Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

23 Mrt '06 -'s Werelds grootste containerschip in Rotterdam

ROTTERDAM 23/3 persbericht Cosco - ’s Werelds grootste containerschip de ’Cosco Guangzhou’ is vandaag op zijn maidentrip in Rotterdam aangekomen. Het schip vaart voor de Chinese rederij China Ocean Shipping Container Lines Co. Ltd. (Coscon) uit Shanghai. Het kan 9.500 TEU *) vervoeren, is 350 meter lang en 42,80 meter breed. Danny Cornelissen van PortPictures.nl maakte foto's voor VAART!

Foto © PortPictures.nl

Rotterdam is de eerste haven die de Cosco Guangzhou buiten Azië aanloopt. Het schip kwam direct uit het Suez Kanaal, met Singapore als vorige aanloophaven. Na bij ECT op de Maasvlakte containers te hebben gelost en geladen, vertrekt het op vrijdagavond 24 maart naar Felixstowe.

De ’Cosco Guangzhou’ kan maximaal 9.449 TEU vervoeren. Achter elkaar gezet, zonder tussenruimte, zouden die een containerstroom van 57,6 kilometer vormen. Met zijn schroef in de Hofpleinfontein – en de neus richting Coolsingel – zou het schip zijn anker bij Beurs/WTC laten vallen.

De Cosco Guangzhou is de eerste van vijf zusterschepen die worden gebouwd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai. Coscon zet de vijf recordschepen in op zijn lijndienst tussen Rotterdam en Singapore, Hong Kong, Shanghai, Dalian en Qingdao. “De investering in de vlootuitbreiding is een bewijs van het vertrouwen dat Cosco heeft in China’s economische ontwikkeling. Die zal een enorm effect hebben op de Rotterdamse haven, zoals er gaandeweg ook steeds meer Chinese merken consumptiegoederen op de Europese markt worden gebracht”, stelt Jan Buiter, Managing Director van Cosco Container Lines (Netherlands) B.V., de Rotterdamse agent van Coscon en Cosco. “Rotterdam kan bij deze import een hoofdrol opeisen, en is in elk geval bij ons de eerste Europese aanloophaven van zes van de zeven Azië-diensten.”

Foto © PortPictures.nl

(Nog een foto? Kijk bij Havenbedrijf Rotterdam


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    ik vraag mij echt af, HOVEEL PK heeft dat monsterschip ???

    Toon Mertens (Email) - 08 December '06 - 19:47


    Ship’s Facts
    Name: Cosco Goangzhou
    Type: Container Vessel
    Lenght: 350 m
    Beam: 43 m
    Draft: 11.50 m
    Deadweight: 107,000 m.t.
    Capacity: 9,500 TEU
    Speed: 24.5 kn
    Engine: Mitsubishi
    Power: 52,650 hp

    Dirk van der Meulen (Email) (URL) - 01 Oktober '08 - 20:26


    dit heeft niets meer met een schip te maken

    matthijs (Email) - 28 Februari '11 - 21:58



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel