Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Nov '06 -Rotterdam werkt aan plaatsgebrek, CBRB'ers sceptisch

ROTTERDAM 14/11 - Eerst zien, dan geloven. Directeur Hans Smits van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam kreeg als 'burgemeester van de hoofdstad van de binnenvaart' in de CBRB-jaarvergadering de handen nog niet echt op elkaar voor zijn oplossing van het tekort aan wacht- en ligplaatsen.

Foto (c) VAART!

Havendirecteur Hans Smits en CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wijck worden aan de tand gevoeld door discussieleider Victor Deconinck. Foto © VAART!

'We praten al sinds 2005, we mogen blij zijn als het in 2008 voor elkaar is. Ik moet het nog zien', zei binnenvaartondernemer Henk Wanders van Scheepvaartbedrijf Dalex. Imperial De Grave heeft ook nog steeds geen ligplaatsen voor de duwbakken. En hoe moet je bemanning wisselen als wachtplaatsen niet altijd een landafgang hebben? Is het dan werkelijk zo moeilijk een paar palen weg te zetten? Is de wil er eigenlijk wel?

Wacht- en ligplaatsen
Smits liet merken dat de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven hem ernst is. Dat geldt ook voor het tekort aan wacht- en ligplaatsen. 'Als je daar niet gauw iets aan doet wordt het alleen maar erger. Daarom investeren we in het hoogst mogelijke tempo.' In 2008 moet het wachtplaatsenprobleem van de baan zijn. 'Dan zijn we klaar, dat is zeker.' CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wijk bespeurde bij het havenbedrijf de volle steun voor de problematiek van wacht- en ligplaatsen. 'Er is een tijdpad, of je het nou leuk vind of niet. En er is de heilige intentie om de problematiek op te lossen', zei Van der Wijck.

Volgens de sheets van Smits komen er 12 wachtplaatsen aan de Yangtzehaven Zuidzijde, acht voor 110-meterschepen en drie voor 135-meterschepen aan het Calandkanaal Noordwestzijde, twee voor 135 meter en vier voor 117 meter aan het Calandkanaal Oostzijde, twee voor 200 meter en 12 voor 135 meter aan het Calandkanaal Noordzijde, vier voor 135 meter aan het Hartelkanaal bij Kuwait Petroleum. Daarmee is voor de korte termijn (tot 2008) de problematiek voor de wachtplaatsen opgelost.

Het Havenbedrijf kijkt verder en heeft na 2008 in de planning 24 wachtplaatsen voor duwbakken aan de Hartelhaven, in de EON-haven (Maasvlakte 2) komen twee wachtplaatsen voor lange formaties, twaalf wachtplaatsen voor motorschepen en vier voor kegelschepen. In het Hartelkanaal bij Kuwait Petroleum komen er nog vier voor 135 meter bij. In de Yangtzehaven aan de Zuidzijde worden op de middellange termijn (2013) 15 wachtplaatsen voor de binnenvaart gecreëerd.

In het kader van het Actieprogramma Lucht worden in de Maashaven 120 aansluitpunten voor walstroom gemaakt. Die zullen begin 2007 klaar zijn. Smits liet doorschemeren dat dat op den duur zal leiden tot een verbod op het gebruik van generatoren.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    maar er is ook veel ruimte voor palen te slaan in het oude hartelkanaal

    meurs (Email) - 15 November '06 - 12:56



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel