Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Aug '06 -Afloskapitein wint hoger beroep tegen VAR-beschikking

DEN HAAG 14/8 - Een afloskapitein is in hoger beroep door het Gerechtshof Den Haag in het gelijk gesteld in een zaak tegen de belastinginspectie Rijnmond. Die weigerde te erkennen dat de man de kost verdient met winst uit onderneming. In de zogenaamde VAR-beschikking (verklaring arbeidsrelatie) merkte de inspecteur de verdiensten van de zelfstandige afloskapitein aan als loon uit dienstbetrekking. De uitspraak van het Hof dateert al van mei maar is nu pas op internet gepubliceerd.

De afloskapitein voer tot 2002 als medevennoot in een VOF met zijn ouders, werkte daarna een tijdje als kapitein in loondienst bij een BV en vestigde zich begin 2003 met een eenmanszaak als freelance kapitein/schipper met een btw-nummer en een VAR-verklaring van de belastingdienst. Met de inhoud van de VAR-verklaring was hij het niet eens. De belastingdienst erkende hem niet als zelfstandig ondernemer, maar als iemand die werkt in dienstbetrekking. Schippers die hem (tijdelijk) inhuren zouden hem dus als werknemer in dienst moeten nemen.

In grote mate zelfstandig
Voor het Gerechtshof heeft de afloskapitein aannemelijk kunnen maken dat hij zijn werkzaamheden in grote mate zelfstandig verricht en dat er een niet te verwaarlozen kans bestaat dat hij verlies lijdt. De belastingdienst moet hem dus aanmerken als zelfstandig ondernemer die leeft van winst uit onderneming. De belastinginspecteur moet hem de griffiekosten en de kosten voor rechtsbijstand vergoeden.

'Immers neemt belanghebbende alle nautische taken en verantwoordelijkheden op zich die verbonden zijn aan de status van gezagvoerder van het schip van zijn opdrachtgever. Verder is hij jegens de opdrachtgever verantwoordelijk dat het schip op tijd op de afgesproken bestemming arriveert', aldus het Hof in zijn uitspraak. 'Belanghebbende heeft genoegzaam aannemelijk gemaakt dat er een risico bestaat dat hij verlies lijdt. Hij debiteurenrisico en ter zitting heeft zijn gemachtigde onweersproken en op zichzelf geloofwaardig gesteld dat belanghebbende zelf rechtstreeks aansprakelijk is voor schade door beroepsfouten, ook in civielrechtelijk opzicht. Ook kan in dergelijke gevallen de opdrachtgever die daardoor schade lijdt zich op belanghebbende verhalen.'

Wat is een afloskapitein?
In de uitspraak geeft het Gerechtshof de volgende omschrijving van hoe een afloskapitein werkt: 'Een afloskapitein is iemand die zich voor een bepaalde periode, dat wil zeggen enkele uren, dagen of weken, beschikbaar stelt aan scheepvaartondernemingen. De werkzaamheden betreffen het aflossen van de schipper-eigenaar of het completeren van de bemanning als eerste of tweede kapitein. Opdrachtgevers nemen doorgaans telefonisch contact met belanghebbende op. Dat gebeurt op basis van naamsbekendheid of een advertentie op www.vaart.nl.'

'De vergoeding bedraagt momenteel € 250 à € 350 per dag, afhankelijk van het soort contract. Er bestaan A-, B- en C-contracten, respectievelijk voor 14, 18 en 24 uur per dag. Het is gebruikelijk dat afspraken worden gemaakt omtrent de tijdstippen waarop het schip van de opstapplaats moet vertrekken en waarop het op een bepaalde bestemming moet arriveren.'

'Indien belanghebbende een opdracht heeft aanvaard, begeeft hij zich op eigen gelegenheid naar de afgesproken opstapplaats en na beëindiging van de opdracht gaat hij op eigen gelegenheid terug naar huis. Hiervoor krijgt belanghebbende van de opdrachtgever een kostenvergoeding. Gedurende zijn werkzaamheden als afloskapitein neemt belanghebbende alle nautische taken en verantwoordelijkheden op zich die verbonden zijn aan de status van gezagvoerder van het schip.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ook bij mij deed de belastingdienst moeilijk ivm mijn VAR-verklaring. Na een bezwaarschrift is de belastingdienst aan mijn bezwaar tegemoed gekomen.
    Wat ik in de VAR-verklaring vreemd vind is dat de werkzaamheden heel scherp omschreven staan.
    Wanneer je als aflosschipper, vanuit je binnenvaartervaring andere werkzaamheden wilt doen dan kan dat niet.
    Die andere werkzaamheden zouden advieswerkzaamheden kunnen zijn, ik geef maar een voorbeeld.
    In de aanvraag voor de VAR-verklaring is dwingend voorgeschreven dat je maar 1 omschrijving van je werkzaamheden mag invullen.

    Ton van der Giessen (Email) (URL) - 22 Augustus '06 - 10:35


    hoe zit het als je loods bent,dan adviseer je toch ook?

    eric (Email) - 27 Augustus '06 - 15:08



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel