17 Mrt '07 -Lading van schip Martens 7 onduidelijk
MOERDIJK 17/3 - In de week dat Moerdijk opnieuw klaagde over
stankoverlast afkomstig van het industrieterrein, gaf de provincie
antwoord op nog openstaande vragen over de omstreden lading van het
binenvaartschip Martens 7 en de afvalverwerking bij ATM.
Nadat de bemanning onwel was geworden, lag de tanker vorig jaar
wekenlang aan de ketting bij ATM, die uiteindelijk de lading verwerkte.
Dat laatste kon pas nadat de bouw van een dampvernietigingssysteem was
voltooid. De provincie stelt dat er onduidelijkheid was over de exacte
aard en samenstelling van de lading: "De vrachtbrief was daar
onduidelijk over." Volgens de provincie zaten in de Martens 7 niet
dezelfde stoffen als in de gifboot Probo Koala, wat eerst wel werd
gedacht. De bemanning is onwel geworden van zogeheten mercaptanen.
Bemanning onwel, mts Martens 7 aan de ketting in Moerdijk, ATM klaar voor verwerking
MOERDIJK 16/9/06 - De binnenvaarttanker Martens 7 (ex-Dordrecht 13) van Transport Schepen en Reiniging TSR / Martens HBC
in Vlissingen, is vrijdagmiddag door justitie aan de ketting gelegd. De
kapitein van het schip, dat met een chemische lading onderweg was van
Amsterdam via Vlissingen naar Moerdijk, waarschuwde donderdag de
politie vanwege stankhinder aan boord en gezondheidsklachten van de
bemanning.
Justitie sluit een verband met de giftige lading van het zeeschip Probo Koala
niet uit. Toen die gedumpt was in Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust,
overleden zeven mensen en werden tot nu toe 26.000 mensen ziek. Volgens
scheepsafvalverwerker ATM in Moerdijk bevat de lading van de Martens 7
inderdaad restanten van de lading van de Probo Koala, maar dan
zevenhonderd maal verdund. ‘We hebben net de uitslag van onze
monsteranalyse binnen: deze lading is wat ons betreft helemaal schoon’,
aldus milieumanager Jack de Jong vrijdag. ‘We kunnen het zo verwerken.’
Van een mug een olifant gemaakt
In De Volkskrant
(gedrukte editie) zegt De Jong: 'Ik heb met grote verbazing onder mijn
ogen zien gebeuren hoe van een mug een olifant gemaakt werd.' Volgens
hem en andere ATM'ers is er mogelijk heel iets anders aan de hand. Het
betrokken bemanningslid heeft een hoogoplopend arbeidsconflict met zijn
werkgever; de rederij gaat gesplitst worden, er staan banen op de
tocht, er was al eerder onvrede over de arbeidsomstandigheden. Mogelijk
speelde dat mee in zijn melding dat hij zich onwel voelde. De naam
'Probo Koala' deed de rest, volgens De Volkskrant.
De
Jong weet nog een andere verklaring, vertelt hij in de krant. 'Bij
vertrek uit Vlissingen zaten een paar flensen van de laadruimtes niet
goed dicht. Die heeft hij dicht gedraaid.' Maar door de lading zit het
goedje Mercaptaan, een hevig stinkend stofje dat vaak wordt toegevoegd
om te waarschuwen zodra er iets lekt. 'Mercaptaan is rotspul', zegt De
Jong. 'Daar kun je wel even beroerd van worden.' En de bemanningsleden
van de Martens 7 hadden al niet zoveel meer nodig om zich beroerd te
voelen, vermoedt hij.
Geen direct gevaar volksgezondheid
Nadat de Martens 7 afmeerde bij Afvalstoffen Terminal Moerdijk
hebben het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de dienst
Milieumetingen van de provincie Noord-Brabant verschillende onderzoeken
uitgevoerd. Op grond van eerste bevindingen is geconcludeerd, dat er
geen direct gevaar voor de volksgezondheid bestaat omdat er geen
stoffen ontsnappen. Voorts heeft een eerste onderzoek onvoldoende
duidelijk gemaakt wat de exacte samenstelling van de lading van het
schip is.
Daarop heeft de provincie besloten om het Openbaar
Ministerie (OM) de mogelijkheid te laten onderzoeken om een zogenaamde
voorlopige maatregel te nemen. Inmiddels heeft het OM de eigenaar van
de lading, Amsterdam Port Services,
die maatregel opgelegd. Die belet het schip de haven van Moerdijk te
verlaten en voorkomt verwerking van de lading, voordat duidelijkheid
bestaat over de samenstelling van de lading en bestemming het schip.
Het
opleggen van deze zogeheten voorlopige maatregel is een bevoegdheid die
de wet toekent aan de officier van justitie om bij vermoede
wetsovertreding in spoedeisende gevallen door het formuleren van
verboden en het geven van aanwijzingen schade te voorkomen aan het
milieu en de volksgezondheid.
Uit verder onderzoek kwam naar
voren dat de omschrijving van de vervoerde stoffen volgens de
ladingpapieren waarschijnlijk niet overeenkomt met alle daadwerkelijk
aanwezige en vervoerde stoffen. Het onderzoek richt zich momenteel op
het vaststellen van aard, omvang en herkomst van de lading en naar de
weg die leidt tot adequate verwerking van de lading. Zaterdag werd de
maatregel tot tenminste woensdag verlengd.
Probo Koala
Op basis van de nu voorhanden informatie kan volgens het OM niet worden
uitgesloten dat deze lading restanten bevat van dezelfde samenstelling
als van de partij die aanwezig was op het transportschip Probo Koala
dat in juli in Amsterdam is geweest.
De compartimenten van het schip
waarin de afvastoffen zijn opgeslagen zijn zo snel als mogelijk naar
genoegen van de verantwoordelijke bestuurlijke autoriteit (de provincie
Noord-Brabant) deugdelijk afgesloten zodat geen dampen in de
buitenlucht terecht kunnen komen.
Bij het lezen van dit bericht bekruipt mij een onaangenaam gevoel. Telkens weer na dergelijke voorvallen steken er geruchten op over bemanningsleden die er baat bij hebben om feiten te verdraaien of te overdrijven.
Dat de lading gevaarlijke bestanddelen bevat is buiten kijf. Verdunt of onverdund staat niet ter discussie. Stel dat de schipper geen melding had gemaakt van het voorval terwijl er wel iets aan de hand is. Als later gebleken was dat er gevaar heerste hadden ze hem aan de hoogste boom opgeknoopt. Als de heer De Jong meent dat de schipper niet in overeenstemming heeft gehandeld met de wet staan hem juridische wegen open om dit te behandelen. Zoniet dient hij zich van vage beschuldigingen te onthouden. Ook bevrachters en zelfs klanten daarvan maken zich in toenemende mate schuldig aan deze zaken. Reeds meermalen heb ik zelf ervaren dat na een melding van mogelijk gevaar of ontstentenis van de lading er zeer laconiek of zelfs schamper op gereageerd werd. Als mijnsinziens hierdoor een gevaar kan ontstaan zal ik dit ALTIJD melden aan bevoegde autoriteit. Dit is namelijk wettelijk verplicht meneer De Jong!!!!