23 Nov '07 -Achthonderdste deelnemer aan VAART!Vrachtindicator
BATHMEN 23/11 - VAART!Vrachtindicator registreerde donderdag 22 november de 800ste deelnemer, het ingeschreven laadvermogen is inmiddels gestegen naar 1.392.688 ton. Precies een jaar geleden bereikte het marktinformatiesysteem voor varende ondernemers de mijlpaal van 1 miljoen ton ingescheven laadvermogen met 580 deelnemers.
In VAART!Vrachtindicator vergroten schippers elkaars inzicht in de
vrije Rijn- en binnenvaartmarkt door anoniem hun aangenomen reizen te
melden. In ruil ontvangen ze viermaal daags per e-mail overzichten van
alle gemelde reizen. De databank van VAART!Vrachtindicator geeft
inzicht in de vrachtprijsontwikkeling op duizenden vervoersrelaties
naar alle bereikbare binnenvaartbestemmingen in Europa.
Beter inzichtelijk
Achter de schermen wordt hard gewerkt om alle gegevens en markttendenzen begin 2008 voor deelnemende schippers op www.vrachtindicator.nl beter inzichtelijk te maken. 'Door verdere automatisering gaan we de marktinformatie op het internet real time beschikbaar maken', kondigt systeembeheerder Dirk van der Meulen van VAART!Info BV aan. 'Dat betekent dat elke nieuwe vrachtmelding direct het marktbeeld actualiseert. Deelnemende schippers zijn nu al heel blij dat ze vier keer per dag kunnen zien wat de anonieme buurman betaald krijgt voor een vergelijkbare reis. In de volgende fase geeft de actuele vrachtindex nog sterker richting aan de prijsonderhandelingen met bevrachters.'
Selectiemogelijkheden
Allerlei selecties op vaartrajecten en tonnageklassen gaan tot de mogelijkheden behoren en daar zullen schippers en wellicht ook andere marktpartijen volgens Van der Meulen nog meer plezier aan beleven.
'We merken ook van de kant van verladers namelijk sterke interesse in de geïndexeerde vrachtprijsontwikkeling. Met de VAART!Vrachtindex als betrouwbare referentie groei je in de vrije markt voor Rijn- en binnenvaart geleidelijk toe naar een grotere markttransparantie. Actuele marktinformatie is de beste basis voor vrije onderhandelingen over de beste vracht.'
Vlootsamenstelling
Het merendeel van de ingeschreven schepen vervoert droge lading; 19
schepen zijn ingeschreven als containerschip, 18 als beunschip en 23
als tankschip. De gemiddelde scheepsgrootte is 1738,69 ton, het
grootste vaartuig meet 5900 ton en het kleinste 331 ton.
In
vrachtmeldingen is de Rijnvaart als basis van de vrije markt het
sterkst vertegenwoordig. De droge lading overheerst, tankvaart maakt
nog geen 5% uit van alle vrachtmeldingen.
Nederlanders
hebben de overhand met 677 schepen (89,4%); met 79 deelnemers is het
percentage Belgische schepen (10,4%) sterk aan het groeien, 22 schepen
(2,9%) varen onder Duitse vlag.
De vloot van VAART!Vrachtindicator ziet er, verdeeld naar tonnageklasse, nu als volgt uit:
Sterk instrument
In mei 2002 ging het marktinformatiesysteem van start. 'Aarzelend, ontwetend en afwachtend, vanuit een discussie in het VAART!Forum over de vraag hoe je meer marktinzicht zou kunnen genereren voor varende ondernemers', volgens initiatiefnemer Dirk van der Meulen van VAART!Info. 'Een paar jaar na het sluiten van de schippersbeurzen bleek het 'informatiegat' nog steeds niet gevuld. De marktpositie van varende ondernemers was er niet beter op geworden. Hoe kon het tij worden gekeerd? Het internet bood ook hier een eenvoudige maar doeltreffende oplossing. De gedachte 'elkaar informeren door kennis te delen' bleek aan te slaan.'
Schippers in de vrije vaart onderhandelen met bevrachters en verladers over de vracht voor elke reis. VAART!Vrachtindicator indexeert aangenomen reizen naar vracht per ton per kilometer. Veranderingen in de markt, bijvoorbeeld door laag water op de Rijn, stijgende brandstofkosten of beperking van de vlootcapaciteit door vakantiegangers, zijn door de informatiesnelheid vrijwel direct zichtbaar. De praktijk leert dat schippers de vrachtindicator als referentie gebruiken en proberen er nog een betere vracht uit te halen.
Na drie jaar was het initiatief goed voor de CBOB Binnenvaartondernemerswisseltrofee 2005. Daarna is het snel gegaan, zegt Van der Meulen. 'Een jaar geleden waren we nog met 580 schepen, nu al weer met 220 schepen méér! Tegen de 100 vrachtmeldingen per dag is al niet ongewoon meer, en over de representativiteit van de geregistreerde vloot twijfelt eigenlijk niemand nog, al zou het aantal kleinere schepen en tankvaartschepen best wat groter mogen. Door verdere automatisering wordt VAART!Vrachtindicator als marktinstrument beter bruikbaar. Onmisbaar is het voor honderden schippers nu al.'
Beste Dirk, ik kan mij voorstellen dat je trots bent op je initiatief en wat het tot nu is geworden. Ik ben blij voor je en feliciteer je met dat succes.Wens jou en geliefden een heel fijne Kerst toe in goede gezondheid. Met vriendelijke groet uit Heijningen. Hans
Beste Dirk,
Als één van de eerste Vrachtindicator deelnemers feliciteer ik jou en de partikuliere binnenvaart met deze volgende mijlpaal. Nut is onomstreden, zie de vrachtenontwikkeling sinds de start.Op naar de 1000!
Hoi Dirk.
Geweldig,natuurlijk Dirk gefeliciteerd, maar ook alle collega’s die mee doen want dit is voor iedereen een vooruitgang,hoop dat er nog veel meer schippers er het belang er van gaan inzien, op naar de 1000.
Rob.