Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Jun '07 -Binnenkort nieuwe controles containerschepen op Schelde-Rijnkanaal

ROTTERDAM 8/6 - Containerschepen op het Schelde-Rijnkanaal worden binnenkort opnieuw gericht gecontroleerd. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat, de Dienst Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD), de Zeehavenpolitie Rotterdam, de Douane Rotterdam en de Inspectie van VROM gaan gezamenlijk de controle-actie organiseren.

Tijdens de actie wordt vooral gecontroleerd op de aanwezigheid van de voorgeschreven ladinginformatie bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en afvalstoffen. Daarnaast wordt gecontroleerd of de schippers de verplichte meldingen aan het zogenoemde Informatie en Volg Systeem (IVS) hebben gedaan. Schepen met gevaarlijke stoffen zijn bijvoorbeeld verplicht te melden welke lading aan boord is en hoeveel mensen aanwezig zijn. Om het oponthoud voor de schepen zo kort mogelijk te houden worden de controles op een nieuwe manier uitgevoerd. Hierdoor zal een controle in principe niet langer dan een uur duren.

In juni 2006 hielden de overheidsdiensten voor de eerste keer een soortgelijke actie. Toen bleek dat 52 procent van de gecontroleerde schepen niet aan de regelgeving voldeed en dat 60 procent niet of onjuiste meldingen aan het IVS had gedaan. De aanstaande actie is een tweede meting om te kijken of het naleefgedrag bij het containervervoer is verbeterd.

Zie ook:


Containervervoer met veel gebreken 

's-GRAVENDEEL 2/3/07 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft woensdag 28 februari op de Dordtsche Kil bij 's-Gravendeel proces-verbaal opgemaakt tegen de 46-jarige schipper van een containerschip. Aan boord van het schip constateerde de politie een tiental overtredingen betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Dwars van de haven van 's-Gravendeel ging de Waterpolitie ter controle aan boord van het containerschip dat onderweg was van Rotterdam naar Moerdijk. Van de ongeveer 80 containers die het schip vervoerde waren er 22 geladen met gevaarlijke stoffen. Twee van die containers waren tankcontainers die ernstig giftige ontvlambare stoffen bevatten. Voor het vervoer van deze stoffen gelden verschillende bijzondere regels; onder andere moet het schip twee blauwe kegels voeren zodat iedereen kan zien dat het schip een dergelijke gevaarlijke lading vervoerd. De kegels werden echter niet gevoerd.

Bij nader onderzoek constateerden de agenten verder de volgende overtredingen:

  • Bij géén van de 22 containers was een vervoersdocument aanwezig zoals dat door is voorgeschreven bij het vervoer van gevaarlijke stoffen;
  • Voor de meeste stoffen waren geen gevarenkaarten aanwezig;
  • Er was geen stuwplan waarop te zien was waar de containers met gevaarlijke stoffen geplaatst waren;
  • De verplichte toxiteitsbuisjes waarmee de aanwezigheid van giftige gassen kan worden gemeten waren sinds december 2001 verlopen;
  • De explosiemeter was sinds april 2000 verlopen;
  • De vluchtmaskers, te gebruiken in geval van nood, waren sinds maart 2002 verlopen; de volgelaatsmaskers die tijdens werkzaamheden gedragen moeten waren niet aan boord;
  • De boeken met de voorschriften (ADNR) waren niet aan boord;
  • De voorgeschreven ventilatoren voor in de ruimen waren niet aan boord;
  • De gevaarlijke stoffen waren niet gemeld bij het Informatie en Volgsysteem (IVS) van Rijkswaterstaat.

Waterpolitie legt containerschip stil bij Tiel

TIEL 2/3/07 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft 28 februari op de Waal bij Tiel een containerschip stilgelegd omdat de helft van de voorgeschreven bemanning niet aan boord was. Daarnaast kreeg de 42-jarige schipper uit Werkendam een proces-verbaal omdat er geen goed stuwplan aan boord was.

Het containerschip was onderweg van Born naar Antwerpen. Tijdens de controle zagen de agenten in het vaartijdenboek dat het schip in de exploitatiewijze A2 voer. Dat betekent dat de bemanning dient te bestaan uit 2 schippers en 2 matrozen. Aan boord waren echter slechts één schipper en een lichtmatroos. Het schip werd door de agenten stilgelegd in de overnachtingshaven te Haaften en mocht pas weer vertrekken als de voorgeschreven bemanning aan boord is.

Tijdens de controle van de lading zagen de agenten dat er drie containers met gevaarlijke stoffen aan boord waren. De vervoersdocumenten die de schipper hen overhandigde waren in orde. Toen echter gecontroleerd werd of de containers ook op de plaats stonden zoals aangegeven op het voorgeschreven stuwplan, bleek dit niet te kloppen. De schipper verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij dacht dat de containers met de gevaarlijke stoffen daar zouden staan. Tegen de schipper werd proces-verbaal opgemaakt voor het niet hebben van een goed stuwplan.


Gevaarlijke stoffencontainer zonder papieren

TIEL 13/2 - De Dienst Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten uit Tiel heeft maandag 12 februari op de Waal aan boord van een containerschip een container aangetroffen waarvan de schipper niet wist dat er gevaarlijke stoffen in zaten. Hij had van de vervoerder geen vervoersdocument en ook geen schriftelijke instructies meegekregen. De Waterpolitie maakt proces-verbaal op tegen de vervoerder en de afzender.

Tijdens de controle aan boord overhandigde de schipper de agenten de vervoersdocumenten van drie containers met gevaarlijke stoffen. Tijdens de controle van de overige documenten viel het oog van de agenten op een douanedocument met de vermelding: 'toxic liquid corrosive organic'. Na onderzoek bleek het inderdaad om 19260 kilo van een giftige vloeistof te gaan die ook bijtend is. De schipper was niet op de hoogte van de inhoud van deze container. Hij had van de vervoerder slechts documenten gekregen voor drie containers met gevaarlijke stoffen. Nadat de Waterpolitie contact had opgenomen met de vervoerder werd het juiste vervoersdocument en bijbehorende schriftelijke instructie alsnog naar het schip gemaild. Tegen de vervoerder en de afzender wordt proces-verbaal opgemaakt.


Van Uden voert ADNR-toeslag in

ROTTERDAM 1/2/07 - Binnenvaartcontaineroperator Van Uden vraagt voortaan per container met gevaarlijke stoffen een ADNR-toeslag. De toeslag geldt voor het jaar 2007 en voor alle trafieken, meldt directeur Diederik Antvelink van Van Uden Container Barging BV zijn klanten in een 'notice to the trade'. Bij ontbrekende of onjuiste papieren zal de operator de lading weigeren en eventuele boetes doorsturen naar de verzender.

'Als van Uden zijn wij gecommiteerd aan het juist toepassen van de regelgeving op onze binnenvaarttransporten', schrijft Antvelink. 'De strengere regels en de strengere handhaving betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen via de binnenvaart noodzaakt ons om aan u als verzender van de goederen een ADNR-toeslag te heffen op containers met gevaarlijke stoffen om zo aan de regels te kunnen blijven voldoen.'

'De regelgeving noodzaakt ons continu te investeren in opleiding van personeel en schippers, plus de uitrusting op de schepen aan te passen. Wij wijzen u erop dat u als verzender verantwoordelijk bent voor het aanleveren van de juiste documenten bij elk transport. Wij hebben een copie van deze documenten de dag voor belading nodig om uw lading te kunnen accepteren! Mochten er onverhoopt toch documenten ontbreken of onjuist zijn dan zullen wij de lading weigeren. Bij onverhoopte overtredingen door de onjuistheid of ontbreken van documenten is volgens de wet de verzender daarvoor verantwoordelijk en zullen eventuele boetes voor de verzender zijn.'


'Vrachtbrief maakt containervaart niet veiliger'

ROTTERDAM 20/10/06 - 'De documentatie bij het vervoer van containers, al dan niet beladen met gevaarlijke stoffen en/of afvalstoffen, is afdoende geregeld.' Dat stelde het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) vorig jaar oktober in reactie op een controleactie van handhavers en voorstellen van CDA-Europarlementariër Corien Wortmann. 'De binnenvaart vervoert al sinds 20 jaar grote hoeveelheden containers zonder noemenswaardige veiligheidsproblemen.'

Het CBRB noemt het beroep van handhavers IVW en KLPD op EU-Verordening 11, om hun veiligheidscontroles te rechtvaardigen, 'merkwaardig' en 'misbruik maken van hun bevoegdheid'. Verordening 11 is overbodig geworden; de regelgeving die eraan ten grondslag ligt, over vrachttarieven en het opheffen van discriminerende bepalingen inzake vrachtprijzen en vervoervoorwaarden, is al lang niet meer van kracht. Het CBRB is 'bijzonder ontevreden over de ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving van IVW / KLPD'.

Problematiek volledig bekend
In de reactie zegt het CBRB: 'De problematiek van het niet altijd fysiek aan boord aanwezig zijn van alle begeleidingsdocumenten bij containers was beleidsmatig al volledig bekend. De stelling van het CBRB dat dit een niet aan de huidige tijd aangepaste verplichting is, wordt door de hele sector onderschreven.'
Overheid en bedrijfsleven werken volgens CBRB samen aan een passende oplossing voor deze problematiek. 'Zoals al verwacht werd, heeft de handhavingsactie het bekende probleem dan ook slechts bevestigd. Wij zijn dan ook bijzonder ontevreden over deze ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving van IVW / KLPD, die ten onrechte een onjuist beeld oproept.'

CMNI
Het onlangs in werking getreden CMNI verdrag voorziet volgens het CBRB al in vrachtbrieven. 'Er is geen enkele reden om voor het vervoer van containers die géén gevaarlijke stoffen of afvalstoffen bevatten, daarboven aparte vrachtbrieven te verplichten. Wij zijn het dan ook niet eens met het voorstel daartoe van mevrouw Wortmann. Er is hier geen veiligheidsrisico. Het maatschappelijk belang is, bij het vervoer van niet-gevaarlijke en niet-afvalstoffen, op geen enkele manier in het geding.'

Ook de verladersorganisatie EVO is sceptisch over het nut van een verplichte vrachtbrief voor containervervoer: 'Men moet zich altijd eerst de vraag stellen: ‘Waartegen willen we ons beveiligen en helpt dit daartegen?’', vindt EVO. 'Vrijwel al het vervoer gaat gepaard met ladinggegevens. Het is nog maar de vraag wat het voorstel toevoegt aan de bestaande regelingen. Wanneer alle gegevens over de containers eerder naar buiten komen, wordt ook de kans vergroot dat die informatie bij verkeerde mensen terecht komt.'


Helft containervaart in overtreding

ROTTERDAM 19/10/2006 - Binnenvaartschippers, die containers vervoeren, houden zich vaak niet aan de regels. Dat blijkt na een controle, die half juni is gehouden, op de route tussen Rotterdam en Antwerpen.

Van de 74 schepen, die gecontroleerd werden door verschillende opsporingsinstanties, werden er bij 39 overtredingen geconstateerd.

In totaal werden aan boord van deze schepen 5617 containers geïnspecteerd. Van de 295 containers met gevaarlijke stoffen voldeden 126 niet aan de regels van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen (42,7 procent). Van de 177 afvalcontainers bleken 28 niet te voldoen van de Europese Verordening Overbrenging Afval (15,8%). Door deze overtredingen wordt informatie gemist die noodzakelijk wordt geacht voor hulpverlening bij calamiteiten met gevaarlijke stoffen en afval, of bij het opsporen van criminele activiteiten.

