Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Mei '07 -'Brussel' akkoord met zes ton staatssteun voor kunststof binnenschip

BRUSSEL/DEN HAAG 30/5 - 'Brussel' geeft het Nederlandse kabinet groen licht voor 600.000 euro steun aan de ontwikkeling van een vezelversterkt kunststof binnenschip. Het geld werd een jaar geleden al toegezegd door de toenmalige ministers Brinkhorst van Economische Zaken en Peijs van Verkeer en Waterstaat, onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie. Brinkhorst opende de weg naar een zogenaamd Uitdragerskrediet, na vragen uit de Tweede Kamer.

Zie ook:

De Europese Commissie vindt de steunregeling verenigbaar met de EU-wetgeving.
Doel van het project is een innovatief, multi-purpose, lichtgewicht, composiet binnenschip te ontwikkelen. Het schip zal het vaargebied van de huidige vloot van 'kleinere' conventionele stalen schepen behouden en uitbreiden. Door het lage gewicht heeft het schip, dat "CompoCaNord" wordt genoemd, een kleinere diepgang en daardoor een hogere vaarsnelheid of een lager brandstofverbruik en kan het doorvaren bij lage waterstanden. Het resultaat van het onderzoek zal ter beschikking worden gesteld van de binnenvaartsector in het algemeen. TNO ontwierp het schip en een cluster van 10 bedrijven in Noord-Holland wil er tenminste 120 bouwen.

In de bekendmaking wijst de Commissie erop dat het Europese transportbeleid is gericht op een bevordering van de binnenvaart en van andere milieuvriendelijke transportmodi, zodat die concurrerende alternatieven voor het wegvervoer kunnen worden. De Europese Commissie spant zich in om de concurrentiepositie van het vervoer over de binnenwateren te bevorderen en te versterken, in het bijzonder door via het NAIADES-programma de integratie van deze tak van het vervoer in de multimodale vervoersketen te verbeteren.

Uitdragerskrediet
Januari 2006 dreigde het project stuk te lopen. De CDA-Kamerleden Kortenhorst en Haverkamp vroegen daarop beide ministers om opheldering. De minister van EZ bevestigde dat er meermalen contact was geweest met de initiatiefnemers, maar dat SenterNovem medio 2005 geen mogelijkheden zag voor financiële steun. 'In het najaar is vervolgens aangegeven dat het de moeite waard is te bezien of het project zou passen binnen het toen nog uit te werken Uitdagerskrediet, dat recent is gepubliceerd.'

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat overwoog een onderzoeksbijdrage van maximaal EUR 450.000,- te leveren in het kader van de Nota Mobiliteit. Het belang van het project lag volgens Peijs vooral in de potentiële voordelen van het nieuwe schip voor milieu en efficiënt vervoer. Bovendien zou het schip in potentie een interessant alternatief kunnen bieden voor de huidige typen kleine stalen schepen.

De initiatiefnemers rekenden op een EZ-subsidie van EUR 200.000,-. Brinkhorst deed in zijn beantwoording destijds geen harde toezegging. Alles hing volgens hem af van de goedkeuring van 'Brussel', zowel voor de bijdrage van V&W als van EZ. Ambtenaren van DGTREN stonden er 'in beginsel positief' tegenover, wist Brinkhorst. Nu deze vorm van staatssteun mogelijk is kan het project worden ingediend bij en getoetst aan de Uitdagerskredietregeling.

Geweldige potentie
In zijn weblog schreef de Noord-Hollandse gedeputeerde Hans Schipper in oktober 2005 al over het vezelversterkt kunststof binnenschip als 'een project met een geweldige potentie'. Duidelijk was toen al dat het ministerie van Economische Zaken snel over de brug moest komen, omdat anders andere financiële toezeggingen zouden vervallen.

"Op donderdag ben ik de hele dag in Noord-Holland-Noord. Ik begin in het gemeentehuis van Broek op Langedijk met een vergadering van het RES (Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma) ‘Halter in Balans’. We bespreken een zeer interessant project: de bouw van een vezelversterkt kunststof binnenvaartschip. Het schip is ontworpen door TNO in opdracht van (en in samenwerking met) de branchevereniging van binnenvaartschippers. Een prototype van het schip zal door een cluster van 10 bedrijven (waarvan 8 in Medemblik) worden gebouwd. Onderzocht is, dat als alles goed loopt er een marktpotentieel van minimaal 120 te bouwen schepen in het verschiet ligt. Het hoeft geen betoog, dat als we erin slagen dit project van de grond te tillen het ook een stevige impuls voor de werkgelegenheid zal betekenen. De financiën om het prototype te ontwikkelen zijn inmiddels voor een belangrijk deel op tafel. We zijn er tot nu toe nog niet in geslaagd om voor dit innovatieve project ook het ministerie van Economische Zaken (EZ) aan onze zijde te krijgen. We spreken af om onze lobby richting EZ te intensiveren. Voor half november moeten we uitsluitsel hebben, anders vervallen weer andere financiële toezeggingen."


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Jaren geleden hebben ze in Italie ook een proef gedaan met kunststofduwbakken voor de Po en dat is een groot fiasco geworden. Dus het is weer een project waar er een paar beter van worden. Voorbeeld Neokemp

    frans (Email) - 26 April '06 - 11:26


    In het verleden zijn er toch ook al betonnen, RVS en aluminiun(?) schepen gebouwd.
    Die zien we ook niet meer terug.
    Of zijn we te conservatief als schipper. Overigens de opmerking “daar worden er weer een paar beter van” komt bij mij ook naar boven.
    Zou er ook serieus naar haalbaarheid of beter gezegd draagvlak worden gekeken?

    vaartje (Email) - 02 Mei '06 - 22:31


    Hangen jullie er ook een kunststof schroef aan?
    Dat ging ook zo goed.
    Zonde van het geld dat kan men beter besteden dan een paar zakken vullen.
    Evenals het verhaal CCR 2 motoren waar de zaak zo lekker mee belazerd wordt…..Ze verbruiken meer brandstof en zijn schadelijker voor het milieu dan de meeste zuinigere CCR1 motoren.
    Wie vulde er hier zijn zakken???

    Gerrit van den Adel (Email) - 31 Mei '07 - 21:56


    Kansloos!!!!

    E.H. (Email) - 03 Juni '07 - 07:43



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel