10 Nov '06 -Stuurloze waterbus vaart walkant in, IVW kondigt onderzoek aan
DORDRECHT 10/11 persbericht Inspectie Verkeer en Waterstaat - Een waterbus van Connexxion is woensdagmiddag 8 november tussen Dordrecht en Sliedrecht de walkant ingevaren door tijdelijke uitval van de stuurinrichting. Er vielen geen slachtoffers. Wel was er schade aan de schroeven en het roerwerk.
Het schip, dat 130 passagiers kan vervoeren, kon op eigen kracht de haven van Dordrecht bereiken. Daarbij werd het begeleid door een schip van Rijkswaterstaat.
Eerdere problemen Het is dit jaar de vierde keer dat een van de snelle veerboten tussen Rotterdam en de Drechtsteden in de problemen komt. In mei werd de steiger bij Dordrecht door een waterbus geramd. Daarbij speelde uitval van de stuurinrichting eveneens een rol. In juni raakte een andere waterbus betrokken bij een aanvaring en in september brak op een van de schepen brand uit.
De inspectie start een bedrijfsonderzoek naar alle incidenten dit jaar met de waterbussen. De directie van Connexxion zal onder meer worden gevraagd op welke manier eerder aanbevolen procedures op het gebied van opleidingen en veiligheidsaudits zijn toegepast.
Gewichtig doenerij van IVW. Welke procedures er worden toegepast. Het bekende blablabla.Veiligheidsaudits .
Misschien gaan de boten te snel voor het vaarwater.? Als ik de ongevAL statistiek van de peronen lijndienst op oa de 4waldensee,genfersee,etc ernaast leg zegt dat wel voldoende. Misschien moeten die vliegboten jongens eens daar gaan kijken.
Als ik kijk hoeveel problemen de overheid ( connexion is ook overheid) heeft met vaartuigen waar veel te veel techniek op zit wat alleen maar stuk kan gaan kan het niet uit blijven dat dit soort schepen ergens de dijk op gaan
Of het nu gaat om patroulvaartuigen of om veerponten het maakt niet uit
In Amsterdam is ook al een GVB veerpond volle kracht voorruit in de Ruiterkade getuind en over en verleden jaar in Amsterdam Noord daar poorde een passagierschip vol in het terras van het restaurant ( waar bnet aud minister Lubbers een vorkje zat te prikken
Alle schepen welke door middel van CPU hestuurde electronica gebruiken voor keerkoppelingen en besturingen zijn een gevaar op de vaarweg
Een aantal proeven bij mij op in de werkplaats heeft aangetoond dat alle plc achtige besturingen vroeg of laat door HF /VHF /UHF inwerkingen of rimpels in de voeding spanning hopeloos de weg kwijt raken
Het veiligste schip heeft een stuurrad met kettingen enz en een eenvoudige morse bediening kan hooguit een bedieningkabel breken maar het volle kracht de weide in is dan tenmisnte niet meer mogelijk
Met de groeten
G.Schuttevaer
Schuttevaer (Email) (URL) - 12 November '06 - 22:09
Die Gerrit S heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt,het restaurant WILHELMINADOK is van de zoon van Ruud Lubbers.
Die veiligheid van stuurkettingen en morse bediening hapert ook nog wel eens mr Schuttevaer. Nog dit jaar is in Hamburg een barkasse (zonder enige electronica) volaan in een sluis gevaren waarbij veel gewonden zijn gevallen Dus als u nog een sugestie heeft die tussen nostalgie en moderne techniek ligt en echt veilig is, mail het even aan connexion ik denk dat ze graag eens een proef in uw werkplaats willen bijwonen.
electronica lijkt mij per definitie gevaarlijker , invloeden van buitenaf , vocht ,voedings problemen etc
mechanisch blijft (mits netjes onderhouden) het veiligst!(bewijs is mijn eigen scheepje uit 1887 , in 1956 gemotoriseerd met ma 6 428 250 pk deutz , dam ketting stuurwerk met staal stangen , en staaldraad op de telegraaf , werkt altijd!(wel smeren!!), atoom explosie zeker!)