Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

25 Mei '07 -IVW handhaaft inbouw CCR fase 2 motoren per 1 juli

DEN HAAG 25/5 - Nieuwbouwschepen die een Rijncertificaat aanvragen moeten vanaf 1 juli 2007 motoren plaatsen die voldoen aan milieuvriendelijker eisen CCR fase 2. ‘Er komt wat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) betreft dus geen overgangsmaatregel voor de 44 binnenvaartondernemers met ernstig vertraagde binnenvaartcasco’s, waarvoor al CCR-1 motoren zijn besteld’, zegt IVW-woordvoerder Frans Nederstigt in Weekblad Schuttevaer.

Zie ook:

De 'deadline' werd in 2003 vastgesteld door de rijnvaartcommissarissen van de lidstaten en het bedrijfsleven in de Centrale Commissie Rijnvaart. Tot 1 juli mogen er nog motoren uit de CCR fase 1 worden ingebouwd. De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft daarbij aan dat inbouwverklaringen worden geaccepteerd die voor die datum zijn afgegeven door erkende technische diensten. In Nederland zal een inbouwverklaring voor een CCR fase 1 motor worden afgegeven indien de motor vast in het schip is geplaatst en het aansluitende leidingwerk kan worden beoordeeld. Als het schip is afgebouwd vindt er nog een eindinspectie plaats waarbij de meetgegevens van de luchtdruk bij de in- en uitlaat van de motor wordt vastgesteld bij een volledige belasting.

Na 1 juli zal de inspectie handhaven op de aanwezigheid van de fase 2 motoren wanneer er nieuwe motoren geplaatst worden en nieuwe schepen uitsluitend certificeren wanneer de schonere CCR fase 2 motoren geplaatst zijn.

Overgangsmaatregel
Half april zaten nog 44 nieuwbouwers opgescheept met een bestelde, maar niet langer goedgekeurde fase 1-motor. De binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer pleitten toen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat opnieuw voor een overgangsmaatregel voor deze ondernemers bij de invoering van 'fase 2 emissie-eisen' per 1 juli 2007.

Door de enorme vraag naar schepen en motoren zijn de levertijden aanzienlijk toegenomen. Het is praktisch onmogelijk de bestelling van een fase 1-motor om te zetten naar een fase 2-motor, die wèl aan de strengere milieu-eisen van de CCR voldoet. Dat was vorig jaar oktober al zo, maar desondanks wees de toenmalige minister Peijs een overgangsregeling af. De minister benadrukte de eigen verantwoordelijkheid van de betrokken ondernemers in deze kwestie. Die zouden zelf alles in het werk moeten stellen om de schade te beperken. Ze zouden de reeds bestelde fase 1 motoren uit kunnen rusten met katalysatoren om alsnog aan de fase 2-eis te voldoen.

'Geen ondernemersrisico'
Een aantal grote motorfabrikanten heeft inmiddels de productie van specifiek 'marine' motoren heeft verhoogd, maar daarmee halen de 44 schippers de deadline nog niet. Wel is het met inzet van scheepseigenaren, werven, makelaars en importeurs gelukt het oorspronkelijke aantal 'probleemgevallen' van 80 tot de helft terug te brengen. Motoren met een vermogen boven 750 kW, die voldoen aan de fase 2-norm zijn pas sinds februari op de markt. Allemaal factoren die volgens de binnenvaartorganisaties niet kunnen worden beschouwd als 'normaal ondernemersrisico'.

In een nieuwe 'brandbrief' aan het ministerie van V&W benadrukken de organisaties dat binnenvaartondernemingen niet de dupe mogen worden processen die ze niet kunnen beïnvloeden. Er worden twee mogelijk oplossingsrichtingen voorgelegd. De eerste is het verlenen van een ontheffing aan die personen die kunnen aantonen dat zij slachtoffer zijn geworden van de extreme, redelijkerwijze niet te voorziene vertraging. De tweede mogelijkheid is het inbouwen van voor- en nageschakelde techniek op een veel later tijdstip, wellicht aansluitend op de verlaging van het zwavelgehalte in de brandstof.

De invoering van 'fase 2 emissie-eisen' moet gewoon doorgaan, stelden de organisaties al in hun oktoberbrief aan Peijs. 'Het milieu staat bij de binnenvaart hoog in het vaandel. De binnenvaart is de schoonste modaliteit en wil dat graag blijven. Wij zillen daarom ook zo snel mogelijk overstappen op schoneree motoren en, in het verlengde daarvan, op schonere brandstof met een lager zwavelgehalte. Wij willen derhalve niet aandringen op uitstel van invoering van fase 2.'

'Wel stellen wij voor, dat naar analogie van de EU-richtlijn een overgangsmaatregel getroffen wordt voor de betreffende reeds bestelde motoren. [...] Het kan naar ons idee niet zo zijn, dat de betreffende ondernemers de dupe worden van omstandigheden die noch zij zelf, noch de motorenleveranciers op enigerlei wijze kunnen beïnvloeden.'


VERS-regeling schone motoren in 2007 verlengd

DEN HAAG 14/9/06 - De VERS-subsidieregeling voor schone motoren wordt verlengd. Ook in 2007 is het mogelijk voor het plaatsen van CCR-2 motoren of de installatie van retrofit-apparatuur voor emissiereductie subsidie aan te vragen. Dat meldt Kantoor Binnenvaart in een bericht aan de leden.

Kantoor Binnenvaart is blij met de langere looptijd, omdat in dit jaar nog onvoldoende nieuwe motoren aan de CCR-2 eisen voldoen. 'We hopen dat de fabrikanten hun beloften waarmaken en dat deze motoren op korte termijn voor alle vermogensbereiken beschikbaar komen.'

Ook is aan het ministerie van VROM gevraagd de subsidievoorwaarde van een halfjaar tussen de beschikking en de daadwerkelijke plaatsing van de motor iets op te rekken. 'Die is nu een half jaar en dat is soms wat aan de korte kant.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel