18 Mei '06 -VNSI: 2005 topjaar Nederlandse scheepsbouw
GORINCHEM 18/5 - Voor de Nederlandse scheepsbouw is 2005 een topjaar geweest. Er is een recordomzet geboekt van circa 3 miljard euro. Praktisch alle sectoren, in zowel nieuwbouw als reparatie, presteerden uitstekend. Voor 2006 wordt een nog hogere omzet verwacht. Er zal de komende jaren dan ook een grote behoefte zijn aan technisch geschoold personeel in de hele branche.
Dat maakte voorzitter ir M.J. van der Wal van de scheepsbouworganisatie VNSI bekend bij de presentatie van het jaarverslag 2005 tijdens de voorjaarsledenvergadering op de maritieme vakbeurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem.
Voor bijna de gehele sector is 2005 een dynamisch en gunstig jaar geweest. Er is sprake van structureel positieve trends die elkaar ook vaak versterken, zoals onder andere: - Nederland bouwt de meest innovatieve schepen ter wereld - De groei van de wereldhandel - De groei van de wereldbevolking in delta’s - De groei van het toerisme op het water - De energiebehoefte - De verkeerscongestie op het land - Regelgeving op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en milieu.
Zeescheepsbouw De zeescheepsbouw kende een hoge orderintake van € 1,7 miljard (2004: € 1,2 miljard). De oorzaak hiervan is een ongekend hoge vraag. De orderportefeuille van de meeste werven is daarmee tot 2008 gewaarborgd.
Marinebouw Ook voor de marinebouw was 2005 een positief jaar, zowel qua omzet als beleidsmatig. De omzet bedroeg € 220 miljoen.
Zeescheepsreparatie Ten opzichte van 2004 steeg de omzet van € 230 miljoen naar € 250 miljoen. De bagger- en offshoremarkt is inmiddels aangetrokken. In 2005 zijn ruim 2.000 zeegaande schepen gerepareerd.
Kleine scheepsbouw De orderintake (exclusief grote jachtbouw) is gegroeid naar € 600 miljoen. Op de visserij na ontwikkelden alle deelmarkten zich positief. Binnen de kleine scheepsbouw zien we dat de belangstelling voor (casco-)bouw in Nederland weer toeneemt.
Grote jachtbouw De orderintake bedroeg in 2005 naar schatting € 700 miljoen. De Nederlandse werven hebben ondanks de groei van het internationale aanbod van bouwcapaciteit hun marktaandeel weten te behouden. Daarmee bedienen zij het topsegment van de markt.