Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Mei '06 -VNSI: 2005 topjaar Nederlandse scheepsbouw

GORINCHEM 18/5 - Voor de Nederlandse scheepsbouw is 2005 een topjaar geweest. Er is een recordomzet geboekt van circa 3 miljard euro. Praktisch alle sectoren, in zowel nieuwbouw als reparatie, presteerden uitstekend. Voor 2006 wordt een nog hogere omzet verwacht. Er zal de komende jaren dan ook een grote behoefte zijn aan technisch geschoold personeel in de hele branche.

Dat maakte voorzitter ir M.J. van der Wal van de scheepsbouworganisatie VNSI bekend bij de presentatie van het jaarverslag 2005 tijdens de voorjaarsledenvergadering op de maritieme vakbeurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem.

Voor bijna de gehele sector is 2005 een dynamisch en gunstig jaar geweest. Er is sprake van structureel positieve trends die elkaar ook vaak versterken, zoals onder andere:
- Nederland bouwt de meest innovatieve schepen ter wereld
- De groei van de wereldhandel
- De groei van de wereldbevolking in delta’s
- De groei van het toerisme op het water
- De energiebehoefte
- De verkeerscongestie op het land
- Regelgeving op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en milieu.

Zeescheepsbouw
De zeescheepsbouw kende een hoge orderintake van € 1,7 miljard (2004: € 1,2 miljard). De
oorzaak hiervan is een ongekend hoge vraag. De orderportefeuille van de meeste werven is
daarmee tot 2008 gewaarborgd.

Marinebouw
Ook voor de marinebouw was 2005 een positief jaar, zowel qua omzet als beleidsmatig. De omzet bedroeg € 220 miljoen.

Zeescheepsreparatie
Ten opzichte van 2004 steeg de omzet van € 230 miljoen naar € 250 miljoen. De bagger- en offshoremarkt is inmiddels aangetrokken. In 2005 zijn ruim 2.000 zeegaande schepen gerepareerd.

Kleine scheepsbouw
De orderintake (exclusief grote jachtbouw) is gegroeid naar € 600 miljoen. Op de visserij na ontwikkelden alle deelmarkten zich positief. Binnen de kleine scheepsbouw zien we dat de belangstelling voor (casco-)bouw in Nederland weer toeneemt.

Grote jachtbouw
De orderintake bedroeg in 2005 naar schatting € 700 miljoen. De Nederlandse werven hebben ondanks de groei van het internationale aanbod van bouwcapaciteit hun marktaandeel weten te behouden. Daarmee bedienen zij het topsegment van de markt.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Jammer dat Nederlands grootste scheepsbouwer Giessen/Noord hier nooit meer van heeft mee kunnen profiteren.

    R.S (Email) - 21 Mei '06 - 01:48



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel