25 Mei '07 -IVW handhaaft inbouw CCR fase 2 motoren per 1 juli
DEN HAAG 25/5 - Nieuwbouwschepen die een Rijncertificaat aanvragen moeten vanaf 1 juli 2007 motoren plaatsen die voldoen aan milieuvriendelijker eisen CCR fase 2. ‘Er komt wat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) betreft dus geen overgangsmaatregel voor de 44 binnenvaartondernemers met ernstig vertraagde binnenvaartcasco’s, waarvoor al CCR-1 motoren zijn besteld’, zegt IVW-woordvoerder Frans Nederstigt in Weekblad Schuttevaer.
De 'deadline' werd in 2003 vastgesteld door de
rijnvaartcommissarissen van de lidstaten en het bedrijfsleven in de
Centrale Commissie Rijnvaart.
Tot 1 juli mogen er nog motoren uit de CCR fase 1 worden ingebouwd. De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft daarbij aan dat inbouwverklaringen worden geaccepteerd die voor die datum zijn afgegeven door erkende technische diensten. In Nederland zal een inbouwverklaring voor een CCR fase 1 motor worden afgegeven indien de motor vast in het schip is geplaatst en het aansluitende leidingwerk kan worden beoordeeld. Als het schip is afgebouwd vindt er nog een eindinspectie plaats waarbij de meetgegevens van de luchtdruk bij de in- en uitlaat van de motor wordt vastgesteld bij een volledige belasting.
Na 1 juli zal de inspectie handhaven op de aanwezigheid van de fase 2 motoren wanneer er nieuwe motoren geplaatst worden en nieuwe schepen uitsluitend certificeren wanneer de schonere CCR fase 2 motoren geplaatst zijn.
Overgangsmaatregel
Half april zaten nog 44 nieuwbouwers opgescheept met een
bestelde, maar niet langer goedgekeurde fase 1-motor. De
binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke
Schuttevaer pleitten toen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat opnieuw voor een overgangsmaatregel voor deze ondernemers
bij de invoering van 'fase 2 emissie-eisen' per 1 juli 2007.
Door de enorme vraag naar schepen en motoren zijn de levertijden
aanzienlijk toegenomen. Het is praktisch onmogelijk de
bestelling van een fase 1-motor om te zetten naar een fase 2-motor, die
wèl aan de strengere milieu-eisen van de CCR voldoet. Dat was vorig
jaar oktober al zo, maar desondanks wees de toenmalige minister Peijs
een overgangsregeling af. De minister benadrukte de eigen
verantwoordelijkheid van
de betrokken ondernemers in deze kwestie. Die zouden zelf alles in het
werk moeten stellen om de
schade te beperken. Ze zouden de reeds bestelde fase
1 motoren uit kunnen rusten met katalysatoren om alsnog aan de fase
2-eis te voldoen.
'Geen ondernemersrisico'
Een aantal
grote motorfabrikanten heeft inmiddels de productie van specifiek 'marine'
motoren heeft verhoogd, maar daarmee halen de 44 schippers de deadline nog niet. Wel is het met inzet van scheepseigenaren, werven, makelaars en importeurs
gelukt het oorspronkelijke aantal 'probleemgevallen' van 80 tot de helft terug te
brengen. Motoren met een vermogen boven 750 kW, die voldoen aan
de fase 2-norm zijn pas sinds februari op de markt. Allemaal factoren
die volgens de binnenvaartorganisaties niet
kunnen worden beschouwd als 'normaal ondernemersrisico'.
In een nieuwe 'brandbrief' aan het ministerie van V&W benadrukken de organisaties dat binnenvaartondernemingen niet de
dupe mogen worden processen die ze niet kunnen beïnvloeden.
Er worden twee mogelijk oplossingsrichtingen
voorgelegd. De
eerste is het verlenen van een ontheffing aan die
personen die kunnen aantonen dat zij slachtoffer zijn geworden van de
extreme, redelijkerwijze niet te voorziene vertraging. De tweede
mogelijkheid is het inbouwen van voor- en nageschakelde techniek op een
veel later tijdstip, wellicht aansluitend op de verlaging van het zwavelgehalte in de brandstof.
De invoering van 'fase 2 emissie-eisen' moet gewoon doorgaan, stelden
de organisaties al in hun oktoberbrief aan Peijs. 'Het milieu staat bij de binnenvaart hoog in het
vaandel. De binnenvaart is de schoonste modaliteit en wil dat graag
blijven. Wij zillen daarom ook zo snel mogelijk overstappen op
schoneree motoren en, in het verlengde daarvan, op schonere brandstof
met een lager zwavelgehalte. Wij willen derhalve niet aandringen op
uitstel van invoering van fase 2.'
'Wel stellen wij voor, dat naar analogie van de EU-richtlijn een
overgangsmaatregel getroffen wordt voor de betreffende reeds bestelde
motoren. [...] Het kan naar
ons idee niet zo zijn, dat de betreffende ondernemers de dupe worden
van omstandigheden die noch zij zelf, noch de motorenleveranciers op
enigerlei wijze kunnen beïnvloeden.'
VERS-regeling schone motoren in 2007 verlengd
DEN HAAG 14/9/06 - De VERS-subsidieregeling
voor schone motoren wordt verlengd. Ook in 2007 is het mogelijk voor
het plaatsen van CCR-2 motoren of de installatie van
retrofit-apparatuur voor emissiereductie subsidie aan te vragen. Dat
meldt Kantoor Binnenvaart in een bericht aan de leden.
Kantoor Binnenvaart is blij met de langere looptijd, omdat in dit
jaar nog onvoldoende nieuwe motoren aan de CCR-2 eisen voldoen. 'We
hopen dat de fabrikanten hun beloften waarmaken en dat deze motoren op
korte termijn voor alle vermogensbereiken beschikbaar komen.'
Ook is aan het ministerie van VROM gevraagd de subsidievoorwaarde
van een halfjaar tussen de beschikking en de daadwerkelijke plaatsing
van de motor iets op te rekken. 'Die is nu een half jaar en dat is soms
wat aan de korte kant.'