07 Apr '06 -Zuidelijk DEK zaterdag 07:00u. weer open
RHEINE 7/4 - Het zuidelijk deel van het Dortmund-Emskanaal (DEK) wordt volgens plan zaterdag 8 april 's ochtends 7:00 uur weer voor de scheepvaart vrijgegeven. Dat meldt vaarwegbeheerder WSA Rheine in een voortgangsbericht. Het herstelwerk is klaar, het 8 km lange kanaalpand Datteln-Schlieker is in de loop van vrijdagmiddag weer op peil. Aan beide kanten van de stremming wachten zo'n 25 schepen op doorvaart. Ter hoogte van de nieuwe kanaalovergang van de Lippe geldt voorlopig eenrichtingsverkeer.
Op 18 maart heeft WSA Rheine de stremming met bijna drie weken tot 8 april verlengd. Uit nader onderzoek bleek dat het uitstromend water bij Olfen op 10 maart grote holtes in de ondergrond had veroorzaakt. Die moesten worden gevuld en daarvoor moet ook de laatste twee meter water worden weggepompt uit het kanaalpand Datteln-Schlieker.
Het Bundesverband Deutschen Binnenschiffahrt had zo'n verlenging mogelijk al aan zien komen. De Duitse binnenvaartorganisatie deed aan verkeersminister Tiefensee het dringende verzoek snel een eind te maken aan de stremming. De Nederlandse organisaties Koninklijke Schuttevaer en Kantoor Binnenvaart staan 'vierkant achter' dit BDB-initiatief.
In een e-mailbericht aan de leden stelt Kantoor Binnenvaart: 'We hebben net vorig jaar gezien, waar dit soort stremmingen toe kan leiden.' Eén van de Kantoor-leden stelde voor om de Duitse autoriteiten te vragen tijdens de stremming geen vaartrechten te heffen als tegemoetkoming voor de extra lasten. 'Lijkt ons ook wel het minste, zeker omdat het al de tweede keer is. We zullen dat in elk geval via de geëigende kanalen voor gaan stellen.'
Koninklijke Schuttevaer heeft met de vaarwegbeheerder in Groningen afspraken gemaakt over verruiming van de bedieningstijden in het weekend. Het scheepvaartverkeer is fors toegenomen nadat de sluiting van DEK Zuid bekend is geworden. Naar verluidt zijn de bedieningstijden van DEK Noord ook al verruimd.
Economische schade en imagoverlies Het BDB heeft Tiefensee gevraagd zich persoonlijk in te zetten om verdere economische schade en imagoverlies voor de binnenvaart te voorkomen. 'Die Pünktlichkeit und Planungssicherheit beim Einsatz des Binnenschiffes darf auf Grund unvorhergesehener Vollsperrungen an Bundeswasserstraßen nicht gefährdet werden', stelde het BDB in een brief aan de verantwoordelijke minister.
In de brief aan Tiefensee uit BDB-voorzitter Heinz Hofmann in bedekte termen kritiek op de vaagheid van vaarwegbeheerder WSA Rheine over het einde van de stremming: 'Erneut liegen an diesem äußerst wichtigen Kanalabschnitt, der das schnelle Erreichen der deutschen Seehäfen gewährleistet, mehrere Dutzend Schiffe fest. Frachtverträge können nicht bzw. nicht pünktlich erfüllt werden; Folgeaufträge können wegen der vagen Auskünfte der Wasser- und Schifffahrtsverwaltung zur voraussichtlichen Gesamtdauer der Sperrung nicht abgeschlossen werden.'
Oorzaak onbekend Vrijdagmiddag 10 maart was het wéér mis, met rond 4 uur een aanzienlijke wateruitstroom aan de zuidkant van het aquaduct over de Lippe (KÜ Lippe). Volgens de WDR had de stremming direct gevolgen voor 29 schepen. Bij het onderzoek naar de nog onbekend oorzaak zijn de Staatsanwaltschaft Dortmund en het Bundesanstalt für Wasserbau (BAW) betrokken. Het lek had een omvang van ongeveer een vierkante meter. De nieuwe schade aan KÜ Lippe houdt volgens WSA Rheine geen verband met de schade die vorig najaar zorgde voor een tien weken durende stremming. De veiligheidsdeuren bij Datteln en Schlieker gingen dicht, nadat de scheepvaart was gewaarschuwd. In het acht kilometer lange kanaalpand werd het waterpeil verlaagd. Meteen heeft de vaarwegbeheerder maatregelen genomen om verdere schade te beperken.