenproject, lijkt realisatie van welke schutsluis dan ook heel ver weg.

Rijkswaterstaat gaat ermee aan de slag. Vermoedelijk zal de staatssecretaris pas in mei volgend jaar een nieuwe afweging maken. Daardoor is de sluis niet voor 2013 gereed. Tijdens het Schuttevaer-congres vorige week in Drachten vroeg voorzitter Annemarie Jorritsma nog in 2008 een begin te maken met de ombouw.

Top 5 knelpunt
De sluis is nodig vanwege de groeiende vrachtvaart over het Meppelerdiep van en naar Meppel. Bij de oude sluis doen zich vaak stremmingen voor en daarom is een grotere en diepere keersluis nodig. In de top 5 vaarwegknelpunten van het Centraal Overleg Vaarwegen staat de keersluis Zwartsluis al enkele jaren bovenaan. Bij hoog of laag water op het IJsselmeer stremt de keersluis de vaarweg naar Meppel volledig. Volgens het COV is de bouw van een tweede sluishoofd noodzakelijk, zodat ter plaatse geen stremmingen meer ontstaan. Het COV vindt de huidige planning van Verkeer en Waterstaat voor het oplossen van het knelpunt (na 2008) veel te laat.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    weg gegooid geld zwartsluis.
    kijk in ramspol e.d. of
    nieuwe haven kampen daar kunnen schepen komen tot
    17.30breed met containers e.d.

    teekman (Email) - 02 Juni '08 - 08:36



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel