17 Jan '06 -NAIADES-actieplan trekt binnenvaart naar voren in Europees vervoersbeleid
BRUSSEL 17/1 - Het NAIADES-actieplan,
dinsdag gelanceerd door vice-voorzitter Jacques Barrot van de Europese
Commissie, trekt de binnenvaart met veel ambitie naar voren in het
Europees vervoersbeleid. Meer goederen over het water vervoeren helpt
de steeds toenemende goederenstromen in goede banen te leiden, stelt Barrot. 'Het NAIADES-actieplan levert een bijdrage tot de Europese strategie voor groei en werkgelegenheid.'
In heel Europa wil de Commissie bestuurlijke barrières wegnemen die de
groei van de binnenvaart in de weg staan. Er komt een innovatiefonds en
nieuwe regels moeten staatssteun aan de sector mogelijk maken zonder
inbreuk op de concurrentie-verhoudingen.
Reacties positief
De reacties vanuit de bedrijfstak zijn overwegend positief, al lijkt
het laten vervallen van de Akte van Mannheim onbespreekbaar en zou het varend
bedrijfsleven uit nieuwe EU-lidstaten in gelijke mate moeten bijdragen
aan een in te stellen innovatiefonds van 120 miljoen euro.
Het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB)
ziet NAIADES als 'een erkenning van het grote belang van de sector
binnenvaart in het continentale transport in Europa'. Inhoudelijk moet
nog gesproken worden over zaken in het actieplan zoals infrastructuur,
innovatie, beprijzing, stimulering en de bevoegdheidsverdeling, vindt
het CBRB.
Directeur Ton Roos neemt alvast een voorschot op de komende discussie:
'Zo is het binnenvaartbedrijfsleven uitdrukkelijk van mening dat het
huidige uniforme verdrag over het vrije vervoer in het Rijnstroomgebied
(Akte van Mannheim) gehandhaafd moet worden. Deze Akte is de garantie
voor de huidige uniforme wetgeving en het vrije vervoer in het
Rijnstroomgebied. Ook de huidige gasolievrijstelling is het behouden
waard, zoals dat ook geldt voor het vervoer per zeeschip, short sea,
luchtvracht en (indirect) per spoor. Ook in het Donau-stroomgebied
ijvert de binnenvaartsector voor een soortgelijke regelgeving, vast te
stellen binnen Europese kaders.'
Roos stelt verder dat het inbrengen van de 40 miljoen euro uit de
reservefondsen in het voorgestelde innovatiefonds in ieder geval niet
kan plaatsvinden wanneer het bedrijfsleven uit de overige lidstaten
niet evenredig hun financiële bijdrage leveren. 'Vermeldenswaard is dat
van het huidige fonds circa 60% is opgebracht door het Nederlandse
binnenvaartbedrijfsleven.'
Inland Navigation Europe (INE),
de Europese promotie-organisatie voor de binnenvaart, is enthousiast
over NAIADES. INE ziet vooral winst in het creëren van één loket per
lidstaat om ondernemers door het labyrint van regels te leiden en de
overheidsdienstverlening aan de binnenvaart beter te coördineren.
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool,
die politiek sterk bij de binnenvaart betrokken is, reageert al net zo
positief. 'Ik ben blij dat de Commissie eindelijk erkent dat de
binnenvaart een belangrijke bijdrage kan leveren aan betrouwbaar en
milieu-vriendelijk vervoer in Europa, de binnenvaart heeft jaren een
onderbelichte rol gespeeld op het Europese niveau. De groeipotentie van
de binnenvaartsector moet veel beter benut worden."
Met de uitbreiding van de Europese Unie zijn er steeds meer
binnenvaartlanden die geen deel uitmaken van de Rijnregime. Wortmann
benadrukt het belang van streven naar harmonisatie van de wetgeving in
Pan-Europees verband. "Het is een goede zaak dat de Europese Commissie
ook de organisatorische setting van het binnenvaartbeleid in Europa op
de agenda zet. De Commissie schetst een aantal opties voor intensievere
samenwerking tussen CCR, Donaucommissie en Europese instanties. Het
Parlement moet zich hier dit voorjaar over uitspreken dus ik zal zeker
in de komende tijd met de binnenvaartorganisaties en ondere betrokkenen
in Nederland en Europa hierover de discussie aangaan. Dat geldt ook
voor het actieprogramma', aldus Corien Wortmann-Kool
Voor Nederland, binnenvaartland bij uitstek, is het door de Commissie
gepresenteerde actieprogramma erg belangrijk. NAIADES bevat concrete
acties op vijf terreinen:
Het bevorderen van ondernemerschap onder meer door betere toegang
tot risikokapitaal voor het MKB en heldere staatssteunregelgeving voor
de sector en door het verminderen van administratieve lasten.
Het verbeteren van milieu-en veiligheidsaspecten van de binnenvaart.
Meer aandacht voor opleiding en kennisoverdracht.
Het imago van de binnenvaart verbeteren door een ondersteuningsprogramma voor de nationale promotieorganisaties en hun netwerk.
Het verbeteren van het multimodale vervoersnetwerk waarbij de
nadruk moet liggen op het verbeteren en onderhouden van de
infrastructuur.
'Ik juich het zeer toe dat onder leiding van Commissaris Barrot de
binnenvaart zo'n belangrijke plek krijgt op de Europese agenda. Er
wordt een budget van maar liefst 4 miljard Euro beschikbaar gesteld om
het beleid ook daadwerkelijk gestalte te geven', zegt de
CDA-Europarlementariër.
Nederland: 44% over water Ook volgens verladersorganisatie EVO
is het terecht dat Brussel inzet op een sterke binnenvaart. 'In
Nederland is echter geen sprake van een achterstand van de binnenvaart;
maar liefst 44 procent van het vrachtvervoer in Nederland gaat over
water.' EVO stelt dat het beprijzen van de binnenvaart voor Nederland
een groot risico betekent. 'We hebben dat bij het spoor gezien. Sinds
2006 is het vervoer over de rail fors duurder geworden door de hogere
gebruikersheffing. Als ook de binnenvaart veel duurder wordt, dreigt
een overgang van spoor en water naar de weg. Dit terwijl juist een
goede verdeling nodig is over weg, water en spoor om het drukke
wegennet in Nederland te ontlasten.'