Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Jan '06 -Na twaalf jaar marifoon op bruggen Sluiskil en Sas van Gent

TERNEUZEN 5/1 - De bruggen Sluiskil en Sas van Gent zijn sinds 1 januari 2006 bereikbaar op marifoonkanaal 11. Na meerdere schadevaringen heeft de binnenvaart daar twaalf jaar lang bij Rijkswaterstaat op aangedrongen. Een jaar geleden zou het na veel discussie en halve toezeggingen dan eindelijk geregeld zijn. 'De aanhouder wint', zegt Pierre Verberght van de Belgische binnenvaartorganisatie VBR in het VAART!Forum. Hij heeft evenals Koninklijke Schuttevaer geen gelegenheid voorbij laten gaan om de vaarwegbeheerder aan de jas te trekken. 'Het is wel erg dat er zo een lange tijd nodig is om de twee hoorns die in Terneuzen in de schuif lagen naar de bruggen te brengen en aan te sluiten.'

Volgens een officiële mededeling van Rijkswaterstaat mogen brugwachters en vaarweggebruikers alleen in noodgevallen gebruik maken van het marifoonkanaal 11 om calamiteiten te voorkomen. In alle andere voorkomende gevallen, zijnde geen noodgevallen, wordt de normale procedure gehanteerd, waarbij de Verkeerscentrale Terneuzen de verkeersafwikkeling regelt rond de bruggen Sluiskil en Sas van Gent. De bekendmaking wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Iedere draai
Na verschillende aanvaringen werd de afspraak gemaakt dat iedere draai van de kanaalbruggen voortaan via de marifoon (kanaal 11) wordt aangekondigd. Maar een jaar geleden deed waterstaat nog steeds onderzoek naar andere maatregelen, volgens een bericht in de Provinciale Zeeuwse Courant (+R). Woordvoerder E. de Feijter van Rijkswaterstaat Zeeland: 'Het onderzoek heeft inderdaad enkele maanden vertraging opgelopen. We verwachten nu dat het eind januari kan worden afgerond en dat daarna snel besluitvorming kan plaatsvinden.'

In dezelfde krant noemde voorzitter Jan Vogelaar van de afdeling Midden-Zeeland van Koninklijke Schuttevaer het een jaar geleden al ronduit beschamend dat Rijkswaterstaat nog steeds geen extra veiligheidsmaatregelen heeft getroffen. Vogelaar: 'Het is beschamend dat er in al die jaren geen adequate oplossing mogelijk is gebleken om de bediening van de brug zodanig vorm te geven dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is.'
Twee maanden later leek alles in kannen en kruiken. Regiocoördinator J.C. de Vries van Schuttevaer toonde zich in de PZC (+R) tevreden met het bereikte resultaat. 'Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zijn dit de laatste bruggen op een belangrijke vaarweg in West-Europa, die worden voorzien van marifoon.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ambtelijke molens malen langzaam, zeer langzaam.

    Lau (Email) - 05 Januari '06 - 20:47


    Ledig vertrokken van Douane Sas v Gent lagen we tijdje te wachten voor een draai. Kan 11 had het tamalijk druk met zeevaart. Na half uurtje kreeg ik bericht dat ik mijn bovenbouw moest laten zakken. Een van de bruggendraaiers wist dat het zo was. Stuurhut deblokeren, in de gietende regen
    vlaggemast platleggen, radarmast platleggen dit alles omdat men met een paar knopjes indrukken om middernacht een brugje niet willen laten draaien voor een eenzaame tanker.Met een goede communicatie was dit toch een klein uurtje gespaard,geweest.
    Of was dit Belgje Pesten ????

    Stevens (Email) - 06 Januari '06 - 18:03


    Ik ben blij dat het eindelijk zover is,dat de marifoon op de brug van Sluiskil in bedrijf is genomen.En dat je nu kan communiceren met de brugwagter als dat nodig is.Dat je calamiteiten zoals mij overkomen,hopenlijk kan voorkomen.

    c wubbeling (Email) - 07 Januari '06 - 16:26


    Het is fijn dat er nou marifoon is op de bruggen
    Maar als ik van af Gent kom .En ik meld als ik de brug van zelzate ben gepaseert.Dat ik een opening wil hebben van de twee bruggen.En ik kom ver volgens voor Sas van Gent en ik moet tien minuten wachten voor ie gaat draaien .En dat zelfde als ik mij aan drie kwart melt en ik kom dan voor sluiskilbrug en ik moet daar 15 a 20 minuten wachten voor ie gaat draaien vind ik rond uit schandalig .De binnenvaart heeft ook recht op een vlotte doorstroming van de bruggen.Ik hoop dat hier ook wat aan gedaan word,want het komt regelmatig voor,dat de binnenvaart moet wachten.en als een binnen schip vraagt voor een opening ,dan doet ie dat niet voor niks.

    F.M.Meurs (Email) - 12 Januari '06 - 09:39



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel