Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Apr '06 -Wrak Privatim in stukken gelicht uit Eemshaven

DELFZIJL 27/4 - Drie maanden nadat de Privatim zonk werd donderdag het voorschip door de bok Atlas boven water gehesen. Eerst is het schip door midden gezaagd en vrijdagmorgen wordt ook het achterschip geborgen. De delen worden op een ponton geladen en afgevoerd.

Zie ook:

Berging Privatim / foto Willem Wilstra

Het voorschip van de Privatim komt boven water. Foto Willem Wilstra.

Maandag 27 maart is het bedrijf G.P.S. Marine services BV uit Sliedrecht begonnen met het bergen van de Privatim, het binnenvaartschip dat eind januari in de Eemshaven zonk. Nadat als eerste een aantal boeien gelegd zijn om de juiste positie van het schip te markeren, is het kraanschip Manta ingezet om de lading uit de Privatim te halen. Tevens is de auto van de schipper gelocaliseerd en uit het water getakeld. Daarna is de noordkardinale boei circa 50 meter naar het noorden verlegd door de tonnenlegger van het Wasser und Schiffahrtsamt, om voldoende ruimte te creëren voor de drijvende bok ‘GPS Atlas’, voorheen Taklift 3.

Geen goed zeemanschap
Het open binnenschip Privatim, geladen met 900 tot 1000 ton asfalt granulaat, zonk woensdagavond 25 januari voor de monding van de Eemshaven. De 34-jarige schipper uit Zuidbroek, die als enige aan boord was, wist zichzelf in veiligheid te brengen. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt. Hij heeft volgens de waterpolitie vermoedelijk geen goed zeemansschap betracht en onderbemand gevaren.

Het schip maakte water bij het binnenvaren van de haven, kennelijk ten gevolge van drie grote golven bij afgaand water. Het zonk binnen 15 seconden naar de bodem. De schipper had onvoldoende tijd om het schip direct te verlaten en ging mee naar de bodem. Hij kon de stuurhut in eerste instantie niet op eigen kracht verlaten. Op onverklaarbare wijze werd hij toch de stuurhut uitgestuwd en stelde zich al zwemmend op het havenhoofd in veiligheid, waar hij werd ontdekt en opgevangen door een chauffeur van het bedrijf Theo Pouw. Hij werd met een lichte shock en onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar het UMCG in Groningen. Donderdag maakte hij het naar omstandigheden goed en werd uit het ziekenhuis ontslagen.

Enige opvarende
De bezetting voor een dergelijk schip is minimaal twee bemanningsleden. De schipper was de enige opvarende, hoewel dat volgens Groningen Seaports enige uren onduidelijk was. In de systemen stond namelijk een groter aantal bemanningsleden vermeld dan uiteindelijk aan boord bleken te zijn. De door Groningen Seaports gealarmeerde reddingsboten (Eemshaven-Borkum) hebben geruime tijd gezocht.

Bron: Groningen Seaports
De rode stip geeft ongeveer de ligging weer van het gezonken binnenvaartschip in de havenmonding van de Eemshaven (Bron: Groninger Seoports)

In de loop van de nacht is een vaartuig van de Wasser- und Schiffahrtsamt (WSA) ter plaatse verschenen en heeft een vermoedelijke ligging van het schip doorgegeven. Na analyse van de gegevens en replay van de radarbeelden bleek de juiste ligging (te) onzeker, waardoor de havenmeester op dat moment besloot om de Eemshaven te stremmen. Nadat een peilvaartuig van Rijkswaterstaat dondermorgen het wrak heeft afgepeild, bleek het toch in een andere positie te liggen dan aanvankelijk was opgegeven. Daardoor kon omstreeks 10:00 uur de in- en uitvaart van de Eemshaven weer worden vrijgegeven.

Volgens een collega-schipper die vóór de Privatim voer en wel de Eemshaven bereikte stond er een extreem hoge golfslag juist voor de haveningang, met golven tot 2,5 meter. De schipper noemt het onverantwoord om onder die omstandigheden met open luiken en lage den te varen.

Het 73 meter lange en 8,25 meter brede wrak van de Privatim ligt op circa 10 meter diepte en wordt met boeien gemarkeerd, in afwachting van de bergingswerkzaamheden. Het scheepvaartverkeer kan langs het wrak de haven in en uit. De Waterpolitie zal, als het schip gelicht is, ook nog een onderzoek instellen aan boord van het schip en haar totale bevindingen zenden aan het Openbaar Ministerie. Het lichten van het schip zal onder verantwoordelijk van de Duitse autoriteiten plaats vinden.

In een ANP-bericht werd aanvankelijk gemeld dat het schip geladen was met bagger uit de Eemshaven, maar uit nadere informatie blijkt dat het ging om freesasfalt uit Utrecht. Asfaltgranulaat is een afvalstof.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel