Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

17 Mrt '07 -Lading van schip Martens 7 onduidelijk

MOERDIJK 17/3 - In de week dat Moerdijk opnieuw klaagde over stankoverlast afkomstig van het industrieterrein, gaf de provincie antwoord op nog openstaande vragen over de omstreden lading van het binenvaartschip Martens 7 en de afvalverwerking bij ATM.

Martens 7 - foto Martens HBC
Martens 7, foto Martens/HBC

Zie ook:

Nadat de bemanning onwel was geworden, lag de tanker vorig jaar wekenlang aan de ketting bij ATM, die uiteindelijk de lading verwerkte. Dat laatste kon pas nadat de bouw van een dampvernietigingssysteem was voltooid. De provincie stelt dat er onduidelijkheid was over de exacte aard en samenstelling van de lading: "De vrachtbrief was daar onduidelijk over." Volgens de provincie zaten in de Martens 7 niet dezelfde stoffen als in de gifboot Probo Koala, wat eerst wel werd gedacht. De bemanning is onwel geworden van zogeheten mercaptanen.


Bemanning onwel, mts Martens 7 aan de ketting in Moerdijk, ATM klaar voor verwerking

MOERDIJK 16/9/06 - De binnenvaarttanker Martens 7 (ex-Dordrecht 13) van Transport Schepen en Reiniging TSR / Martens HBC in Vlissingen, is vrijdagmiddag door justitie aan de ketting gelegd. De kapitein van het schip, dat met een chemische lading onderweg was van Amsterdam via Vlissingen naar Moerdijk, waarschuwde donderdag de politie vanwege stankhinder aan boord en gezondheidsklachten van de bemanning.

Justitie sluit een verband met de giftige lading van het zeeschip Probo Koala niet uit. Toen die gedumpt was in Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, overleden zeven mensen en werden tot nu toe 26.000 mensen ziek. Volgens scheepsafvalverwerker ATM in Moerdijk bevat de lading van de Martens 7 inderdaad restanten van de lading van de Probo Koala, maar dan zevenhonderd maal verdund. ‘We hebben net de uitslag van onze monsteranalyse binnen: deze lading is wat ons betreft helemaal schoon’, aldus milieumanager Jack de Jong vrijdag. ‘We kunnen het zo verwerken.’

Van een mug een olifant gemaakt
In De Volkskrant (gedrukte editie) zegt De Jong: 'Ik heb met grote verbazing onder mijn ogen zien gebeuren hoe van een mug een olifant gemaakt werd.' Volgens hem en andere ATM'ers is er mogelijk heel iets anders aan de hand. Het betrokken bemanningslid heeft een hoogoplopend arbeidsconflict met zijn werkgever; de rederij gaat gesplitst worden, er staan banen op de tocht, er was al eerder onvrede over de arbeidsomstandigheden. Mogelijk speelde dat mee in zijn melding dat hij zich onwel voelde. De naam 'Probo Koala' deed de rest, volgens De Volkskrant.

De Jong weet nog een andere verklaring, vertelt hij in de krant. 'Bij vertrek uit Vlissingen zaten een paar flensen van de laadruimtes niet goed dicht. Die heeft hij dicht gedraaid.' Maar door de lading zit het goedje Mercaptaan, een hevig stinkend stofje dat vaak wordt toegevoegd om te waarschuwen zodra er iets lekt. 'Mercaptaan is rotspul', zegt De Jong. 'Daar kun je wel even beroerd van worden.' En de bemanningsleden van de Martens 7 hadden al niet zoveel meer nodig om zich beroerd te voelen, vermoedt hij.

Geen direct gevaar volksgezondheid
Nadat de Martens 7 afmeerde bij Afvalstoffen Terminal Moerdijk hebben het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de dienst Milieumetingen van de provincie Noord-Brabant verschillende onderzoeken uitgevoerd. Op grond van eerste bevindingen is geconcludeerd, dat er geen direct gevaar voor de volksgezondheid bestaat omdat er geen stoffen ontsnappen. Voorts heeft een eerste onderzoek onvoldoende duidelijk gemaakt wat de exacte samenstelling van de lading van het schip is.

Daarop heeft de provincie besloten om het Openbaar Ministerie (OM) de mogelijkheid te laten onderzoeken om een zogenaamde voorlopige maatregel te nemen. Inmiddels heeft het OM de eigenaar van de lading, Amsterdam Port Services, die maatregel opgelegd. Die belet het schip de haven van Moerdijk te verlaten en voorkomt verwerking van de lading, voordat duidelijkheid bestaat over de samenstelling van de lading en bestemming het schip.

Het opleggen van deze zogeheten voorlopige maatregel is een bevoegdheid die de wet toekent aan de officier van justitie om bij vermoede wetsovertreding in spoedeisende gevallen door het formuleren van verboden en het geven van aanwijzingen schade te voorkomen aan het milieu en de volksgezondheid.

Uit verder onderzoek kwam naar voren dat de omschrijving van de vervoerde stoffen volgens de ladingpapieren waarschijnlijk niet overeenkomt met alle daadwerkelijk aanwezige en vervoerde stoffen. Het onderzoek richt zich momenteel op het vaststellen van aard, omvang en herkomst van de lading en naar de weg die leidt tot adequate verwerking van de lading. Zaterdag werd de maatregel tot tenminste woensdag verlengd.

Probo Koala
Op basis van de nu voorhanden informatie kan volgens het OM niet worden uitgesloten dat deze lading restanten bevat van dezelfde samenstelling als van de partij die aanwezig was op het transportschip Probo Koala dat in juli in Amsterdam is geweest.

De compartimenten van het schip waarin de afvastoffen zijn opgeslagen zijn zo snel als mogelijk naar genoegen van de verantwoordelijke bestuurlijke autoriteit (de provincie Noord-Brabant) deugdelijk afgesloten zodat geen dampen in de buitenlucht terecht kunnen komen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Bij het lezen van dit bericht bekruipt mij een onaangenaam gevoel. Telkens weer na dergelijke voorvallen steken er geruchten op over bemanningsleden die er baat bij hebben om feiten te verdraaien of te overdrijven.
    Dat de lading gevaarlijke bestanddelen bevat is buiten kijf. Verdunt of onverdund staat niet ter discussie. Stel dat de schipper geen melding had gemaakt van het voorval terwijl er wel iets aan de hand is. Als later gebleken was dat er gevaar heerste hadden ze hem aan de hoogste boom opgeknoopt. Als de heer De Jong meent dat de schipper niet in overeenstemming heeft gehandeld met de wet staan hem juridische wegen open om dit te behandelen. Zoniet dient hij zich van vage beschuldigingen te onthouden. Ook bevrachters en zelfs klanten daarvan maken zich in toenemende mate schuldig aan deze zaken. Reeds meermalen heb ik zelf ervaren dat na een melding van mogelijk gevaar of ontstentenis van de lading er zeer laconiek of zelfs schamper op gereageerd werd. Als mijnsinziens hierdoor een gevaar kan ontstaan zal ik dit ALTIJD melden aan bevoegde autoriteit. Dit is namelijk wettelijk verplicht meneer De Jong!!!!

    A.G.'t Lam (Email) - 18 Maart '07 - 09:30



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel