28 Jan '06 -Belgische schippersvoorman: 'Speeluurtje ISPS voorbij!'
ANTWERPEN 27/1 - 'Het speeluurtje is voorbij', zei VBR-voorzitter Amand
Bauwens vrijdagavond over de havenbeveiligingscode ISPS. In zijn
jaarrede voor de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en
Rijnvaart waarschuwde hij de havenautoriteiten: 'Wanneer schippers boos
worden, dan worden ze goed boos. En pas op als onze dames zich ermee
gaan bemoeien... Zij dulden het niet langer meer dat zij met kroost en
de boodschappen voor een poort staan te wachten en niet binnen mogen!'
Telkens weer gaat het mis, zijn nóg strengere maatregelen nodig,
blijken autoriteiten nóg creatiever om de schipper van zijn eigen schip
te houden. Bauwens over de Antwerpse toestanden: 'Eerst komt men met de
Alfa-pass en schept men de verwachting dat het daarmee klaar is, dat
bezitters van deze Alfa-pass niet meer aangezien worden voor potentiële
terroristen. Nu blijkt dan weer dat men met zo'n Alfa-pass niet eens
aan boord mag gaan van z'n eigen schip als het in één van de zeesluizen
ligt. Men komt er wel uit, maar men komt er niet terug in....'
Eigenlijk verbaast het hem ook niks, want voor het eigen personeel
vonden de Antwerpse havenautoriteiten de Alfa-pass kennelijk te duur.
'Maar dat mag niet betekenen dat de binnenvaart hierdoor met problemen
wordt opgezadeld.'
Flexibiliteit gaat verloren
Bauwens is bang dat de flexibiliteit waarmee de haven Antwerpen groot
is geworden, door het ISPS-controlesysteem voor een groot deel verloren
zal gaan. Voor schepen met gevaarlijke stoffen is het met ISPS nog
erger dan het al was. 'Wie bij de terminal waar hij moet laden of
lossen geen ligplaats vindt, en dan maar elders aan een andere terminal
een ligplaats zoekt, kan wel van boord maar niet terug aan boord omdat
het schip daar niet genomineerd staat. Met andere woorden: je hebt daar
niets te zoeken. Een ligplaats elders in de haven is ook onmogelijk
omdat er dan een gasvrij-attest aan boord moet zijn, ook voor
tankschepen leeg van gasolie.'
'Absurd' noemt Bauwens deze toepassing van een reglement dat ook in
enkele andere Europese binnenvaarthavens wordt toegepast. 'Absurd, want
alle motorschepen hebben immers gasolie aan boord, ook vrachtschepen.'
Waterdicht
De VBR-voorman beloofde nog pittige discussies met het havenbedrijf van
Antwerpen. 'Een waterdichte toegankelijkheid via de wal, tegenover een
volledige toegankelijkheid over het water - dat zijn zaken die geen
normaal mens kan begrijpen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de
ISPS-code. Terreinen ontoegankelijk maken, OK. Maar dan dan ook langs
de waterkant en dan liefst naar het voorbeeld van Sidmar in Gent. Een
kade moet open en bereikbaar zijn aan de waterkant en tegelijkertijd
afgesloten zijn van het fabrieksterrein of de terminal - dan pas is
ISPS-beveiliging waterdicht.'