Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Jun '06 -Duisburg mort over Rotterdam

DUISBURG 3/6 - 'In Rotterdam is nooit op een serieuze manier geprobeerd een samenwerking te ontwikkelen', zegt directeur Eric Staake van Duisburger Hafen AG in NRC Handelsblad. 'Als vanuit de haven zelf geen inspanningen worden gedaan, moet men het ons niet kwalijk nemen wanneer we naar Lübeck, Rostock en Bremerhaven gaan.'

Grootste grief is volgens de morrende havendirecteur de dominante marktpositie van containerbedrijf ECT, de congestie waar containerbinnenschepen eerder al mee te maken hadden en nu weer de problemen met het nieuwe computersysteem van ECT. Volgens de krant erkent de nieuwe havenwethouder van Rotterdam, oud-EWT-directeur en -minister Roelf de Boer, dat er 'soms afhandelingsproblemen' zijn. Hij wil 'maar eens een kopje koffie in Duisburg gaan drinken'.

In het diepgravend achtergrondartikel 'Gemor in de regio' analyseert NRC Handelsblad de ontwikkeling van logistieke knooppunten als de Venlose Trade Ports in concurrentie met vergelijkbare ontwikkelingen over de grens, zoals rond Duisburg. Verwezen wordt naar het kritisch rapport 'Samenwerken in de Eurodelta' van de Raad voor Verkeer en Waterstaat over versterking van het 'economisch kerngebied van Noordwest-Europa'. Het Nederlands beleid levert menigmaal fricties op, 'hoofdpijndossiers' inzake infrastructuur. De raad verwijt het kabinet dat het nauwelijks aandacht schenkt aan de internationale samenhang in de Eurodelta. Volgens Frank Schaake, commissievoorzitter voor het Eurodelta-advies, ziet Den Haag de buitenlandse regio's 'teveel als concurrenten', te weinig als partners. Den Haag bleef te vaak doof voor de wensen en ideeën uit de regio.

Havendirecteur Staake ergert zich in NRC Handelsblad aan de 'tactische spelletjes' die Nederland volgens hem jarenlang rond de Betuwelijn en de IJzeren Rijn wegens het 'Rotterdamse belang' speelde. Hierdoor is volgens hem marktaandeel verloren aan de Noord-Duitse havens Hamburg en Bremen, die goede railverbindingen met het zuiden hebben, en volop profiteren van de opkomst van nieuwe EU-lidstaten in Oost-Europa. 'Ik heb steeds gezegd dat Rotterdam en Duisburg samen de concurrentie aankunnen', onderstreept Staake.

'Ik erger me omdat wij ons met onze intermodale overslag zeer inspannen om de Rotterdamse haven een markt te geven op plekken in Europa die eerst niet werden bediend', zegt hij. 'Als vanuit de haven zelf geen inspanningen worden gedaan, moet men het ons niet kwalijk nemen wanneer we naar Lübeck, Rostock en Bremerhaven gaan.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Het Problem zit in de Zeehavens.
    Samenwerking aleen door de Train.
    Alle hebben eigen Terminals.
    Aleen de Binnenvaart moet de tremendous duure Gantriekraanen van de Zeevaart gebruiken.
    Omslaagkosten onnoodig hoog.

    Cooperation kun aleen maar verbetert worden via Binnenvaart met eigen Terminalen in de Zeeterminalen as ECT.

    Groetjes

    Bert Fincke (Email) - 11 Juni '06 - 08:35



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel