23 Jul '07 -Steinweg neemt RST en Hanno Activa over
ROTTERDAM 23/7 - Handelsveem / Steinweg wil Rotterdam Short Sea Terminals (RST) en ECT Hanno Terminal ('Hanno Activa') volledig overnemen, blijkt uit een melding aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Steinweg Handelsveem staat volgens Nieuwsblad Transport op het punt om een grote sprong te maken in de containeroverslag in Rotterdam. Over de overname is overeenstemming met ECT. Steinweg zou daarmee een capaciteit krijgen van circa twee miljoen TEU per jaar. Steinweg nestelt zich hiermee in de Rotterdamse containeroverslag op de derde plaats, kort achter APM (2,2 mln teu). Hanno en RST zitten aan de grens van hun capaciteit en hetzelfde geldt voor het aangrenzende Uniport, dat al een dochter van Steinweg is, zegt Piet Govers, president-directeur van Steinweg in NT.
Nu Steinweg al deze terminals in eigen handen krijgt, ontstaan er toch weer uitbreidingsmogelijkheden, stelt Govers. 'Je hebt tussen volle zusterbedrijven nu eenmaal veel meer schuifopties. Ik denk dat de groeibehoefte van de shortsea in Rotterdam nu voor jaren zekergesteld is.'
Steinweg verzorgt charterdiensten, expeditiediensten,
stuwadoorsdiensten, behandeling van rondstoffen en opslagdiensten, RST
levert short-sea container terminal diensten, de Hanno Activa omvatten
de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit een overeenkomst
waarbij een haventerrein (de ‘Hanno Terminal’) wordt gehuurd, kranen
die in de Hanno Terminal staan opgesteld en opstallen, overige
(bedienings)materialen en machines op dit terrein.
Bevrachter Hanno failliet
ROTTERDAM 8/2/06 - Bevrachter Heinrich Hanno & Co BV
is failliet. Woensdagochtend zijn de activiteiten gestaakt. Mr Ruis van
advocatenkantoor AKD Prinsen van Wijnen in Rotterdam is door de
rechtbank tot curator benoemd.
Betalingsproblemen waren er al langer, betalingstermijnen werden overschreden. Toch ziet het er naar uit dat
veel schippers voor bedragen van 10.000 euro of meer (soms zelfs 50.000
euro) aan vorderingen bij Hanno uit hadden staan.
Kantoor Binnenvaart geeft schippers die nog lading via Hanno in hebben de volgende vuistregels mee:
Contact opnemen met Rechtsbijstandverzekeraar;
Bij uw opdrachtgever, cq. ontvanger, betaling of zekerheidsstelling eisen
voordat gelost wordt;
Vraag bank om bevestiging dat geld overgemaakt is.
Eis om vooraf te betalen kan ook ingediend worden via eigen bevrachter of
contactpersoon.
Betaling kan via bankgarantie, op naam gesteld en zonder voorwaarden, of via
telefonische overboeking.
Voor schippers die minder dan drie dagen geleden een Hanno-lading hebben gelost, heeft Kantoor Binnenvaart het volgende advies:
In de Duitse wetgeving kent men het z.g. Pfandrecht. Dit
recht kan uitgeoefend worden tot drie dagen nadat het vervoerde goed
niet meer "onder de vervoerder" is. Uitgelost is dus.
Neem daarvoor z.s.m. contact op met uw rechtsbijstandverzekeraar of een
Duitse advocaat, die de mogelijkheden kent en kan vertellen of nog
beslag gelegd kan worden op de uitgeloste lading. Op die manier is het
misschien mogelijk alsnog betaling door de ontvanger af te dwingen.
Vorderingen van vorige reizen voor Hanno moeten ingediend worden bij de
curator, mr
Ruis, tel.nr 010 272 55 65.