Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Jan '06 -Aan Moezel en Saar helpt geen Maut

KEULEN 2/1 - Met 14,5 miljoen ton lading in 2004 is de Moezel de zwaarst belaste Duitse vaarweg, eigenlijk maar berekend op een jaarlijks volume van 10 miljoen ton. De rivier kampt door de sterke Franse kolenimport bovendien met een grote onevenwichtigheid tussen op- en afvaart, waardoor maar 60% van de schepen geladen af komt (van de Saar 40%). Hier helpt geen Maut. Containers zijn te lang onderweg.

Dat zijn enkele constateringen in het rapport 'Marktbeobachtung Güterverkehr - Binnenschiffsgüterverkehr auf Mosel und Saar' van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG), dat onlangs werd aangeboden aan de minister van Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (BMVBS). Het BAG signaleert tal van problemen voor het toenemend vervoer over water.
Van de 14,5 miljoen ton die in 2004 Koblenz passeerde, was 13,4 miljoen ton (92%) voor doorvoer naar of van Frankrijk (63%) en Luxemburg (11%). De Duitse Moezelhaven Trier sloeg 0,9 miljoen ton over, het aandeel van de Saar was 3,0 miljoen ton. Het eerste halfjaar 2005 leverde nog bijna 10% meer binnenvaartlading op.

Staalindustrie
De staalindustrie trekt het meeste vervoer aan (vooral steenkool en erts). Veranderingen in de industriële structuur (minder mijnbouw, meer autoproductie en elektronica) werken nog niet door in het ladingpakket.

De ontwikkeling van het containervervoer over Moezel en Saar blijft sterk achter bij dat over de Rijn. Met 12 sluizen zijn containers per schip langer onderweg dan over de weg. In 2004 gingen er 801 TEU over de Moezel tegen 2.244 TEU in 2003. Terminal-initiatieven als in Trier (1998) lopen uit op een teleurstelling.

De invoering van de Lkw-Maut in Duitsland zorgt volgens het BAG nauwelijks voor een verschuiving van lading van de weg naar het water. Een container vanuit de ARA-havens naar Trier rijdt hooguit 60 km over de Duitse Autobahn.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel