13 Jan '06 -Noodklok over zand- en grindvervoer per binnenschip
Open brief CBRB aan het bouwend bedrijfsleven ROTTERDAM 13/1 persbericht CBRB - Het Centraal Bureau voor
de Rijn- en Binnenvaart heeft in een open brief aan de organisaties van het
bouwend bedrijfsleven de noodklok geluid over de situatie
in het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenschip. Uit een te publiceren rapport van het economisch
onderzoek instituut NEA, met als titel “Kostenindex voor de zand- en
grindvaart-uitgave 2005”, afgezet tegen tarieven die daadwerkelijk in de
markt worden betaald,blijkt dat de
economische situatie van het gespecialiseerd vervoer van zand en grind per
binnenschip in zeer veel gevallen dramatisch slecht is. Het verschil tussen de
berekende kostprijs en de daadwerkelijk verkregen inkomsten is vaak niet minder
dan 25%.
In deze berekeningen is dan ook nog uitgegaan van verouderde schepen
die reeds 30 jaar of meer in de vaart zijn, waardoor kapitaalkosten
verbonden aan de afschrijving van nieuwe schepen niet of nauwelijks
zijn meegenomen.
Zonder kosteninflatie
Pikant detail is dat ca 25 jaar geleden in een vrije markt per ton
vervoerd gewicht ongeveer hetzelfde werd betaald als heden het geval
is. Deze sector heeft daardoor veelal in de laatste 25 jaar zelfs de
kosteninflatie nauwelijks kunnen doorberekenen.
(Voorbeeld: Zand Maas-Son (N-Brabant) 1981: hfl 6,40; 2005: €3,20 / Grind: Maas-Gouda 1984: hfl 5.05; 2005: €2,56).
Hierbij dient te worden aangetekend dat de omvang van de binnenlandse
vaarwegen schaalvergroting niet of nauwelijks mogelijk maken.
Voortbestaan bedreigd
Het voortbestaan van dit deel van de binnenvaartsector wordt hierdoor
rechtstreeks bedreigd vanwege bedrijfsbeëindiging, vergrijzing, geen
bedrijfsopvolging en zeer verouderde vervoermiddelen.
Het overgrote deel van alle bouwgrondstoffen (75/80%) wordt vervoerd
per binnenschip naar diverse locaties in het binnenland, vaak langs de
kleinere vaarwegen. Dit betreft ca 50 miljoen ton op jaarbasis.
Ook in de sector van het vervoer van ophoogzand en bagger, dat veelal
met moderner materiaal vaart, is er sprake van een dramatisch verschil
tussen kostprijs en inkomsten. Deze schepen varen veelal direct of
indirect in opdracht van grote aannemersbedrijven.
In deze markt worden op jaarbasis vele tientallen miljoenen tonnen
vervoerd, afhankelijk van onderhanden zijnde projecten (bouwlocaties,
HSL Betuwelijn enz.).
Alternatieven voor vervoer per binnenschip in dit deel van de markt zijn er in feite nauwelijks.
In de open brief roept het CBRB het bouwend bedrijfsleven op om -zeker
ook in hun eigen belang- deze situatie zo snel mogelijk op te lossen en
het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenschip weer rendabel te maken.
Kijk dat is nou het voordeel van de vrije markt economie
Geen vaste prijs afspraken betekend dat er altijd personen zijn die het goedkoper kunnen en uiteindelijk valt straks de hele bedrijfstak vergrijsd en versleten uit elkaar.
G.Schuttevaer (Email) (URL) - 13 Januari '06 - 16:44
misschien toch teveel beun aanbod?
mister beun - 16 Januari '06 - 10:01
Wordt het nu nog geen tijd dat de ogen opengaan van al die schippers die voor minder dan de kostprijs blijven varen. Ze vinden het wel normaal dat de garage duurder wordt en dat de werven wel hun kosten door belasten SCHIPPERWORDTWAKKER en wees eensgezind.