KEULEN 2/1 - Met 14,5 miljoen ton lading in 2004 is de Moezel de
zwaarst belaste Duitse vaarweg, eigenlijk maar berekend op een
jaarlijks volume van 10 miljoen ton. De rivier kampt door de sterke
Franse kolenimport bovendien met een grote onevenwichtigheid tussen op-
en afvaart, waardoor maar 60% van de schepen geladen af komt (van de
Saar 40%). Hier helpt geen Maut. Containers zijn te lang onderweg.
Dat zijn enkele constateringen in het rapport 'Marktbeobachtung Güterverkehr - Binnenschiffsgüterverkehr auf Mosel und Saar'
van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG), dat onlangs werd aangeboden
aan de minister van Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (BMVBS). Het BAG
signaleert tal van problemen voor het toenemend vervoer over water.
Van de 14,5 miljoen ton die in 2004 Koblenz passeerde, was 13,4 miljoen
ton (92%) voor doorvoer naar of van Frankrijk (63%) en Luxemburg (11%).
De Duitse Moezelhaven Trier sloeg 0,9 miljoen ton over, het aandeel van
de Saar was 3,0 miljoen ton. Het eerste halfjaar 2005 leverde nog bijna
10% meer binnenvaartlading op.
Staalindustrie
De staalindustrie trekt het meeste vervoer aan (vooral steenkool en
erts). Veranderingen in de industriële structuur (minder mijnbouw, meer
autoproductie en elektronica) werken nog niet door in het ladingpakket.
De ontwikkeling van het containervervoer over Moezel en Saar blijft
sterk achter bij dat over de Rijn. Met 12 sluizen zijn containers per
schip langer onderweg dan over de weg. In 2004 gingen er 801 TEU over
de Moezel tegen 2.244 TEU in 2003. Terminal-initiatieven als in Trier
(1998) lopen uit op een teleurstelling.
De invoering van de Lkw-Maut in Duitsland zorgt volgens het BAG
nauwelijks voor een verschuiving van lading van de weg naar het water.
Een container vanuit de ARA-havens naar Trier rijdt hooguit 60 km over
de Duitse Autobahn.