19 Jul '06 -RvdS: Beide schippers medeschuldig aan overvaren Mohawk II
AMSTERDAM 19/7 - De aanvaring van het Nederlandse vissersvaartuig Geertruid Adriana ARM 20 met het Noorse zeilschip Mohawk II op 19 juli 2004 is volgens de Raad voor de Scheepvaart te wijten aan zowel de schipper uit Arnemuiden als de Noorse kapitein; beiden hebben 'medeschuld' aan de aanvaring. Als gevolg daarvan zonk de Mohawk II met 17 jongeren op de Westerschelde ter hoogte van Vlissingen. Alle opvarenden werden gered.
De Raad straft de schipper van de ARM 20 door hem de bevoegdheid om als schipper op vissersvaartuigen te varen te ontnemen voor de periode van twee weken. Hij kende het vaarwater en de gebruikers ervan, stelt de Raad. 'Het moet hem dus bekend zijn dat kleine vaartuigen niet altijd volgens de regels, om wat voor reden ook, navigeren. Bij deze ramp heeft de schipper niet voldoende vastgesteld of er gevaar voor aanvaring bestond. Hij had hiervoor twee goede radars tot zijn beschikking.'
De Raad concludeert verder dat de kapitein van de Mohawk II, door zich niet te houden aan het voorschrift om de stuurboordzijde van het vaarwater aan te houden, medeschuld heeft aan de aanvaring. De kapitein heeft tevens op een onverantwoordelijke wijze de reis van zee naar Vlissingen gemaakt. Hem waren wel 17 jongeren toevertrouwd.