Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Nov '06 -Peijs en de binnenvaart tekenen convenant

DEN HAAG 14/11 - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de Vereniging van Sleep- en Duwbooteigenaren 'Rijn en IJssel' hebben vanochtend het convenant binnenvaart getekend. Hierin worden afspraken gemaakt om de prestaties van de binnenvaart op het terrein van duurzaamheid, innovatie, marktpotenties en veiligheid te verbeteren.

Zie ook:

Een belangrijke afspraak is de keuze van de minister voor het meld- en volgsysteem Automatic Indentification System (AI-S) in het kader van de invoering van River Information Services. Dit systeem wordt ook gebruikt in de zeevaart. Door de automatische tracering is het vervoer veiliger en zijn de administratieve lasten minder. Ook krijgt de binnenvaart met dit systeem meer informatie over de drukte op de vaarwegen en kunnen sluizen beter benut worden. Met als resultaat een betere doorstroming.

De binnenvaartbranche is bereid dit nieuwe systeem op basis van vrijwilligheid in te voeren, maar wil daarvoor een financiële tegemoetkoming in de kosten en er zeker van zijn dat de privacy-aspecten goed zijn geregeld.

Zwavelloze brandstof
Daarnaast streven de partijen ernaar in Europa zo snel mogelijk te kunnen overschakelen naar zwavelloze brandstof. Voorwaarde is wel dat ook bestaande motoren hierop kunnen draaien. Deze maatregel is nodig zodat de binnenvaart in 2016 de schoonste vervoersmodaliteit zal zijn.

Verder stelt Minister Peijs 10 miljoen euro beschikbaar voor binnenvaartinnovatieprojecten. De bedrijfstak draagt 1,9 miljoen bij aan de oprichting van een nieuw Expertise en Innovatiecentrum voor de binnenvaart.


De hoofdpunten uit het convenant binnenvaart:

Minister Peijs en de binnenvaartbranche zijn op het 14 november 2006 over de volgende zaken eens geworden.

Doel convenant
Te bevorderen dat de binnenvaartsector zijn potenties beter kan benutten op een zo schoon, veilig en efficiënt mogelijke wijze.

Duurzaamheid
De binnenvaart is uiterlijk in 2016 in al zijn facetten de meest duurzame transportmodaliteit. Om dit te bereiken zijn de volgende maatregelen afgesproken:

  • de aanschaf van schone motoren wordt door de overheid financieel ondersteund,
  • de binnenvaart schakelt zo snel mogelijk over op zwavelarme brandstof,
  • de subsidieregeling voor schone motoren wordt hierop aangepast, zodat ook nageschakelde technieken voor subsidie in aanmerking komen,
  • nieuwe en vervangingsmotoren voldoen aan strenge emissienormen,
  • in 2010 is een brandstofbesparing van 5% gerealiseerd
  • in CCR-landen geldt een verbod op gebruik van PAK-houdende coatings.

Innovatie
De overheid en de binnenvaartsector brengen een vierjarig innovatieprogramma tot uitvoering met het doel concrete innovaties in de binnenvaart te stimuleren.

Om dit te bereiken zijn de volgende afspraken gemaakt:

  • de overheid zal voor het innovatieprogramma 10 miljoen euro beschikbaar stellen,
  • de binnenvaartorganisaties zullen een gezamenlijk Expertise en Innovatiecentrum voor de binnenvaart oprichten,
  • dit centrum zal worden gefinancierd uit de prijscompensatiegelden op het sloopfonds, zoals dit de afgelopen jaren is opgebouwd te weten 1,9 miljoen euro (het sloopfonds zelf wordt hiervoor niet aangesproken),
  • de middelen zullen in het belang van de binnenvaartsector worden aangewend voor het stimuleren van concrete innovaties en het bundelen van expertise.
  • het vak "binnenvaart" dient deel uit te maken van de HBO opleidingen logistiek.

Marktpotenties
De binnenvaart is, vanwege de nog onbenutte capaciteit, in staat een aanzienlijk deel van de groei van het goederenvervoer op te vangen en nieuwe markten te bedienen. De binnenvaartsector streeft naar een groter marktaandeel. Een randvoorwaarde hierbij is het behouden en uitbreiden van adequate natte aansluitingen op bedrijfsterreinen en binnenhavens.

De overheid zal actief gemeenten en provincies ertoe aanzetten om bij hun Ruimtelijke Ordening expliciet rekening te houden met de ontwikkeling van natte bedrijfsterreinen.
De overheid werkt conform de afspraken het achterstallig onderhoud bij vaarwegen voor 2020 weg en zal voorzien in voldoende ligplaatsen, ook voor schepen met gevaarlijke stofffen. De Minister zal ook internationaal aandringen op voldoende lig- en autoafzetplaatsen.

Overheid en bedrijfsleven zullen gezamenlijk de gevolgen van de klimaatverandering voor de vaardiepten op de rivier monitoren. Bij aanpassingen aan de rivieren ter bescherming tegen hoog water is het uitgangspunt dat de belangen van de scheepvaart niet geschaad mogen worden.

Overheid en bedrijfsleven streven naar een nieuwe toekomst voor het kleinere schip en behoud van het fijnmazige vaarwegennet. Het doel is de diversiteit van de binnenvloot te behouden en een tekort in het segment van de kleinere schepen te voorkomen.
Het bedrijfsleven zal voor 1 juli 2007 hiernaar een onderzoek laten uitvoeren.

Voorts zal aanvullend onderzoek verricht worden naar de concurrentiekracht van de Nederlandse binnenvaart (om het uitvlaggen van Nederlandse schepen te voorkomen) en de toekomstige dimensies van kunstwerken (rekening houdende met de recente schaalvergroting in de binnenvaart).

De Overheid zal in internationaal verband pleiten voor het opheffen van de knelpunten in het internationale vaarwegennetwerk (TEN), in het bijzonder de aanleg van Seine-Nord en het verruimen van de Donau tussen Straubing en Vilshofen.

Vereenvoudiging regelgeving en procedures
De Overheid en het bedrijfsleven streven naar een vereenvoudiging van de regelgeving en procedures voor de binnenvaart. Het streven is in 2010 alle overbodige regelgeving geschrapt te hebben en alle mogelijke procedures te hebben vereenvoudigd. Het convenant bevat een lijst van regels die hiervoor in aanmerking komen, zoals o.a. de regristratie afvalvervoerder en het marifoonbediencertificaat.

River Information Services
Voor het vergroten van de veiligheid kiest de overheid voor AIS als middel om in de toekomst binnenschepen vanaf verkeersposten actief te kunnen volgen. Het bedrijfsleven respecteert deze keuze, maar wil pas meewerken aan een vrijwillige invoering van AIS wanneer nadere afspraken zijn gemaakt over de financiering van de aanschaf en installatie van AIS. De overheid spreekt hiertoe in beginsel de bereidheid uit, mits Europa akkoord gaat. Voorts is afgesproken dat de privacy op het huidige niveau gewaarborgd dient te zijn. Een verplichting voor het aan boord hebben van AIS wordt niet voor 2009 voorzien.

De betrokken partijen zullen jaarlijks bijeen komen om de voortgang van het convenant te bespreken. Het convenant treedt in werking op 17 november 2006 en eindigt op 31 december 2011.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    De gelden uit sloopfonds mogen hier niet voor gebruikt worden.Ook de rente niet

    p.markusse (Email) - 13 December '06 - 11:45



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel