Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Mei '06 -Gezonken Allegro bij Stürzelberg geborgen

STÜRZELBERG 9/5 - Het op 22 maart gezonken Nederlandse motorvrachtschip Allegro (1410 ton) is dinsdag 9 mei gelicht. Het schip was tijdens het lossen bij Stürzelberg (Rijn km 726) gekapseisd, doordat de lading aluminiumbroodjes ging schuiven.

De berging heeft door het hoge water met de bijbehorende hoge stroomsnelheden van de afgelopen weken, vertraging opgelopen. De lading aluminiumbroodjes is in de loop van week 17 door een kraanschip gelost. De bergingsbedrijven Barthel & Sohn uit Duisburg en BTS uit Schiedam hebben voor deze berging resp. hun drijvende bokken Grizzly en Amsterdam op deze klus ingezet.

Berging Allegro. Foto (c) BTS

Foto © BTS
In week 18 werden de voorbereidingen voor het lichten van het schip getroffen, waarna 9 mei het schip door de bokken boven water gehesen werd.

Berging Allegro. Foto (c) BTS

Foto © BTS

Berging Allegro. Foto (c) BTS

Foto © BTS
Het werd vervolgens leeggepompt en drijvend op locatie afgeleverd. Wat er verder met het schip gaat gebeuren is op dit moment nog niet bekend.

Berging Allegro. Foto (c) BTS

Foto © BTS
De scheepvaart heeft weinig hinder ondervonden van de bergingswerkzaamheden. Alleen tijdens het moment van lichten werd door de WSA er een snelheidsbeperking ter plekke ingesteld.

Snel vervuld
Zo´n 80 blokken aluminium (ca. 100 ton) waren destijds gelost, toen het voorschip slagzij maakte en het schip snel vervulde. De vijf Nederlandse opvarenden konden zich in veiligheid stellen. Alleen de scheepskat heeft het niet overleefd. De brandweer kon met pompen weinig uitrichten. Unieke video-opnamen (niet meer online) lieten zien hoe de auto van het voorschip te water gaat. Voor het schip zinkt varen de schepen nog langs de WSP-boot en de Unfallstelle. Het schip zou gezonken zijn door de golfslag van langsvarende schepen, die niet te stoppen waren.

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Hallo, dit is natuurlijk verschrikkelijk wat hier gebeurd is. Ik ken de Allegro en haar bemanning goed, ik voer zelf een halfjaar als matroos op de Nexus, mijn oud-baas is een neef van de schipper van de Allegro. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, ik begreep dat alleen de schipperskat het niet overleefd heeft.
    Ik wens hun veel sterkte bij alles!

    Rob Oosterlee
    matroos NEXUS van aug. 2005 – dec. 2005

    Rob Oosterlee (Email) - 26 Maart '06 - 16:40


    Johan Corine Peter en Eduart heel veel sterkte
    van ons Antoon en Mieke

    bouman raaijmakers - 27 Maart '06 - 14:54


    ik ken jullie niet maar zag de beelden via internet, we wensen jullie veel sterkte en hopen dat de Allegro snel weer boven water is en jullie je leven weer kunnen opbouwen.
    Sterkte ook vanuit het verre Canada

    rene van der kraats (Email) - 02 April '06 - 05:37


    geachte familie
    wij en onze familie hebben met ontzetting de foto,s en film bekeken van het zinken van uw schip , ik moet zeggen wij kregen een angstig en onpasselijk gevoel bij het zien van de beelden , het is erg zo je bezittingen te zien verloren gaan , wij wensen u allen veel sterkte in de toekomst , en hopen voor u allen het beste
    m vr gr cees van utrecht(OOK UIT SCHIPPERSFAMILIE)

    c van utrecht (Email) - 15 April '06 - 10:42


    hierbij willen wij iedereen bedanken voor alle hartelijke reacties en zeggen dat alles goed gaat met ons groetjes johan corina en kids

    j bouman (Email) - 27 April '06 - 20:06


    ik heb het juist gezien hoe kan zo een mooischip nu zinken.ik ben ooit matroos geweest op de erna maria.veel geluk

    van de wijger (Email) - 26 November '13 - 19:01


    Hallo, ik ben geboren op de erna maria 27/5/1992, en mijn moeder ook (1976), is inderdaad een pracht schip, het schip bracht veel mankementen met zich mee wat uiteindelijk allemaal verholpen was, eens op en ochent ging mijn vader de matroos roepen omdat die zijn bed niet uit kwam, dus hij liep naar voren en zach op dat moment een keurige schone voor woning en een ingepakte tas van de matroos, mijn vader kijkt om zich heen en ziet de matroos opgehange aan en verleng snoer hangen in patrijspoort klep, dit was zelfmoord!
    Sindsdien is de matroos altijd nog aan boord gebleven, en stond na die tijd de oude wetse mwm motor te smeren terwijl zijn lichaam al en jaar geborgen was. Toen ze het schip verkochte i.v.m. De overlede matroos vaarvan zijn ziel nooit van boord is gegaan, en dus ook niet bekend gemaakt is bij de verkoop van het schip. Het spijt mij egt van me ouders dat dat achteraf niet vertelt is bij de verkoop van het schip
    Groete maurice hoogendijk. En heel veel sterkte

    maurice hoogendijk - 07 April '14 - 08:09



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel