Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Mrt '07 -VVD-Europarlementariėr: 'Brussel' moet belofte NAIADES waarmaken

BRUSSEL 29/3 - Wanneer komt de Europese Commissie met geld over de brug om van het actieplan Naiades voor de binnenvaart een succes te maken? VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert roept de Commissie op de binnenvaart als volwaardig partner te zien. Ze vraagt spoedig duidelijkheid over het beloofde innovatiefonds, in ieder geval nog dit jaar.

Zie ook:

'Een mooi actieplan als NAIADES is natuurlijk een stap in de goede richting, maar zonder middelen heeft het uiteindelijk weinig om het lijf. Dat moeten we niet willen', zegt Hennis-Plasschaert op VVD-website. 'We hebben al te veel dossiers onder de noemer 'veel geschreeuw maar weinig wol (zo zei de boer en schoor zijn varken)'.'

In een viertal parlementaire vragen probeert ze duidelijkheid te krijgen. In de vierde koerst ze recht af op haar doel: 'Is de Commissie, in dit kader, bereid om spoedig (en ieder geval nog dit jaar) met het eerder genoemde voorstel voor een innovatiefonds te komen? Zo ja, wanneer precies, om welke middelen gaat het dan en wat is de verdeelsleutel? Zo nee, waarom niet?'

Schone brandstof
In oktober vorig jaar werd het Europees Parlement nog bijna op z'n wenken bediend, met de vraag naar wetgeving om schonere brandstof verplicht te stellen voor de binnenvaart. Op voorstel van CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool, rapporteur over dit onderwerp, drong het Parlement ook aan op meer Europees geld voor vaarwegprojecten. Dat duurt iets langer...

Het actieprogramma 'Naiades' is gericht op bevordering van de binnenvaart in Europa. Wortmann, in oktober 2006: 'Het is voor het eerst dat de binnenvaart hoog op de Europese agenda wordt gezet. We moeten snel starten met de uitvoering van het actieprogramma. De Commissie zal daarbij ook echt commitment moeten tonen als het op daden aankomt.'

Door daden kan de Commissie ook bewijzen dat zij de binnenvaart daadwerkelijk in het hart gesloten heeft, vindt Wortmann: 'De Europese Commissie moet nog dit jaar met voorstellen komen om brandstof met een laag zwavelgehalte verplicht te stellen. De binnenvaartsector wil het en ook voor Nederland is dit extra belangrijk.'

Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft met de binnenvaartsector een convenant gesloten om de aanleg van de Tweede Maasvlakte mogelijk te maken. Schone brandstof is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen voor de luchtkwaliteit. Wortmann: 'Er moet een duidelijke datum komen waarop het zwavelgehalte wordt teruggebracht naar 10 ppm, daarmee wordt de binnenvaart net zo schoon als het wegvervoer. Een Europese verplichting is heel belangrijk omdat binnenvaartondernemers in heel Europa schonere brandstof moeten kunnen tanken.'

Parlementariër Hans Blokland (CU-SGP) ziet een 'gouden toekomst voor de binnenvaart', zei hij oktober 2006 in het debat in het EP. De mogelijkheden worden volgens hem tot dusver onvoldoende benut. 'Er is gewoon een aantal veranderingen nodig om de binnenvaart ook voor korte afstanden concurrerend te maken.' Hij dringt aan op investeringen van de overheid in een fijnmazig waterwegennet en bijbehorende bedrijfsterreinen. 'De kansen voor de binnenvaart stijgen dan aanzienlijk', aldus Blokland.

Infrastructuurbudget
Het Parlement wil ook dat er meer geld komt voor de binnenvaart uit het Europese infrastructuurbudget (TEN). 'Slechts 1,5% van het budget is besteed aan binnenvaartprojecten, omdat tot nu toe dit geld voornamelijk naar spoor- en wegprojecten gaat. Dat moet veranderen als we het echt serieus menen met meer prioriteit voor de binnenvaart', aldus Wortmann.

Betrouwbare infrastructuur en goede overslagvoorzieningen zijn cruciaal voor een succesvolle binnenvaart. Daarom wil het parlement grotere prioriteit en een hoger financieringspercentage van 20% voor alle vaarwegprojecten van gezamenlijk belang. Dat gaat over ophogen en moderniseren van sluizen, het verhogen van bruggen en renovatie van vaarwegen. Ook projecten voor het nieuwe Europese verkeersmanagementsysteem (River Information Services) moeten in aanmerking moeten komen voor een bijdrage uit de TEN-gelden, dat is op dit moment niet het geval.

Betere samenwerking
Wortman is blij dat in Europa nu eindelijk de binnenvaart in de schijnwerpers wordt gezet, want daar is nog veel groeipotentie. Maar er is meer nodig dan een goed plan, benadrukte ze eerder al: 'We moeten de plannen ook gaan uitvoeren, daar zijn veel partijen bij betrokken: de Europese Commissie, de lidstaten, de CCR (Rijnvaartcommissie) en Donaucommissie, en natuurlijk de sector zelf. Dan moeten we inzetten op betere samenwerking en niet op opheffing van de CCR en oprichting van een nieuw Europees agentschap', aldus Wortmann.

Zij pleit ook voor bevorderen van ondernemerschap: 'Binnenvaartschippers moeten makkelijker toegang krijgen tot financiering en beter inzicht krijgen in de bestaande potjes waaruit gefinancierd kan worden.' Een ander zeer belangrijk punt waar in de toekomst prioriteit aan gegeven moet worden is het vereenvoudigen van wet- en regelgeving. Het komt te vaak voor dat de sector te kampen krijgt met allerlei regelgeving over bijvoorbeeld afvalverwerking, dit leidt tot veel teveel bureaucratie.

Tot slot roept Wortmann de lidstaten en Europese Commissie op om ook financiëel commitment te geven. 'Vanuit de sector zelf is zo´n 40 miljoen Euro beschikbaar gesteld voor innovatie. De Commissie en de Raad zouden eenzelfde bedrag beschikbaar moeten stellen om innovaties en investeringen te ondersteunen. Bijvoorbeeld om nieuwe markten te ontwikkelen en onderzoek naar schonere motoren te stimuleren.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel