13 Mrt '06 -VZ&G ontkent prijsafspraken zand en grind
ROTTERDAM 13/3 - VZ&G, de Verenigde Zand en Grindschippers, spreekt
vermoedens van schippers tegen over prijsafstemming tussen
handelaren/opdrachtgevers in het vervoer van zand en grind. In bijna
alle vervoerovereenkomsten zijn vrachtprijzen afgesproken, die vaak
duidelijk hoger liggen dan 5%, stelt het VZ&G-bestuur in een
persbericht.
Een aantal zand- en grindschippers stapte vorige maand
naar de mededingingsautoriteit (NMa). Aanleiding was de verhoging van
de vrachttarieven met 5 procent die alle opdrachtgevers aan hun
vervoerders aanboden. Volgens de schippers waren er onderling
prijsafspraken gemaakt. De NMa vond dat er sprake is van ‘interessante
signalen’ en spoorde de schippers aan een verzoek bij de
mededingingsautoriteit in te dienen.
VZ&G zegt redelijk zicht te hebben op de resultaten van de
afspraken bij de diverse marktpartijen, en ziet de vermoedens van
sommige schippers daarbij niet bewaarheid. 'De tariefsverhogingen
liggen veelal in een
range van 5 tot 9%, met uitschieters voor bijzondere bestemmingen van
13%.' Het bestuur van de VZ&G spreekt van 'een eerste goede stap in
de economische gezondmaking van het vervoer van zand en grind per
binnenschip'.
Nieuws van de Verenigde Zand en Grindschippers
Eerste resultaten in de tariefonderhandelingen zijn hoopgevend
Hoewel de VZ&G uitdrukkelijk geen partij is en wil zijn bij de
tariefonderhandelingen in het vervoer van zand en grind (NMA!), heeft
zij ondertussen wel redelijk zicht op de resultaten van de afspraken
bij de diverse marktpartijen.
Een eerste conclusie is dat het door sommige schippers uitgesproken
vermoeden, dat er prijsafstemming zou zijn tussen de
handelaren/opdrachtgevers (uiteindelijk) niet is bewaarheid.
Geconstateerd kan worden dat er in bijna alle vervoerovereenkomsten
vrachtprijzen zijn afgesproken, die vaak duidelijk hoger liggen dan 5%.
Zonder op de details per onderneming in te gaan, kan er worden
geconstateerd dat er in een aantal gevallen niet alleen sprake is van
een verhoging van tarieven, maar ook van een verbetering van de
bevrachtingvoorwaarden. De tariefsverhogingen liggen veelal in een
range van 5 tot 9%, met uitschieters voor bijzondere bestemmingen van
13%. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de oorspronkelijke
uitgangsposities. Sommige partijen spraken met name tariefsverhogingen
af, terwijl anderen het meer zochten in een mix tussen een relatief
lagere tariefsverhoging maar met een goede gasolieclausule en/of
verbeterde voorwaarden.
Het bestuur van de VZ&G vindt dit een eerste goede stap in de
economische gezondmaking van het vervoer van zand en grind per
binnenschip. Het is echter daarbij uitdrukkelijk van mening dat deze
verbeteringen dan ook de komende jaren moeten worden voortgezet in
aanmerking nemende de uitkomsten van het in opdracht van het CBRB door het NEA uitgevoerde
kostprijsonderzoek van het vervoer van zand en grind, waarbij wordt
aangetoond dat er een achterstand is van 25%.