Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

17 Jan '06 -NAIADES-actieplan trekt binnenvaart naar voren in Europees vervoersbeleid

BRUSSEL 17/1 - Het NAIADES-actieplan, dinsdag gelanceerd door vice-voorzitter Jacques Barrot van de Europese Commissie, trekt de binnenvaart met veel ambitie naar voren in het Europees vervoersbeleid. Meer goederen over het water vervoeren helpt de steeds toenemende goederenstromen in goede banen te leiden, stelt Barrot. 'Het NAIADES-actieplan levert een bijdrage tot de Europese strategie voor groei en werkgelegenheid.'

Zie ook:

In heel Europa wil de Commissie bestuurlijke barrières wegnemen die de groei van de binnenvaart in de weg staan. Er komt een innovatiefonds en nieuwe regels moeten staatssteun aan de sector mogelijk maken zonder inbreuk op de concurrentie-verhoudingen.

Reacties positief
De reacties vanuit de bedrijfstak zijn overwegend positief, al lijkt het laten vervallen van de Akte van Mannheim onbespreekbaar en zou het varend bedrijfsleven uit nieuwe EU-lidstaten in gelijke mate moeten bijdragen aan een in te stellen innovatiefonds van 120 miljoen euro.

Het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) ziet NAIADES als 'een erkenning van het grote belang van de sector binnenvaart in het continentale transport in Europa'. Inhoudelijk moet nog gesproken worden over zaken in het actieplan zoals infrastructuur, innovatie, beprijzing, stimulering en de bevoegdheidsverdeling, vindt het CBRB.

Directeur Ton Roos neemt alvast een voorschot op de komende discussie: 'Zo is het binnenvaartbedrijfsleven uitdrukkelijk van mening dat het huidige uniforme verdrag over het vrije vervoer in het Rijnstroomgebied (Akte van Mannheim) gehandhaafd moet worden. Deze Akte is de garantie voor de huidige uniforme wetgeving en het vrije vervoer in het Rijnstroomgebied. Ook de huidige gasolievrijstelling is het behouden waard, zoals dat ook geldt voor het vervoer per zeeschip, short sea, luchtvracht en (indirect) per spoor. Ook in het Donau-stroomgebied ijvert de binnenvaartsector voor een soortgelijke regelgeving, vast te stellen binnen Europese kaders.'

Roos stelt verder dat het inbrengen van de 40 miljoen euro uit de reservefondsen in het voorgestelde innovatiefonds in ieder geval niet kan plaatsvinden wanneer het bedrijfsleven uit de overige lidstaten niet evenredig hun financiële bijdrage leveren. 'Vermeldenswaard is dat van het huidige fonds circa 60% is opgebracht door het Nederlandse binnenvaartbedrijfsleven.'

Inland Navigation Europe (INE), de Europese promotie-organisatie voor de binnenvaart, is enthousiast over NAIADES. INE ziet vooral winst in het creëren van één loket per lidstaat om ondernemers door het labyrint van regels te leiden en de overheidsdienstverlening aan de binnenvaart beter te coördineren.

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool, die politiek sterk bij de binnenvaart betrokken is, reageert al net zo positief. 'Ik ben blij dat de Commissie eindelijk erkent dat de binnenvaart een belangrijke bijdrage kan leveren aan betrouwbaar en milieu-vriendelijk vervoer in Europa, de binnenvaart heeft jaren een onderbelichte rol gespeeld op het Europese niveau. De groeipotentie van de binnenvaartsector moet veel beter benut worden."

Met de uitbreiding van de Europese Unie zijn er steeds meer binnenvaartlanden die geen deel uitmaken van de Rijnregime. Wortmann benadrukt het belang van streven naar harmonisatie van de wetgeving in Pan-Europees verband. "Het is een goede zaak dat de Europese Commissie ook de organisatorische setting van het binnenvaartbeleid in Europa op de agenda zet. De Commissie schetst een aantal opties voor intensievere samenwerking tussen CCR, Donaucommissie en Europese instanties. Het Parlement moet zich hier dit voorjaar over uitspreken dus ik zal zeker in de komende tijd met de binnenvaartorganisaties en ondere betrokkenen in Nederland en Europa hierover de discussie aangaan. Dat geldt ook voor het actieprogramma', aldus Corien Wortmann-Kool

Voor Nederland, binnenvaartland bij uitstek, is het door de Commissie gepresenteerde actieprogramma erg belangrijk. NAIADES bevat concrete acties op vijf terreinen:
  1. Het bevorderen van ondernemerschap onder meer door betere toegang tot risikokapitaal voor het MKB en heldere staatssteunregelgeving voor de sector en door het verminderen van administratieve lasten.
  2. Het verbeteren van milieu-en veiligheidsaspecten van de binnenvaart.
  3. Meer aandacht voor opleiding en kennisoverdracht.
  4. Het imago van de binnenvaart verbeteren door een ondersteuningsprogramma voor de nationale promotieorganisaties en hun netwerk.
  5. Het verbeteren van het multimodale vervoersnetwerk waarbij de nadruk moet liggen op het verbeteren en onderhouden van de infrastructuur.
'Ik juich het zeer toe dat onder leiding van Commissaris Barrot de binnenvaart zo'n belangrijke plek krijgt op de Europese agenda. Er wordt een budget van maar liefst 4 miljard Euro beschikbaar gesteld om het beleid ook daadwerkelijk gestalte te geven', zegt de CDA-Europarlementariër.

Nederland: 44% over water
Ook volgens verladersorganisatie EVO is het terecht dat Brussel inzet op een sterke binnenvaart. 'In Nederland is echter geen sprake van een achterstand van de binnenvaart; maar liefst 44 procent van het vrachtvervoer in Nederland gaat over water.' EVO stelt dat het beprijzen van de binnenvaart voor Nederland een groot risico betekent. 'We hebben dat bij het spoor gezien. Sinds 2006 is het vervoer over de rail fors duurder geworden door de hogere gebruikersheffing. Als ook de binnenvaart veel duurder wordt, dreigt een overgang van spoor en water naar de weg. Dit terwijl juist een goede verdeling nodig is over weg, water en spoor om het drukke wegennet in Nederland te ontlasten.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel