08 Jun '07 -Binnenkort nieuwe controles containerschepen op Schelde-Rijnkanaal
ROTTERDAM 8/6 - Containerschepen op het Schelde-Rijnkanaal worden binnenkort opnieuw gericht gecontroleerd. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat, de Dienst Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD), de Zeehavenpolitie Rotterdam, de Douane Rotterdam en de Inspectie van VROM gaan gezamenlijk de controle-actie organiseren.
Tijdens de actie wordt vooral gecontroleerd op de aanwezigheid van
de voorgeschreven ladinginformatie bij het vervoer van gevaarlijke
stoffen en afvalstoffen. Daarnaast wordt gecontroleerd of de schippers
de verplichte meldingen aan het zogenoemde Informatie en Volg Systeem
(IVS) hebben gedaan. Schepen met gevaarlijke stoffen zijn bijvoorbeeld
verplicht te melden welke lading aan boord is en hoeveel mensen
aanwezig zijn. Om het oponthoud voor de schepen zo kort mogelijk te
houden worden de controles op een nieuwe manier uitgevoerd. Hierdoor
zal een controle in principe niet langer dan een uur duren.
In juni 2006 hielden de overheidsdiensten voor de eerste keer een
soortgelijke actie. Toen bleek dat 52 procent van de gecontroleerde
schepen niet aan de regelgeving voldeed en dat 60 procent niet of
onjuiste meldingen aan het IVS had gedaan. De aanstaande actie is een
tweede meting om te kijken of het naleefgedrag bij het containervervoer
is verbeterd.
's-GRAVENDEEL 2/3/07 - De Waterpolitie van het Korps landelijke
politiediensten (KLPD) heeft woensdag 28 februari op de Dordtsche Kil
bij 's-Gravendeel proces-verbaal opgemaakt tegen de 46-jarige schipper
van een containerschip. Aan boord van het schip constateerde de politie
een tiental overtredingen betreffende het vervoer van gevaarlijke
stoffen.
Dwars van de haven van 's-Gravendeel ging de Waterpolitie ter
controle aan boord van het containerschip dat onderweg was van
Rotterdam naar Moerdijk. Van de ongeveer 80 containers die het schip
vervoerde waren er 22 geladen met gevaarlijke stoffen. Twee van die
containers waren tankcontainers die ernstig giftige ontvlambare stoffen
bevatten. Voor het vervoer van deze stoffen gelden verschillende
bijzondere regels; onder andere moet het schip twee blauwe kegels
voeren zodat iedereen kan zien dat het schip een dergelijke gevaarlijke
lading vervoerd. De kegels werden echter niet gevoerd.
Bij nader
onderzoek constateerden de agenten verder de volgende overtredingen:
Bij géén van de 22 containers was een vervoersdocument aanwezig
zoals dat door is voorgeschreven bij het vervoer van gevaarlijke
stoffen;
Voor de meeste stoffen waren geen gevarenkaarten aanwezig;
Er was geen stuwplan waarop te zien was waar de containers met gevaarlijke stoffen geplaatst waren;
De verplichte toxiteitsbuisjes waarmee de aanwezigheid van giftige
gassen kan worden gemeten waren sinds december 2001 verlopen;
De explosiemeter was sinds april 2000 verlopen;
De vluchtmaskers, te gebruiken in geval van nood, waren sinds
maart 2002 verlopen; de volgelaatsmaskers die tijdens werkzaamheden
gedragen moeten waren niet aan boord;
De boeken met de voorschriften (ADNR) waren niet aan boord;
De voorgeschreven ventilatoren voor in de ruimen waren niet aan boord;
De gevaarlijke stoffen waren niet gemeld bij het Informatie en Volgsysteem (IVS) van Rijkswaterstaat.
Waterpolitie legt containerschip stil bij Tiel
TIEL 2/3/07 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten
(KLPD) heeft 28 februari op de Waal bij Tiel een containerschip
stilgelegd omdat de helft van de voorgeschreven bemanning niet aan
boord was. Daarnaast kreeg de 42-jarige schipper uit Werkendam een
proces-verbaal omdat er geen goed stuwplan aan boord was.
Het containerschip was onderweg van Born naar Antwerpen. Tijdens de
controle zagen de agenten in het vaartijdenboek dat het schip in de
exploitatiewijze A2 voer. Dat betekent dat de bemanning dient te
bestaan uit 2 schippers en 2 matrozen. Aan boord waren echter slechts
één schipper en een lichtmatroos. Het schip werd door de agenten
stilgelegd in de overnachtingshaven te Haaften en mocht pas weer
vertrekken als de voorgeschreven bemanning aan boord is.
Tijdens de controle van de lading zagen de agenten dat er drie
containers met gevaarlijke stoffen aan boord waren. De
vervoersdocumenten die de schipper hen overhandigde waren in orde. Toen
echter gecontroleerd werd of de containers ook op de plaats stonden
zoals aangegeven op het voorgeschreven stuwplan, bleek dit niet te
kloppen. De schipper verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij dacht
dat de containers met de gevaarlijke stoffen daar zouden staan. Tegen
de schipper werd proces-verbaal opgemaakt voor het niet hebben van een
goed stuwplan.
Gevaarlijke stoffencontainer zonder papieren
TIEL 13/2 - De Dienst Waterpolitie van het Korps landelijke
politiediensten uit Tiel heeft maandag 12 februari op de Waal aan boord
van een containerschip een container aangetroffen waarvan de schipper
niet wist dat er gevaarlijke stoffen in zaten. Hij had van de
vervoerder geen vervoersdocument en ook geen schriftelijke instructies
meegekregen. De Waterpolitie maakt proces-verbaal op tegen de
vervoerder en de afzender.
Tijdens de controle aan boord overhandigde de schipper de agenten de
vervoersdocumenten van drie containers met gevaarlijke stoffen. Tijdens
de controle van de overige documenten viel het oog van de agenten op
een douanedocument met de vermelding: 'toxic liquid corrosive organic'.
Na onderzoek bleek het inderdaad om 19260 kilo van een giftige
vloeistof te gaan die ook bijtend is. De schipper was niet op de hoogte
van de inhoud van deze container. Hij had van de vervoerder slechts
documenten gekregen voor drie containers met gevaarlijke stoffen. Nadat
de Waterpolitie contact had opgenomen met de vervoerder werd het juiste
vervoersdocument en bijbehorende schriftelijke instructie alsnog naar
het schip gemaild. Tegen de vervoerder en de afzender wordt
proces-verbaal opgemaakt.
Van Uden voert ADNR-toeslag in
ROTTERDAM 1/2/07 - Binnenvaartcontaineroperator Van Uden
vraagt voortaan per container met gevaarlijke stoffen een ADNR-toeslag.
De toeslag geldt voor het jaar 2007 en voor alle trafieken, meldt
directeur Diederik Antvelink van Van Uden Container Barging BV zijn
klanten in een 'notice to the trade'. Bij ontbrekende of onjuiste
papieren zal de operator de lading weigeren en eventuele boetes
doorsturen naar de verzender.
'Als
van Uden zijn wij gecommiteerd aan het juist toepassen van de
regelgeving op onze binnenvaarttransporten', schrijft Antvelink. 'De
strengere regels en de strengere handhaving betreffende het vervoer van
gevaarlijke stoffen via de binnenvaart noodzaakt ons om aan u als
verzender van de goederen een ADNR-toeslag te heffen op containers met
gevaarlijke stoffen om zo aan de regels te kunnen blijven voldoen.'
'De
regelgeving noodzaakt ons continu te investeren in opleiding van
personeel en schippers, plus de uitrusting op de schepen aan te passen.
Wij wijzen u erop dat u als verzender verantwoordelijk bent voor het
aanleveren van de juiste documenten bij elk transport. Wij hebben een
copie van deze documenten de dag voor belading nodig om uw lading te
kunnen accepteren!Mochten
er onverhoopt toch documenten ontbreken of onjuist zijn dan zullen wij
de lading weigeren. Bij onverhoopte overtredingen door de onjuistheid
of ontbreken van documenten is volgens de wet de verzender daarvoor
verantwoordelijk en zullen eventuele boetes voor de verzender zijn.'
'Vrachtbrief maakt containervaart niet veiliger'
ROTTERDAM 20/10/06 - 'De documentatie bij het vervoer van containers,
al dan niet beladen met gevaarlijke stoffen en/of afvalstoffen, is
afdoende geregeld.' Dat stelde het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
(CBRB) vorig jaar oktober in reactie op een controleactie van handhavers en voorstellen
van CDA-Europarlementariër Corien Wortmann. 'De binnenvaart vervoert al
sinds 20 jaar grote hoeveelheden containers zonder noemenswaardige
veiligheidsproblemen.'
Het CBRB noemt het beroep van handhavers
IVW en KLPD op EU-Verordening 11, om hun veiligheidscontroles te
rechtvaardigen, 'merkwaardig' en 'misbruik maken van hun bevoegdheid'.
Verordening 11 is overbodig geworden; de regelgeving die eraan ten
grondslag ligt, over vrachttarieven en het opheffen van discriminerende
bepalingen inzake vrachtprijzen en vervoervoorwaarden, is al lang niet
meer van kracht. Het CBRB is 'bijzonder ontevreden over de
ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving van IVW / KLPD'.
Problematiek volledig bekend
In de reactie zegt het CBRB: 'De problematiek van het niet altijd
fysiek aan boord aanwezig zijn van alle begeleidingsdocumenten bij
containers was beleidsmatig al volledig bekend. De stelling van het
CBRB dat dit een niet aan de huidige tijd aangepaste verplichting is,
wordt door de hele sector onderschreven.'
Overheid en
bedrijfsleven werken volgens CBRB samen aan een passende oplossing voor
deze problematiek. 'Zoals al verwacht werd, heeft de handhavingsactie
het bekende probleem dan ook slechts bevestigd. Wij zijn dan ook
bijzonder ontevreden over deze ongenuanceerde en tendentieuze
berichtgeving van IVW / KLPD, die ten onrechte een onjuist beeld
oproept.'
CMNI
Het onlangs in werking getreden CMNI verdrag
voorziet volgens het CBRB al in vrachtbrieven. 'Er is geen enkele reden
om voor het vervoer van containers die géén gevaarlijke stoffen of
afvalstoffen bevatten, daarboven aparte vrachtbrieven te verplichten.
Wij zijn het dan ook niet eens met het voorstel daartoe van mevrouw
Wortmann. Er is hier geen veiligheidsrisico. Het maatschappelijk belang
is, bij het vervoer van niet-gevaarlijke en niet-afvalstoffen, op geen
enkele manier in het geding.'
Ook de verladersorganisatie EVO
is sceptisch over het nut van een verplichte vrachtbrief voor
containervervoer: 'Men moet zich altijd eerst de vraag stellen:
‘Waartegen willen we ons beveiligen en helpt dit daartegen?’', vindt
EVO. 'Vrijwel al het vervoer gaat gepaard met ladinggegevens. Het is
nog maar de vraag wat het voorstel toevoegt aan de bestaande
regelingen. Wanneer alle gegevens over de containers eerder naar buiten
komen, wordt ook de kans vergroot dat die informatie bij verkeerde
mensen terecht komt.'
Helft containervaart in overtreding
ROTTERDAM
19/10/2006 - Binnenvaartschippers, die containers vervoeren, houden
zich vaak niet aan de regels. Dat blijkt na een controle, die half juni
is gehouden, op de route tussen Rotterdam en Antwerpen.
Van de
74 schepen, die gecontroleerd werden door verschillende
opsporingsinstanties, werden er bij 39 overtredingen geconstateerd.
In
totaal werden aan boord van deze schepen 5617 containers geïnspecteerd.
Van de 295 containers met gevaarlijke stoffen voldeden 126 niet aan de
regels van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen (42,7 procent). Van de
177 afvalcontainers bleken 28 niet te voldoen van de Europese
Verordening Overbrenging Afval (15,8%). Door deze overtredingen wordt
informatie gemist die noodzakelijk wordt geacht voor hulpverlening bij
calamiteiten met gevaarlijke stoffen en afval, of bij het opsporen van
criminele activiteiten.
Opmerkelijk was ook het hoge
percentage (60%) van niet of onjuist gedane meldingen in het zogenoemde
Informatie en Volg Systeem (IVS 90). Schepen met gevaarlijke stoffen of
met een lengte van meer dan 110 meter zijn verplicht aan de
verkeersleiders van Rijkswaterstaat te melden, welke lading men heeft,
hoeveel personen aan boord zijn, wanneer en waar de vaart wordt
begonnen en langs welke route men waar naar toe vaart. Het op de juiste
wijze beschikbaar hebben van deze informatie is eveneens bij ongevallen
encalamiteiten essentieel.
De handhavers bevelen aan samen
met de vervoerssector na te gaan hoe ladinginformatie beter en sneller
uitgewisseld kan worden. Hierbij kan aansluiting worden gezocht bij
Europese initiatieven, zoals de ontwikkeling van een Europees meld- en
volgsysteem voor de binnenvaart. Mede aanleiding voor de actie was het
voornemen van de Europese Commissie om de Europese verordening 11/1963
in te trekken. Deze schrijft voor dat van alle containers tijdens het
vervoer ladingdocumenten aan boord moeten zijn. De handhavers zijn er
voor dat deze Verordening vooralsnog in stand blijft.
Het hoge
percentage overtredingen en het slecht nakomen van de meldplicht is
voor de handhavers aanleiding om een soortgelijke controle binnen een
half jaar nog eens uit tevoeren.
Tumult om vervoersdocument eindigt in extra controle
DEN
HAAG 8/5/2006 - De KLPD Dienst waterpolitie, Rijkswaterstaat, Inspectie
Verkeer & Waterstaat, Zeehavenpolitie Rotterdam en enkele andere
diensten hebben besloten binnenkort een gezamenlijke handhavingsactie
containervervoer per binnenvaartschip op de corridor
Rotterdam-Antwerpen (Schelde-Rijnverbinding) uit te voeren.
Dat
melden de KLPD Dienst Waterpolitie en het ministerie van Verkeer en
Waterstaat maandagavond in een gezamenlijk persbericht, na een reeks
'wilde' publicaties eerder op de dag. Die begon met de Telegraaf-kop 'Schip in nood is lont in kruitvat',
waarin de KLPD uitgebreide controleacties op grote waterwegen
aankondigt. De dienst stelt dat de veiligheid in het geding komt door
het besluit van de Europese Unie om de verplichte goederenlijsten af te
schaffen.
'Met deze
actie hopen we het ongelijk aan te tonen van het plan en minister Peijs
(Verkeer en Waterstaat) aan te sporen actie te ondernemen en een
nationale wet in te voeren die die goederenregistratie op het water wel
weer verplicht stelt, net zoals op de weg en het spoor', zegt
woordvoerder Ed Kraszewski. 'Als we de containers aan boord niet meer
kunnen controleren hebben smokkelaars bovendien vrij spel. Vervoert een
schip zand of grind dan zie je wat het is, maar een container waar
mogelijk verdachte lading in zit kunnen we straks niet meer openen. Dat
is geen goede zaak, zeker niet gezien de internationale strijd tegen
het terrorisme.'
Merkwaardig genoeg opent de KLPD z'n
publicitaire aanval op de dag dat het Scheepvaartgilde om heel andere
redenen een stilligactie had aangekondigd, onder meer voor een
verplicht vervoersdocument. Die actie werd zaterdag afgeblazen.
Het Scheepvaartgilde, een organisatie van beunschippers, heeft
geconstateerd dat binnen Nederland veel schepen varen zonder de
zekerheid van een ondertekend vervoersdocument en pleit daarom voor een
wettelijke verplichting.
'Drijvende bommen' In
onbedekte termen en officiëel ogende citaten geeft de krant van wakker
Nederland z'n lezers maandagochtend te verstaan dat minister Peijs niet
wijs is en het op de waterwegen wemelt van de drijvende bommen, die de
politie straks niet meer kan controleren omdat 'Brussel' een
verordening intrekt. De binnenvaart beschouwt de kritiek als 'pure
nonsens' en 'bangmakerij' en komt rond het middaguur via het ANP met
een tegenbericht.
'Het is een hele vervelende zaak dat het KLPD een hoop maatschappelijke
onrust zaait', vindt Koen van Dijk, secretaris Veiligheid en Milieu bij
het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
Van Dijk
wijst erop dat de binnenschippers ook in de toekomst verplicht zijn om
documenten bij zich te hebben als ze gevaarlijke stoffen vervoeren. Dat
wordt in het persbericht van KLPD/VenW bevestigd: 'Voor gevaarlijke
stoffen in bulk en in containers blijft de verplichting om
ladingdocumenten bij zich te hebben op grond van de wet vervoer
gevaarlijke stoffen (WVGS). Bij een schip vol met containers is het
echter niet mogelijk om te zien welke containers wèl en welke geen
gevaarlijke stoffen bevatten als niet van àlle containers de
ladingdocumenten aanwezig zijn.'
EEG Verordening 11
De aanleiding van alle tumult is het voornemen van de Europese Commissie om de 'verordening 11 EEG'
in te trekken. Op grond van die verordening zijn vervoerders nu nog
verplicht om ladingdocumenten aan boord te hebben van alle lading. De
vraag - voor de KLPD - is of er na die afschaffing (vanwege het
terugdringen van administratieve lasten) nog wel voldoende
mogelijkheden zijn om het vervoer per container te kunnen controleren.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft volgens het gezamenlijk
persbericht toegezegd dat als er een gat in de handhaafbaarheid zit,
zij bereid is om dat te repareren.
'De KLPD liep ten
onrechte vooruit op de mogelijke intrekking van EG-verordening no 11
van 1963, waarin vervoersdocumenten worden voorgeschreven', meldt
Kantoor Binnenvaart in een bericht aan de leden. Navraag van Kantoor
Binnenvaart in Brussel leerde dat de EC voorlopig niet overgaat tot
afschaffing tot duidelijk is hoe het probleem van de ladingpapieren
wordt opgelost. De binnenvaartorganisatie meldt, met het oog op de
komende handhavingsactie, nog even hoe het ook al weer in de
verordening staat:
Artikel 6 van Verordening no 11 zegt het volgende:
Voor ieder vervoer binnen de Gemeenschap wordt een vervoerdocument opgemaakt dat onderstaande gegevens bevat:
naam en adres van de afzender,
aard en gewicht van de goederen,
plaats waar en datum waarop de goederen voor vervoer zijn aangenomen,
plaats van aflevering der goederen,
te volgen route of afstand, voor zover deze een prijs, welke verschilt van de normaal toegepaste vrachtprijs, rechtvaardigen,
eventueel punten van grensoverschrijding.
Het
vervoerdocument wordt in tweevoud opgemaakt en genummerd. Een exemplaar
vergezelt de goederen; het andere exemplaar wordt door de
vervoerondernemer gedurende twee jaar na de datum van het vervoer
bewaard; het wordt volgens nummer gerangschikt. Op laatstgenoemd
exemplaar worden de definitieve vrachtprijzen, in welke vorm dan ook,
de overige kosten, en eventueel de kortingen en alle andere voorwaarden
welke van invloed zijn op de vrachtprijzen en vervoervoorwaarden
vermeld.
Met name het vervoer van
gevaarlijke stoffen is voor gemeenten en provincies belangrijk in
verband met mogelijke calamiteiten en de bestrijding daarvan door de
regionale en lokale brandweerkorpsen. Maar ook security en de opsporing
van vormen van criminaliteit spelen hierbij een rol. Na de gezamenlijke
handhavingsactie zullen de deelnemers een advies opstellen of en zo ja
welke maatregelen getroffen moeten worden.
Tegenwoordig wordt er door overijverige ambtenaren van de KLPD/Douane we erg veel gecontroleerd. Mag ik even duidelijk maken dat als een binnenvaartschip vanaf Antwerpen vertrekt of als hij bijvoorbeeld in Rotterdam aankomt de gegevens ook door de douane gecontroleerd worden? Dit gebeurd dus dubbel.
Tuurlijk moeten de papieren van gevaarlijke stoffen altijd aan boord zijn.
Ik geef u een voorbeeld:
Als wij bijvoorbeeld een container met gebruikte monitoren verschepen, die met de binnenvaart van Rotterdam naar Antwerpen wordt gevaren, maken wij netjes een exportdocument met een factuur erbij, gericht aan de eindontvanger. Dit gebeurt tegenwoordig digitaal en document wordt netjes geaccepteerd. Dan bieden wij deze volle container netjes aan bij de terminal in Rotterdam, alwaar deze geladen zal worden op een binnenvaartschip naar Antwerpen. Tijdens aanleveren worden de papieren die onze chauffeur bij zich heeft bekeken door een ambtenaar van de douane en deze vindt de partij verdacht omdat het gebruikte monitoren betreft en verscheept worden naar Egypte (we zouden de monitoren kunnen dumpen in de woestijn natuurlijk).
Op monitoren zit een verwijderingsbijdrage en valt als deze kapot is onder de wet afvalstoffen. De container wordt dus geselecteerd door de douane en moet compleet worden uitgepakt in Rotterdam en 1 voor 1 moeten de monitoren worden geprobeerd of deze het wel doen. Kosten EUR 675.00 op een totale waarde van de partij van EUR 2000,00. Na controle blijkt deze container OK en mag worden verscheept naar Antwerpen.
Dan wordt het binnenvaartschip door de KLPD gecontroleerd en stuit men weer op een “verdachte container”. Er is geen koppeling op dit moment tussen douanesystemen en systemen van de KLPD, dus begint het verhaal van voren af aan.
Ik bedoel hiermee aan te geven dat de positie van de – in dit geval – Rotterdamse haven totaal wordt ondermijnd door alle overheidsinstanties die allen op hun beurt hun best doen, maar totaal langs elkaar heen werken.
Er is enige tijd geleden aan aantal systemen van de douane gaan werken die per container kunnen aangeven wat er in welke container zit. Waarom heeft de KLPD hier geen toegang toe?
Heb dat nog nooit meegemaakt hoor containers leeg halen, wel dat ze door de scan gaan.
[Knabbel en Babbel] (Email) - 15 Februari '07 - 19:17
over die containers zou ik me niet druk om maken laat die smerissen maar eens op bemanning controleren bij die container hoere das erger als een giftig containertje
Toch gebeurd dit regelmatig in Rotterdam hoor zowel bij de export als bij de import. Als een container inderdaad geselecteerd is zal deze eerst door de scan gaan, indien de ambtenaar denkt iets verdacht te zien dan zal de container open gaan en geinspecteerd worden
Alexander de Boer (Email) - 21 Februari '07 - 23:08
hoor ze nu huilen ,maar als er wat met een enkelwandig tankertje aan de hand is staat de wereld op zijn kop.maar bij die dozen kan het allemaal maar;gek hoor!!
het is toch van de zotte ze moeten is gaan controleren in de havens bij hun eigen colleca s de douane ,en havenbedrijven,daar begind het gerotzooi niet bij de schippers ,DUSSCHIPPERSREDERSGEENPAPIERENCONTAINERSLATENSTAANALS WE DATMETZIJNALLEDOENWEET IK ZEKERDAT IN DE TOEKOMST DE JUISTEDOCUMENTATIEAANBOORD IS ,EN VOOR DE VERDERRESTZORGDATALS DE DCUMENTATIEKLOPTDAT JE REKENINGHOUDMETWAAR EN HOE JE ZE NEERZET DE CONTAINERS,EN DUIDELIJKAANGEEFTWAAR ZE STAANMETHETJUISTE UN NR VG EN KLasse en zorg er voor dat je een stabilitijdsberekening heb en controleren of de goed bestikkering er op staat , maar nogmaals is de documentatie niet goed of de bestikkering laad die dozen staan