05 Jan '06 -Na twaalf jaar marifoon op bruggen Sluiskil en Sas van Gent
TERNEUZEN 5/1 - De bruggen Sluiskil en Sas van Gent zijn sinds 1
januari 2006 bereikbaar op marifoonkanaal 11. Na meerdere
schadevaringen heeft de binnenvaart daar twaalf jaar lang bij
Rijkswaterstaat op aangedrongen. Een jaar geleden zou het na veel
discussie en halve toezeggingen dan eindelijk geregeld zijn. 'De
aanhouder wint', zegt Pierre Verberght van de Belgische
binnenvaartorganisatie VBR in het VAART!Forum. Hij heeft evenals
Koninklijke Schuttevaer geen gelegenheid voorbij laten gaan om de
vaarwegbeheerder aan de jas te trekken. 'Het is wel erg dat er zo een
lange tijd nodig is om de twee hoorns die in Terneuzen in de
schuif lagen naar de bruggen te brengen en aan te sluiten.'
Volgens een officiële mededeling van Rijkswaterstaat mogen brugwachters
en vaarweggebruikers alleen in noodgevallen gebruik maken van het
marifoonkanaal 11 om calamiteiten te voorkomen. In alle andere
voorkomende gevallen, zijnde geen noodgevallen, wordt de normale
procedure gehanteerd, waarbij de Verkeerscentrale Terneuzen de
verkeersafwikkeling regelt rond de bruggen Sluiskil en Sas van Gent. De
bekendmaking wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
Iedere draai
Na
verschillende aanvaringen werd de afspraak gemaakt dat iedere draai van
de kanaalbruggen voortaan via de marifoon (kanaal 11) wordt
aangekondigd. Maar een jaar geleden deed waterstaat nog steeds
onderzoek naar andere maatregelen, volgens een bericht in de Provinciale Zeeuwse Courant (+R). Woordvoerder E. de Feijter van Rijkswaterstaat Zeeland: 'Het
onderzoek heeft inderdaad enkele maanden vertraging opgelopen. We
verwachten nu dat het eind januari kan worden afgerond en dat daarna
snel besluitvorming kan plaatsvinden.'
In dezelfde krant noemde voorzitter Jan Vogelaar van de afdeling
Midden-Zeeland van Koninklijke Schuttevaer het een jaar geleden al ronduit beschamend
dat Rijkswaterstaat nog steeds geen extra veiligheidsmaatregelen heeft
getroffen. Vogelaar: 'Het is beschamend dat er in al die jaren geen
adequate oplossing mogelijk is gebleken om de bediening van de brug
zodanig vorm te geven dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is.' Twee maanden later leek alles in kannen en kruiken. Regiocoördinator J.C. de Vries van
Schuttevaer toonde zich in de PZC (+R) tevreden met het bereikte
resultaat. 'Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zijn dit
de laatste bruggen op een belangrijke vaarweg in West-Europa, die
worden voorzien van marifoon.'
Ledig vertrokken van Douane Sas v Gent lagen we tijdje te wachten voor een draai. Kan 11 had het tamalijk druk met zeevaart. Na half uurtje kreeg ik bericht dat ik mijn bovenbouw moest laten zakken. Een van de bruggendraaiers wist dat het zo was. Stuurhut deblokeren, in de gietende regen
vlaggemast platleggen, radarmast platleggen dit alles omdat men met een paar knopjes indrukken om middernacht een brugje niet willen laten draaien voor een eenzaame tanker.Met een goede communicatie was dit toch een klein uurtje gespaard,geweest.
Of was dit Belgje Pesten ????
Ik ben blij dat het eindelijk zover is,dat de marifoon op de brug van Sluiskil in bedrijf is genomen.En dat je nu kan communiceren met de brugwagter als dat nodig is.Dat je calamiteiten zoals mij overkomen,hopenlijk kan voorkomen.
Het is fijn dat er nou marifoon is op de bruggen
Maar als ik van af Gent kom .En ik meld als ik de brug van zelzate ben gepaseert.Dat ik een opening wil hebben van de twee bruggen.En ik kom ver volgens voor Sas van Gent en ik moet tien minuten wachten voor ie gaat draaien .En dat zelfde als ik mij aan drie kwart melt en ik kom dan voor sluiskilbrug en ik moet daar 15 a 20 minuten wachten voor ie gaat draaien vind ik rond uit schandalig .De binnenvaart heeft ook recht op een vlotte doorstroming van de bruggen.Ik hoop dat hier ook wat aan gedaan word,want het komt regelmatig voor,dat de binnenvaart moet wachten.en als een binnen schip vraagt voor een opening ,dan doet ie dat niet voor niks.