Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Nov '06 -Sluiting Voorstersluis slecht voor binnenvaart

VOORSTERSLUIS 9/11 - Het sluiten van de Voorstersluis bij Kraggenburg heeft grote gevolgen voor de scheepvaart. Dat zegt schipper Willem Bruins in gesprek met Omroep Flevoland. Schepen die langer zijn dan 39,5 meter, zoals de Gouje van Bruins, mogen van Gedeputeerde Staten volgend jaar niet meer door de sluis omdat de sluisdeuren niet zijn beschermd tegen een aanvaring. Als een zwaar schip de sluisdeuren ramt, zou daardoor de polder onder water kunnen lopen.

Zie ook:

Gedeputeerde Staten van Flevoland willen binnen een jaar de veiligheid voor de scheepvaart in de Voorstersluis en de Friese Sluis op orde hebben. Op dit moment zijn de sluisdeuren onvoldoende beschermd in geval van een aanvaring met grote binnenvaartschepen (tussen 39,5 en 49.5 meter). Daarom namen GS maandag het besluit de Voorstersluis af te sluiten voor schepen tussen de 39,5 en 49,5 meter, met een overgangstermijn van 1 jaar voor vergunninghouders en vaste gebruikers. Bij de Friese sluis bij Lemmer neemt het college nog geen besluit over afsluiting, omdat eind november duidelijk wordt of de provincie subsidie kan krijgen voor de uit te voeren werkzaamheden.

Vertraging en risico's
Het sluiten van de Voorstersluis betekent dat grote schepen via Urk moeten varen en dat levert een vertraging op van meer dan een uur. In het interview zegt schipper Bruins dat de maatregel zijn omzet zal halveren. 'Nu doe je met gemak twee reizen per week, dan maar één meer.' Bovendien brengt het varen over ruim vaarwater extra risico's met zich mee.

Hij vaart al zo'n 20 jaar met cement door de Voorstersluis en heeft in al die jaren nooit iets gemerkt van problemen met schepen die tegen de sluisdeuren aanvaren. Op Urk is dat risico volgens Bruins prima opgelost met een balk die voor de sluisdeur wordt neergelaten.

Koninklijke Schuttevaer heeft de kwestie Voorstersluis weer opgepakt. In maart 2005 werden al meerdere scenario's met de provincie besproken.

Omroep Flevoland besteedt er vandaag om 17:30 uur op de regionale televisiezender aandacht aan.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Bij mijn weten is er nog nooit een aanvaring met de deur geweest.Als je in Emmeloord laadt voor de IJssel is via de Voorst de kortste weg.Omvaren via Urk is economisch onrendabel en slecht voor het milieu,bovendien bij slecht weer gevaarlijk.

    J.Westerbeek (Email) - 12 November '06 - 15:57


    Wij transporteren regelmatig woonarken doot de polder om dat wij slechts met weinig wind over het ijsselmeer kunnen onze arken zijn meestal
    max 20 meterlang maar met het duwbootje gekoppeld
    en de boot ervoor zijn we dan 45 meter lang alwe
    inde toekomst In twee delen moeten schutten levert dat behalve tijd verlies ook risico en kans op schade aan de ark op slecht plan dus.

    R. da Silva (Email) - 13 November '06 - 21:53



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel