Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Dec '06 -Betuwelijn wordt veel te goedkoop verhuurd

DEN HAAG 9/12 de Volkskrant - Spoorbeheerder ProRail vraagt veel te weinig geld voor het gebruik van de Betuwelijn en het gewone spoornet. Daarmee bevordert het staatsbedrijf oneerlijke concurrentie en overtreedt het de wet. De kans is groot dat de staat een boete krijgt. Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de exploitatieproblemen bij de Betuwelijn.

Zie ook:

Goederenvervoerders hoeven in 2007 slechts 1,15 euro per kilometer te betalen voor het gebruik van het Nederlandse spoor, ongeacht het gewicht en de lengte van de trein. Dat blijkt uit de overeenkomst dat ProRail vrijdag heeft gesloten met de BRG, de branchevereniging van railvervoerders.

Dit vaste tarief van 1,15 euro is in strijd met de Europese mededingingswetgeving. Die vereist dat spoorbeheerders alle werkelijke kosten doorberekenen. Aangezien zware treinen meer slijtage veroorzaken aan het spoor, moet voor hen een hoger tarief gelden. Voor een trein van 1100 ton is dat 2,5 euro per kilometer, in plaats van 1,15 euro. Door dit lage tarief wordt het wegverkeer, de binnenvaart en de luchtvaart onevenredig benadeeld.


Verladers opgelucht over akkoord tarief spoor

ZOETERMEER 8/12 persbericht EVO - Spoorbeheerder ProRail heeft een akkoord bereikt met vervoerder Railion over de tarieven voor gebruik van de Betuweroute en het reguliere spoornet. Volgens verladersorganisatie EVO is dit is essentieel voor een vliegende start van de Betuweroute, maar ook van groot belang voor de toekomst van het goederenvervoer per spoor in geheel Nederland.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij (EVO): “De hoogte van het afgesproken tarief komt dichtbij het eindbod dat verladers en vervoerders al op 15 mei dit jaar hebben gedaan. Een half jaar lang heeft het bedrijfsleven vervolgens in onzekerheid gezeten over de uitkomst. Veel ondernemers konden hun vervoersplanning voor de komende jaren met moeite maken, omdat onduidelijk was hoe duur het spoorvervoer zou gaan worden. Dit nieuws begroeten verladers dan ook met grote opluchting.
Het zag er een tijd naar uit dat de komende jaren de tarieven met onacceptabel hoge sprongen zouden stijgen. Ook waren grote bedrijven bezorgd over de gewichtscomponent in de tariefsopbouw, waardoor bulkvervoer schreeuwend duur zou worden. In dat geval hadden veel verladers moeten uitwijken naar de weg en zou het gebruik van het spoornet voor het vervoer van goederen drastisch afnemen. En met de te verwachten groei van goederenvervoer hebben we zowel weg, water als spoor nog hard nodig.”


Peijs belooft: geen staatssteun exploitatie Betuwelijn

VIANEN 18/5 - Minister Peijs van V&W heeft deze week per brief aan Koninklijke Schuttevaer nog eens bevestigd dat zij niet zal bijpassen in exploitatieverliezen op het rijden van goederentreinen over de Betuwelijn. Die geruststellende boodschap had Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma-Lebbink donderdag aan het eind van haar jaarrede op het congres in Vianen.

Zie ook:

De Betuwelijn heeft het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer het afgelopen jaar erg beziggehouden, zei Jorritsma. 'Voor mij als Schuttevaer-voorzitter staat vast, en ik herhaal hierbij onze eerdere uitspraken richting de minister: het is niet aanvaardbaar als de binnenvaart concurrentie zou worden aangedaan door het verlenen van staatssteun aan de exploitatie van de Betuwelijn. Wij bedoelen dan het bijpassen van exploitatieverliezen op het rijden van treinen en niet het bijpassen van exploitatiekosten op het onderhoud van de lijn. Dus hetzelfde als voor onszelf geldt.'

'De minister heeft ons toegezegd dat zoiets niet zal gebeuren, en zij heeft dat gisteren in een brief aan ons nog eens schriftelijk bevestigd. Wij zullen haar daaraan houden en de ontwikkelingen op dit terrein van dag tot dag op de voet volgen', aldus Jorritsma.


Binnenvaart vindt subsidie op Betuwelijn onaanvaardbaar

ROTTERDAM 23/3 - Kantoor Binnenvaart wil samen met de collega-organisaties CBRB en Koninklijke Schuttevaer aan de Tweede Kamer en minister Peijs (V&W) laten weten dat de voorgestelde overheidsbijdrage in de exploitatatieverliezen van de Betuwelijn onaanvaardbaar is. Het CBRB liet zich gisteren al verontwaardigd uit: 'Een succesvolle modaliteit als de binnenvaart zou gestraft worden met gesubsidieerde concurrenten.'

Zie ook:

'Dit staat haaks op de in november 2005 door haar gedane uitspraak dat het Rijk niet in exploitatieverliezen zal delen', vindt het CBRB. Kantoor Binnenvaart denkt daar net zo over en ziet vooral de positie van de containerbinnenvaart ondermijnd: 'De binnenvaart heeft zich geheel op eigen kracht een sterke positie verworven in het containervervoer. Het is voor de binnenvaartondernemers die veel hebben geïnvesteerd en vernieuwingsdrang hebben getoond, wrang dat zij te maken krijgen met een gesubsidieerde concurrent.'

Level playing field
'Wij begrijpen dat de Betuweroute benut zal moeten worden, maar in het kader van "level playing field" achten wij het onjuist dat andere modaliteiten hier nadeel van gaan ondervinden, hetgeen gezien de groei van het goederenvervoer ook niet nodig is', stelt het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart in een persbericht. 'Het is dan ook verbazingwekkend dat de minister nu terugkomt op de eerder gegeven tariefindicaties, en kennelijk aan beduidend lagere tarieven denkt, die tot gevolg hebben dat nu succesvolle modaliteiten daarvan nadeel ondervinden. De binnenvaart heeft innoverend op de marktontwikkelingen ingespeeld en zou dan gestraft worden met gesubsidieerde concurrenten.'

Opheldering
De Tweede Kamer wil opheldering over het besluit van minister Karla Peijs (Verkeer) om het beheer van de Betuweroute aan ProRail te gunnen en niet aan het consortium Green Tulip Railway Company (GTRC). Dat heeft de verkeerscommissie van de Tweede Kamer woensdag besloten.


Persbericht CBRB, 22-03-06
Betuweroute naar Prorail?

De binnenvaartsector volgt met meer dan gemiddelde belangstelling de ontwikkelingen rond de exploitatie van de Betuweroute. De minister heeft nu besloten de exploitatie bij Prorail onder te brengen en blijkt bereid te zijn een aantal jaren bij te dragen in exploitatieverliezen. Dit staat haaks op de in november 2005 door haar gedane uitspraak dat het Rijk niet in exploitatieverliezen zal delen.

Wij begrijpen dat de Betuweroute benut zal moeten worden, maar in het kader van "level playing field" achten wij het onjuist dat andere modaliteiten hier nadeel van gaan ondervinden, hetgeen gezien de groei van het goederenvervoer ook niet nodig is. Het is dan ook verbazingwekkend dat de minister nu terugkomt op de eerder gegeven tariefindicaties, en kennelijk aan beduidend lagere tarieven denkt, die tot gevolg hebben dat nu succesvolle modaliteiten daarvan nadeel ondervinden. De binnenvaart heeft innoverend op de marktontwikkelingen ingespeeld en zou dan gestraft worden met gesubsidieerde concurrenten.


Persbericht Kantoor Binnenvaart, 23-03-06

Ondanks beloften toch subsidiëring exploitatie Betuwelijn

Minister Peijs heeft afgelopen maandag de Tweede Kamer per brief laten weten dat een commerciële exploitatie van de Betuwelijn vooralsnog niet tot de mogelijkheden behoort. Voor de komende vijf jaar zal Prorail de exploitatie moeten gaan verzorgen en dat is volgens minister Peijs alleen mogelijk met een aanzienlijke overheidsbijdrage. Die kan in die periode oplopen tot 100 miljoen euro en dat is aanzienlijk meer dan de in de brief vermelde gebruikersvergoeding.

Dit kan maar tot één conclusie leiden: De minister is voornemens bij te gaan dragen in de exploitatieverliezen van de Betuwelijn en dat betekent rechtstreeks subsidiëring van het spoorvervoer van containers. Daarmee worden alle toezeggingen van deze en eerdere ministers om dat nu juist niet te doen, gebroken.

Het zal duidelijk zijn dat Kantoor Binnenvaart verontwaardigd is over de gang van zaken. De binnenvaart heeft zich geheel op eigen kracht een sterke positie verworven in het containervervoer. Het is voor de binnenvaartondernemers die veel hebben geïnvesteerd en vernieuwingsdrang hebben getoond, wrang dat zij te maken krijgen met een gesubsidieerde concurrent.

Het woord is nu aan de Tweede Kamer. Ook het parlement heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat de overheid niet moet bijdragen in de exploitatieverliezen van de Betuwelijn.
Kantoor Binnenvaart zal de Tweede Kamer en de minister laten weten dat de in de brief uitgezette lijn onaanvaardbaar is. Wij zullen onze collega-organisaties CBRB en Koninklijke Schuttevaer voorstellen dit gezamenlijk met ons te doen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Het zou de overheid sieren om belasting geld te gebruiken om bejaardentehuizen te financieren en gezondheids zorg en geen capitlische bedrijfsleven voor een spotprijs over rails te laten rijden ten kosten van bedrijfen die alleen maar kosten door de overheid naar hun hoofd geslingerd krijgen en geen subsidie.
    Daar komt bij in het rijtje van enegergie slurpers komt als grootste verbuiker per ton / kilometer Vliegtuig Spoor Wegvervoer en als zuingste scheepvaart.

    schuttevaer (Email) (URL) - 12 December '06 - 21:05



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel