Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

28 Jan '06 -Belgische schippersvoorman: 'Speeluurtje ISPS voorbij!'

ANTWERPEN 27/1 - 'Het speeluurtje is voorbij', zei VBR-voorzitter Amand Bauwens vrijdagavond over de havenbeveiligingscode ISPS. In zijn jaarrede voor de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart waarschuwde hij de havenautoriteiten: 'Wanneer schippers boos worden, dan worden ze goed boos. En pas op als onze dames zich ermee gaan bemoeien... Zij dulden het niet langer meer dat zij met kroost en de boodschappen voor een poort staan te wachten en niet binnen mogen!'

Telkens weer gaat het mis, zijn nóg strengere maatregelen nodig, blijken autoriteiten nóg creatiever om de schipper van zijn eigen schip te houden. Bauwens over de Antwerpse toestanden: 'Eerst komt men met de Alfa-pass en schept men de verwachting dat het daarmee klaar is, dat bezitters van deze Alfa-pass niet meer aangezien worden voor potentiële terroristen. Nu blijkt dan weer dat men met zo'n Alfa-pass niet eens aan boord mag gaan van z'n eigen schip als het in één van de zeesluizen ligt. Men komt er wel uit, maar men komt er niet terug in....'
Eigenlijk verbaast het hem ook niks, want voor het eigen personeel vonden de Antwerpse havenautoriteiten de Alfa-pass kennelijk te duur. 'Maar dat mag niet betekenen dat de binnenvaart hierdoor met problemen wordt opgezadeld.'

Flexibiliteit gaat verloren
Bauwens is bang dat de flexibiliteit waarmee de haven Antwerpen groot is geworden, door het ISPS-controlesysteem voor een groot deel verloren zal gaan. Voor schepen met gevaarlijke stoffen is het met ISPS nog erger dan het al was. 'Wie bij de terminal waar hij moet laden of lossen geen ligplaats vindt, en dan maar elders aan een andere terminal een ligplaats zoekt, kan wel van boord maar niet terug aan boord omdat het schip daar niet genomineerd staat. Met andere woorden: je hebt daar niets te zoeken. Een ligplaats elders in de haven is ook onmogelijk omdat er dan een gasvrij-attest aan boord moet zijn, ook voor tankschepen leeg van gasolie.'
'Absurd' noemt Bauwens deze toepassing van een reglement dat ook in enkele andere Europese binnenvaarthavens wordt toegepast. 'Absurd, want alle motorschepen hebben immers gasolie aan boord, ook vrachtschepen.'

Waterdicht
De VBR-voorman beloofde nog pittige discussies met het havenbedrijf van Antwerpen. 'Een waterdichte toegankelijkheid via de wal, tegenover een volledige toegankelijkheid over het water - dat zijn zaken die geen normaal mens kan begrijpen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de ISPS-code. Terreinen ontoegankelijk maken, OK. Maar dan dan ook langs de waterkant en dan liefst naar het voorbeeld van Sidmar in Gent. Een kade moet open en bereikbaar zijn aan de waterkant en tegelijkertijd afgesloten zijn van het fabrieksterrein of de terminal - dan pas is ISPS-beveiliging waterdicht.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel