26 Aug '06 -Minerva gelicht in Antwerpen, vermiste dokwerker gevonden
ANTWERPEN 26/8 - De Nederlandse bergingsfirma GPS heeft het gezonken binnenschip Minerva zaterdagochtend geborgen. Het lichaam van de vermiste dokwerker werd in de machinekamer teruggevonden.
Schipper Frans Broersma (56) van het 303 ton metende motorschip Minerva en havenwerker Fred Vanden Brande (44) uit Merksem hebben het ongeval aan kaai 306 in de Antwerpse haven donderdag 17 augustus niet overleefd. Een 154 ton wegende staalrol viel van zo'n 10 meter hoogte terug op het binnenschip toen die in de heavy lift-kraan hing van het zeeschip Chipolbrok Moon. De rol klapte op de den van de Minerva, die razendsnel kapseisde, zonk en de schipper en vier dokwerkers meenam. Drie havenarbeiders konden nog uit het water gehaald worden. Een vierde was sindsdien vermist, maar is nu dus ook terug gevonden.
De kleding en de tatoeages van de drenkeling komen overeen met die van de vermiste. Een formele identificatie door een familielid zal in de loop van de dag gebeuren.
De Civiele Bescherming heeft de laatste olie- en dieselrestanten uit het wrak gepompt. Het schip is op een ponton gehesen en wordt naar een Nederlandse haven gesleept. Omdat het te oud is en te zwaar gehavend, zal het tot schroot worden verwerkt.
Schippersvrouw niet aan boord De klap kwam donderdag 17 augustus om 11:15 uur 's ochtends in het Zesde Havendok. De schippersvrouw was niet aan boord. Drie dokwerkers werden gered en met onderkoelingsverschijnselen naar het Jan Palfijnziekenhuis overgebracht. Duikers vonden al snel het levenloze lichaam van de Rotterdamse schipper. De vierde dokwerker, Fred Vanden Brande (44) uit Merksem, bleef zoek. Het VRT Journaal liet zien hoe alleen de antennes van het schip nog boven water uitstaken.
Voor de berging van de Minerva heeft de expert van de nautische commissie een tiental bergingsfirma's aangeschreven. Daaruit werd het Nederlandse bedrijf GPS gekozen. Als voorbereiding van de berging werden de vrijdag na het ongeval al peilingen uitgevoerd om de positie van het schip te bepalen. Daaruit is gebleken dat het volledig op de zijkant lag.