10 Mrt '06 -Pride of Hawaii wacht op water in de Ems
GANDERSUM 10/3 [update 16:11 uur] - Het tijdschema is een halve dag
vervroegd en mogelijk wordt het opnieuw aangepast! Door watertekort op
de Ems kan het nieuwbouw
cruiseschip Pride of Hawaii pas maandag, 36 uur later dan
oorspronkelijk gepland, met
hulp van het Ems-Sperrwerk van Papenburg naar Emden worden gevaren. De
tiende passage van de Meyer Werft naar open zee lijkt één van de moeilijkste te worden, volgens een bericht van NLWKN, de beheerder van het Ems-Sperrwerk.
Het peil op de Ems beneden de stuw zal komend weekeinde ongewoon laag
zijn, zo'n 20 centimeter beneden het 'Mittleren Tidehochwasser'. Maar ook
boven de stuw staat te weinig water. Het water tussen Papenburg (sluis
Herbrum) en het Sperrwerk moet met extra pompcapaciteit van het
Leda-Schöpfwerk worden opgestuwd. Om de Pride of Hawaii voldoende water
onder de kiel te geven moet het peil met 20 miljoen kubieke meter water tot 1,10 meter boven het
'Mittleren Tidehochwasser in Gandersum (NN +2,70 meter) worden gebracht.
Renke Wolff van NLWKN zegt dat het opstuwen deze keer minstens 25 uur
gaat duren. Alles is erop gericht dat het schip maandag rond het middaguur bij de
hoogste waterstand naar buiten kan. Daartoe gaat de stuw zaterdagavond
tegen 23 uur dicht. De Pride of Hawaii vertrekt zondagavond rond 19
uur uit Papenburg, passeert vijf uur later de Jann-Berghaus-Brücke in
Leer, en maakt maandagmorgen tegen 8 uur 's een tussenstop bij de
Schiffsliegestelle Oldersum. Nadat de stuw is geopend en het waterpeil
boven en beneden op gelijk niveau is, kan de Pride of Hawaii rond het middaguur het kunstwerk passeren.
Live verslag
Scheepsbouwer Meyer Werft doet via een webcam op www.meyerwerft.de
'live' verslag van het vertrek van de Pride of Hawaii uit Papenburg. De
vaart naar open zee wordt verzorgd door een team van de Lotsenbrüderschaft Emden,
dat daarvoor getraind heeft op de computersimulator van het Marin in
Wageningen. De Pride of Hawaii zal het traject richting Noordzee
achteruitvarend op eigen kracht en volledig uitgerust afleggen. Voor de
zekerheid worden de slepers Wal (2x 1600 kW) en Bremerhaven (2x 1450
kW) achter de hand gehouden. Na de technische en nautische proefvaarten
op de Noordzee wordt het schip midden april opgeleverd. Het heeft een
lengte over alles van 294 meter, een breedte
van 32 meter en kan een snelheid halen van 25 knopen. Aan boord is
accomodatie voor 2500 passagiers en 1100 bemanningsleden.
Tot dusver zijn met behulp van het Ems-Sperrwerk vier cruiseschepen, één
veerboot en vier containerschepen naar buiten gebracht.