Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Mrt '07 -Meer Donauvaart moet CO2-uitstoot verminderen

WENEN 24/3 - Het vervoer over de Donau moet tot 2015 worden verdubbeld. Dat is goed tegen de CO2-uitstoot en dus goed vóór het klimaat, vindt de Oostenrijkse staatssecretaris Christa Kranzl (Infrastructuur). In een persconferentie hield ze vrijdag een pleidooi voor de binnenvaart. Vijf miljoen ton lading van de weg naar het water scheelt zo'n 100.000 ton CO2-emissie, rekende haar ministerie voor.

Zie ook:

Een ander Oostenrijks geluid, want eerder zinspeelde vice-premier Wilhelm Molterer, tegenover zijn EU-collegaministers van Financiën, op het afschaffen van de accijnsvrijheid op brandstoffen voor schepen en vliegtuigen. Daar kwam ook uit binnenvaartkringen veel kritiek op. Staatssecretaris Christa Kranzl verlegt nu het accent. Zij wil het vervoer per spoor, weg en vliegtuig duurder maken dan vervoer per schip. Hoe? Daar liet ze zich volgens de Wiener Zeitung vrijdag niet over uit.

De Donau beter bevaarbaar maken geeft volgens Kranz de beste mogelijkheid voor CO2-reductie. Er is ruimte genoeg, de capaciteit van de Donau wordt nog maar voor 10 tot 15% gebruikt. Om het vervoer op te vijzelen naar 25 tot 30 miljoen ton in het jaar 2015 denkt de staatssecretaris een investeringsbudget van 480 miljoen euro nodig te hebben. Daarvan moet allereerst de Donau oostelijk van Wenen worden aangepakt. 

Donau Conventie en Akte van Mannheim
In reactie op de eerdere uitlatingen van vice-premier Molterer citeert Weekblad Schuttevaer woordvoerder Heilserer van Via-Donau in Wenen: 'Hij zal de zeevaart wel bedoelen, die hebben we hier niet. Op de Donau is gasolie in alle landen belasting- en BTW-vrij. Dat ligt vast in de Donau Conventie.'

In dezelfde krant wijst plaatsvervangend secretaris-generaal van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), Hans van der Werf, op het in 1952 gesloten gasolieverdrag tussen de Rijnstaten, dat een aanvulling vormt op artikel 3 van de Akte van Mannheim. 'Dat verdrag is destijds gesloten om onduidelijkheden op dit gebied weg te nemen. Accijnsheffing is daardoor niet mogelijk op de Rijn. Daarvoor moeten de lidstaten dan eerst de Akte aanpassen. Los van de formaliteiten is het een zaak van politieke en strategische afwegingen. Accijns op gasolie heffen op wateren die niet tot het stroomgebied van de Rijn behoren is wel mogelijk. Die situatie hadden we vroeger ook in Nederland. Lange tijd was alleen de Rijnvaart accijnsvrij. In de jaren tachtig is dat echter gelijk getrokken. Andere landen hebben dat vervolgens overgenomen.'


Accijnsvrijheid gasolie ter discussie

WENEN 13/3/07 - De accijnsvrije gasolie voor de Rijn- en binnenvaart staat binnen afzienbare tijd ter discussie. Op initiatief van de Oostenrijkse vice-premier Wilhelm Molterer, gesteund door de EU-ministers van Financiën komt de Europese Commissie met voorstellen iets te doen aan de belastingvrije kerosine voor vliegtuigen en scheepsdiesel.

Molterer wil er binnenkort met zijn EU-collega's van Financiën verder over praten, bevestigde hij tegenover de Deutsche Verkehrs Zeitung. 'Die Diskussion um eine Besteuerung von Kerosin oder Schiffs-Diesel gibt dabei Antworten auf zwei zentrale Zukunftsfragen - erstens auf die Frage nach der Stärkung des europäischen Gedankens und zweitens auf jene nach der Förderung eines nachhaltigen Klimaschutzes.' Accijnsheffing op brandstof in scheepvaart en vliegverkeer ('Vliegen is nog steeds te goedkoop') zou het klimaat ten goede moeten komen. Ook moet er duidelijkheid komen over de toerekening van externe kosten per vervoersmodaliteit.Beide thema's liggen in de binnenvaart zeer gevoelig.


Duitsland schaft olieboek af

MANNHEIM 27/7/06 - Duitsland schaft per 1 augustus het olieboek af en stapt geleidelijk over naar gekleurde gasolie. Het recht op accijnsvrije bunkering voor de beroepsvaart blijft recht overeind. De schipper moet voortaan van elke bunkering de bon of factuur met extra gegevens bewaren voor douanecontrole. De veranderingen vloeien voort uit het van kracht worden van de Energiesteuergesetz, meldt bunkerketen Reinplus VanWoerden Bunker in een bericht aan varende klanten.

Accijnsvrij bunkeren blijft mogelijk voor de beroepsvaart zolang de gasolie wordt gebruikt als brandstof voor voortstuwingsmotoren of hulpvermogen (aggregaten, kranen, pompen, verwarming) aan boord. De Energiesteuergesetz sluit daarbij aan op de Europese Richtlijn 2003/96.

De nieuwe wet schrijft dwingend voor dat bunkerstations in Duitsland alleen nog gekleurde gasolie mogen leveren. Duitsland wil in acht maanden - 1 augustus 2006 tot 30 april 2007 - over van blank naar gekleurd. In de overgangsperiode mogen bunkerstations de gasolie mengen; het mengverbod wordt tijdelijk buiten werking gesteld.

In Nederland is de blanke gasolie voor de beroepsvaart al lang geleden vervangen door rode (= accijnsvrije) gasolie. Om fraude tegen te gaan moeten Nederlandse bunkerstations naast de factuur een aparte bunkerverklaring opmaken, wat nog altijd meer administratieve rompslomp lijkt te geven dan de nieuwe Duitse aanpak.

In de Duitse Energiesteuergesetz wordt de speciale accijnsvrijstelling met olieboek ('Bezugsheft' of 'Mineralölverwendungsbuch') voor de beroepsvaart omgezet in een algemene vrijstelling. De douane zal de komende weken alle olieboeken intrekken. Invullen is vanaf 1 augustus niet langer nodig. In plaats daarvan controleert de douane aan de hand van de leveringsbonnen of facturen van bunkerstations. Op elke bon of factuur moet de naam van het schip, het type schip (MS, MTS, Kabinenschiff, SB enz) en het Europanummer, alsmede naam en adres van de eigenaar (of huurder of gebruiker) vermeld staan, met de soort, hoeveelheid en accijnssituatie van de geleverde brandstof, plaats en datum van levering.

Reinplus noteert verder, voor eventuele onduidelijkheden achteraf, bij elke levering het boordtelefoonnummer en de naam van persoon die daarvoor heeft getekend.

De schipper moet de leveringsbon of factuur zes jaar bewaren voor controledoeleinden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    hoe is dat dan nu voor de pleziervaart geregeld.
    Moeten die nu net als in Nederland, met jerrycans duizende liters vervoeren om hun ex beroepsschepen, of jachten te voorzien van brandstof?
    De ex beroepschepen van scouting worden nu op deze manier voorzien van brandstof daar waar geen witte diesel olie meer op de vaart te krijgen is.

    Kelderman - 08 Augustus '06 - 13:15


    hoe zit het met ons ex marine vaartuig met bouw
    jaar 1962 moeten wij ook wit bunkeren of mogen wij rood bunkeren

    jw keemink (Email) - 04 November '06 - 23:51


    alleen beroepsvaart mag rode gasolie bunkeren ,
    dit is altijd al zo geweest en blijft ook zo .
    dus als het ex marine vaartuig geen beroepsvaart meer is en voor recreatie, dan mag je alleen witte diesel bunkeren
    of je dit ook doet is je eigen risico, de boetes liggen heel hoog als je toevallig gepakt word

    genius (Email) - 14 Maart '07 - 12:10



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel