01 Jul '08 -Europese Commissie legt scheepvaartkartel definitief aan banden
BRUSSEL 1/7 - De Europese Commissie heeft vandaag strikte richtlijnen gepubliceerd, gericht op het tegengaan van prijsafspraken tussen scheepvaartmaatschappijen. De publicatie volgt op het eerdere besluit van de Europese Commissie om kartelvorming door rederijen vanaf 17 oktober 2008 te verbieden.
EVO had bij de Commissie erop aangedrongen om het maken van
prijsafspraken door rederijen aan banden te leggen en is dan ook
verheugd met het uiteindelijke resultaat. 'De huidige mededingingsregels
die voor iedere industrie gelden, moeten immers ook worden toegepast op
de sector van rederijen. Met deze publicatie komt na een decennialange
strijd eindelijk een einde aan het laatste Europese kartelbolwerk', aldus de verladersorganisatie in een reactie.
De rederijen hadden eerder aangegeven dat zij onderling gegevens willen
kunnen uitwisselen over bijvoorbeeld marktinformatie, beschikbare
capaciteit, ladingvolumes en toeslagen. Uit de vandaag gepubliceerde
richtlijnen blijkt dat voor de Commissie het uitwisselen van informatie over
dit soort zaken in geen geval mag leiden tot beperking van concurrentie.
EVO wijst erop dat de bewijslast bij de rederij dient te liggen
en niet bij de verlader. 'Het is voor verladers namelijk praktisch
onmogelijk om bewijslast te verzamelen over prijsafspraken, terwijl dit
voor rederijen veel eenvoudiger is.' EVO vindt dat als de bewijslast
niet expliciet bij de rederijen wordt gelegd, de duidelijk opgestelde
richtlijnen alsnog een wassen neus worden.
EVO heeft de
Europese Commissie eerder via de European Shippers’ Council (ESC) en het Global Shippers Forum (GSF), het overlegorgaan tussen de
Europese, Aziatische en Noord-Amerikaanse verladersorganisaties, laten weten dat iedere mogelijkheid om
prijsgevoelige informatie uit te wisselen, moet worden uitgesloten.
Wortmann: Duidelijkheid voor zeevaart bij afschaffen conferences
BRUSSEL 15/2/06 - Het afschaffen van lijnvaartconferences in de zeevaart,
zoals de Europese Commissie heeft voorgesteld, vraagt om duidelijke
richtsnoeren zodat de sector weet waar men aan toe is en er geen vacuüm
ontstaat. Dat stelt CDA-Europarlementariër Corien Wortmann, die in de
economisch en monetaire commissie van het parlement is benoemd tot
rapporteur over mededingingsregels in de zeevaartsector.
Het zeevervoer is door middel van Verordening 4056/86 vrijgesteld van
de algemene mededingingsregels. Hierdoor kunnen lijnvaartconferences
onderling prijsafspraken maken. De Europese Commissie wil deze
Verordening nu intrekken,
zodat de groepsvrijstelling voor conferences niet langer van toepassing
is. Tegelijkertijd wil de Commissie de uitzonderingsbepalingen die er
nu nog bestaan voor de wilde vaart en cabotage intrekken. Op deze twee
terreinen gelden weliswaar de mededingingsregels maar zijn er geen
instrumenten om deze te implementeren en/of te handhaven.
'Het afschaffen van het conference-systeem betekent een grote
verandering voor de sector en de discussie hierover verloopt dan ook
niet zonder slag of stoot', heeft Wortmann gemerkt. Het Parlement zal
in de adviesprocedure zijn visie geven op dit wetsvoorstel. 'Ik ben van
mening dat indien de Verordening wordt ingetrokken er duidelijke
richtsnoeren moeten worden opgesteld zodat de sector weet waar men aan
toe is en er geen vacuüm ontstaat. De discussie over dit onderwerp
start eind maart, dan zal ik ook mijn ontwerpverslag presenteren.'