Opmerkelijk was ook het hoge percentage (60%) van niet of onjuist gedane meldingen in het zogenoemde Informatie en Volg Systeem (IVS 90). Schepen met gevaarlijke stoffen of met een lengte van meer dan 110 meter zijn verplicht aan de verkeersleiders van Rijkswaterstaat te melden, welke lading men heeft, hoeveel personen aan boord zijn, wanneer en waar de vaart wordt begonnen en langs welke route men waar naar toe vaart. Het op de juiste wijze beschikbaar hebben van deze informatie is eveneens bij ongevallen encalamiteiten essentieel.

De handhavers bevelen aan samen met de vervoerssector na te gaan hoe ladinginformatie beter en sneller uitgewisseld kan worden. Hierbij kan aansluiting worden gezocht bij Europese initiatieven, zoals de ontwikkeling van een Europees meld- en volgsysteem voor de binnenvaart. Mede aanleiding voor de actie was het voornemen van de Europese Commissie om de Europese verordening 11/1963 in te trekken. Deze schrijft voor dat van alle containers tijdens het vervoer ladingdocumenten aan boord moeten zijn. De handhavers zijn er voor dat deze Verordening vooralsnog in stand blijft.

Het hoge percentage overtredingen en het slecht nakomen van de meldplicht is voor de handhavers aanleiding om een soortgelijke controle binnen een half jaar nog eens uit tevoeren.


Tumult om vervoersdocument eindigt in extra controle

DEN HAAG 8/5/2006 - De KLPD Dienst waterpolitie, Rijkswaterstaat, Inspectie Verkeer & Waterstaat, Zeehavenpolitie Rotterdam en enkele andere diensten hebben besloten binnenkort een gezamenlijke handhavingsactie containervervoer per binnenvaartschip op de corridor Rotterdam-Antwerpen (Schelde-Rijnverbinding) uit te voeren.

Dat melden de KLPD Dienst Waterpolitie en het ministerie van Verkeer en Waterstaat maandagavond in een gezamenlijk persbericht, na een reeks 'wilde' publicaties eerder op de dag. Die begon met de Telegraaf-kop 'Schip in nood is lont in kruitvat', waarin de KLPD uitgebreide controleacties op grote waterwegen aankondigt. De dienst stelt dat de veiligheid in het geding komt door het besluit van de Europese Unie om de verplichte goederenlijsten af te schaffen.

Telegraaf-kop

'Met deze actie hopen we het ongelijk aan te tonen van het plan en minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) aan te sporen actie te ondernemen en een nationale wet in te voeren die die goederenregistratie op het water wel weer verplicht stelt, net zoals op de weg en het spoor', zegt woordvoerder Ed Kraszewski. 'Als we de containers aan boord niet meer kunnen controleren hebben smokkelaars bovendien vrij spel. Vervoert een schip zand of grind dan zie je wat het is, maar een container waar mogelijk verdachte lading in zit kunnen we straks niet meer openen. Dat is geen goede zaak, zeker niet gezien de internationale strijd tegen het terrorisme.'

Merkwaardig genoeg opent de KLPD z'n publicitaire aanval op de dag dat het Scheepvaartgilde om heel andere redenen een stilligactie had aangekondigd, onder meer voor een verplicht vervoersdocument. Die actie werd zaterdag afgeblazen. Het Scheepvaartgilde, een organisatie van beunschippers, heeft geconstateerd dat binnen Nederland veel schepen varen zonder de zekerheid van een ondertekend vervoersdocument en pleit daarom voor een wettelijke verplichting.

'Drijvende bommen'
In onbedekte termen en officiëel ogende citaten geeft de krant van wakker Nederland z'n lezers maandagochtend te verstaan dat minister Peijs niet wijs is en het op de waterwegen wemelt van de drijvende bommen, die de politie straks niet meer kan controleren omdat 'Brussel' een verordening intrekt. De binnenvaart beschouwt de kritiek als 'pure nonsens' en 'bangmakerij' en komt rond het middaguur via het ANP met een tegenbericht. 'Het is een hele vervelende zaak dat het KLPD een hoop maatschappelijke onrust zaait', vindt Koen van Dijk, secretaris Veiligheid en Milieu bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

Van Dijk wijst erop dat de binnenschippers ook in de toekomst verplicht zijn om documenten bij zich te hebben als ze gevaarlijke stoffen vervoeren. Dat wordt in het persbericht van KLPD/VenW bevestigd: 'Voor gevaarlijke stoffen in bulk en in containers blijft de verplichting om ladingdocumenten bij zich te hebben op grond van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS). Bij een schip vol met containers is het echter niet mogelijk om te zien welke containers wèl en welke geen gevaarlijke stoffen bevatten als niet van àlle containers de ladingdocumenten aanwezig zijn.'

EEG Verordening 11
De aanleiding van alle tumult is het voornemen van de Europese Commissie om de 'verordening 11 EEG' in te trekken. Op grond van die verordening zijn vervoerders nu nog verplicht om ladingdocumenten aan boord te hebben van alle lading. De vraag - voor de KLPD - is of er na die afschaffing (vanwege het terugdringen van administratieve lasten) nog wel voldoende mogelijkheden zijn om het vervoer per container te kunnen controleren. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft volgens het gezamenlijk persbericht toegezegd dat als er een gat in de handhaafbaarheid zit, zij bereid is om dat te repareren.

'De KLPD liep ten onrechte vooruit op de mogelijke intrekking van EG-verordening no 11 van 1963, waarin vervoersdocumenten worden voorgeschreven', meldt Kantoor Binnenvaart in een bericht aan de leden. Navraag van Kantoor Binnenvaart in Brussel leerde dat de EC voorlopig niet overgaat tot afschaffing tot duidelijk is hoe het probleem van de ladingpapieren wordt opgelost. De binnenvaartorganisatie meldt, met het oog op de komende handhavingsactie, nog even hoe het ook al weer in de verordening staat:

Artikel 6 van Verordening no 11 zegt het volgende:

  1. Voor ieder vervoer binnen de Gemeenschap wordt een vervoerdocument opgemaakt dat onderstaande gegevens bevat:
    • naam en adres van de afzender,
    • aard en gewicht van de goederen,
    • plaats waar en datum waarop de goederen voor vervoer zijn aangenomen,
    • plaats van aflevering der goederen,
    • te volgen route of afstand, voor zover deze een prijs, welke verschilt van de normaal toegepaste vrachtprijs, rechtvaardigen,
    • eventueel punten van grensoverschrijding.
  2. Het vervoerdocument wordt in tweevoud opgemaakt en genummerd. Een exemplaar vergezelt de goederen; het andere exemplaar wordt door de vervoerondernemer gedurende twee jaar na de datum van het vervoer bewaard; het wordt volgens nummer gerangschikt. Op laatstgenoemd exemplaar worden de definitieve vrachtprijzen, in welke vorm dan ook, de overige kosten, en eventueel de kortingen en alle andere voorwaarden welke van invloed zijn op de vrachtprijzen en vervoervoorwaarden vermeld.

Met name het vervoer van gevaarlijke stoffen is voor gemeenten en provincies belangrijk in verband met mogelijke calamiteiten en de bestrijding daarvan door de regionale en lokale brandweerkorpsen. Maar ook security en de opsporing van vormen van criminaliteit spelen hierbij een rol. Na de gezamenlijke handhavingsactie zullen de deelnemers een advies opstellen of en zo ja welke maatregelen getroffen moeten worden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Tegenwoordig wordt er door overijverige ambtenaren van de KLPD/Douane we erg veel gecontroleerd. Mag ik even duidelijk maken dat als een binnenvaartschip vanaf Antwerpen vertrekt of als hij bijvoorbeeld in Rotterdam aankomt de gegevens ook door de douane gecontroleerd worden? Dit gebeurd dus dubbel.
    Tuurlijk moeten de papieren van gevaarlijke stoffen altijd aan boord zijn.
    Ik geef u een voorbeeld:
    Als wij bijvoorbeeld een container met gebruikte monitoren verschepen, die met de binnenvaart van Rotterdam naar Antwerpen wordt gevaren, maken wij netjes een exportdocument met een factuur erbij, gericht aan de eindontvanger. Dit gebeurt tegenwoordig digitaal en document wordt netjes geaccepteerd. Dan bieden wij deze volle container netjes aan bij de terminal in Rotterdam, alwaar deze geladen zal worden op een binnenvaartschip naar Antwerpen. Tijdens aanleveren worden de papieren die onze chauffeur bij zich heeft bekeken door een ambtenaar van de douane en deze vindt de partij verdacht omdat het gebruikte monitoren betreft en verscheept worden naar Egypte (we zouden de monitoren kunnen dumpen in de woestijn natuurlijk).
    Op monitoren zit een verwijderingsbijdrage en valt als deze kapot is onder de wet afvalstoffen. De container wordt dus geselecteerd door de douane en moet compleet worden uitgepakt in Rotterdam en 1 voor 1 moeten de monitoren worden geprobeerd of deze het wel doen. Kosten EUR 675.00 op een totale waarde van de partij van EUR 2000,00. Na controle blijkt deze container OK en mag worden verscheept naar Antwerpen.
    Dan wordt het binnenvaartschip door de KLPD gecontroleerd en stuit men weer op een “verdachte container”. Er is geen koppeling op dit moment tussen douanesystemen en systemen van de KLPD, dus begint het verhaal van voren af aan.

    Ik bedoel hiermee aan te geven dat de positie van de – in dit geval – Rotterdamse haven totaal wordt ondermijnd door alle overheidsinstanties die allen op hun beurt hun best doen, maar totaal langs elkaar heen werken.
    Er is enige tijd geleden aan aantal systemen van de douane gaan werken die per container kunnen aangeven wat er in welke container zit. Waarom heeft de KLPD hier geen toegang toe?

    Alexander de Boer (Email) - 09 Mei '06 - 21:59


    Heb dat nog nooit meegemaakt hoor containers leeg halen, wel dat ze door de scan gaan.

    [Knabbel en Babbel] (Email) - 15 Februari '07 - 19:17


    over die containers zou ik me niet druk om maken laat die smerissen maar eens op bemanning controleren bij die container hoere das erger als een giftig containertje

    adriaan (Email) - 16 Februari '07 - 16:28


    Toch gebeurd dit regelmatig in Rotterdam hoor zowel bij de export als bij de import. Als een container inderdaad geselecteerd is zal deze eerst door de scan gaan, indien de ambtenaar denkt iets verdacht te zien dan zal de container open gaan en geinspecteerd worden

    Alexander de Boer (Email) - 21 Februari '07 - 23:08


    hoor ze nu huilen ,maar als er wat met een enkelwandig tankertje aan de hand is staat de wereld op zijn kop.maar bij die dozen kan het allemaal maar;gek hoor!!

    m g (Email) - 03 Maart '07 - 21:47


    het is toch van de zotte ze moeten is gaan controleren in de havens bij hun eigen colleca s de douane ,en havenbedrijven,daar begind het gerotzooi niet bij de schippers ,DUS SCHIPPERS REDERS GEEN PAPIEREN CONTAINERS LATEN STAAN ALS WE DAT MET ZIJN ALLE DOEN WEET IK ZEKER DAT IN DE TOEKOMST DE JUISTE DOCUMENTATIE AAN BOORD IS ,EN VOOR DE VERDERREST ZORG DAT ALS DE DCUMENTATIE KLOPT DAT JE REKENING HOUD MET WAAR EN HOE JE ZE NEER ZET DE CONTAINERS,EN DUIDELIJK AANGEEFT WAAR ZE STAAN MET HET JUISTE UN NR VG EN KLasse en zorg er voor dat je een stabilitijdsberekening heb en controleren of de goed bestikkering er op staat , maar nogmaals is de documentatie niet goed of de bestikkering laad die dozen staan

    fred (Email) - 09 Juni '07 - 14:02



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel