Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Nov '06 -CBRB-voorzitter somber over politiek vooruitzicht

ROTTERDAM 13/11 - CBRB-voorzitter jonkheer mr Hubert Jan van der Wijck is niet gerust op de uitkomst van de Tweede Kamerverkiezingen. 'De vaarwegplannen liggen er, maar hoe hard zijn ze bij een kabinet dat een andere insteek krijgt?', vroeg hij zich af tijdens de 77e jaarvergadering van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Het CBRB had het voor de gelegenheid hogerop gezocht, op de 16e etage van het Golden Tulip hotel aan de Leuvehaven, met een wijds uitzicht over de Nieuwe Maas.

De 'ogenschijnlijk positieve grondhouding' van de politiek, als het gaat over investeren in infrastructuur, is één van de twee zaken die Van der Wijck zorgen baren. Voor Nederlandse politici is binnenvaart allerminst vanzelfsprekend. 'Goederen zijn voor de politiek minder interessant dan mensen', stelde de CBRB-voorzitter vast. 'Voornemens worden nog steeds niet vertaald in een snelle financiële invulling van knelpunten en het is afwachten wat een volgend kabinet doet met de ons voorgespiegelde invulling na 2010. Daarnaast gaat en ging er onevenredig veel geld naar weg en spoor, terwijl ons alternatief voor de oplossing van de vervoersproblemen wordt onderbedeeld.'

Particulier initiatief
In zijn jaarrede prees de CBRB-voorzitter het particulier initiatief, waardoor de Nederlandse binnenvaart in Europa het voortouw heeft genomen en haar leidende positie heeft versterkt.
'Wel moeten wij waakzaam blijven, daar met name Frankrijk en Duitsland opkomen zetten, zowel met fiscale invullingen als met positieve steun voorhun binnenvaart.' Voor die landen een logische gedachte, meent Van der Wijck. 'Europees wordt ingezien dat spoor en weg de groei van het goederenvervoer niet kunnen opvangen en men dus neutraler tegenover de modaliteiten komt te staan. Hier ligt onze kans, prijsmatig en innovatief. Met voldoende capaciteit van de waterinfrastructuur kunnen we reeds nu met enkele geringe investeringen onze positie sterk opvoeren.'

Deskundigheid teloor
Van Wijck's tweede punt van zorg is de teloorgang van deskundigheid bij de overheidsdiensten, door bezuinigingen en het wegzetten van taken. Hij nam vooral de Inspectie Verkeer en Waterstaat op de korrel, waar eerst op mankracht is bezuinigd en daarna pas oplossingen buiten de deur werden gezocht. Het te laat afgeven van certificaten, ondeskundigheid bij het naleven van de regelgeving zijn voorbeelden van de gevolgen. 'Als inspecteurs niet weten wat ze komen inspecteren is dat redelijk hinderlijk', volgens een CBRB'er in de zaal. Van Wijck hekelde het Korps Landelijke Politie Diensten en de Arbeidsinspectie, die met hun berichtgeving over veiligheid op schepen het imago van de bedrijfstak onnodig aantasten. 

De CBRB-voorzitter stak ook een hand in eigen boezem: 'Natuurlijk doen wij zelf ook niet voldoende aan een zo noodzakelijke andere beeldvorming bij de politiek, lees beleidsbepalers.' Ze realiseren zich volgens Van der Wijck volstrekt onvoldoende het belang van goederenvervoer voor de economie. 'De consument zal pas mopperen als het te laat is, als zijn tandpasta niet op tijd bij de supermarkt arriveert, dus als de tijdige aanlevering van consumentengoederen stagneert.' De transportsector zou zelf wijzer moeten zijn, vindt Van der Wijck. 'Achterlandvervoerders kampen met wachttijden en onvoldoende infrastructuur. De sense of urgency ontbreekt. Gelaten staat Nederland dagelijks in de file... Vandaag maar liefst 600 kilometer! Er is een Deltaplan nodig voor het behoud van de logistieke positie van Nederland.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel