Dinsdag koos de deelstaatregering NRW tegen alle verwachting in eieren
voor z'n geld. De Europese Commissie had de Duitse deelstaat
Nordrhein-Westfalen gedreigd met een boete van jaarlijks honderden
miljoenen
euro (tot 800.000 euro per dag) wanneer die zou weigeren de Beneden-Rijn volledig tot beschermd
natuurgebied te verklaren.
'Zeldzame benadering'
Het BDB is zwaar teleurgesteld. Drie jaar geleden drong de
binnenvaartorganisatie er samen met de vorige NRW-milieuminister Bärbel
Höhn op aan alleen de oevers aan beide kanten te beschermen. Die keuze
werd nog eens bevestigd tijdens een hoorzitting begin januari in
Düsseldorf, ook omdat vanuit het oogpunt van natuurbescherming er geen
reden zou zijn de rivierloop als geheel in Brussel aan te melden. 'Als
voorzitter van de Europese Binnenvaart Unie heb ik bij de Europese
Commissie stelling genomen tegen deze zeldzame benadering van de
deelstaat NRW', zegt BDB-voorzitter Heinz Hoffman. Het BDB heeft in het
verleden veelvuldig gewaarschuwd tegen de consequenties die het nu
genomen NRW-besluit kan hebben voor het op peil houden van de rivier.
Hoffman begrijpt niet waarom de huidige NRW-milieuminister Uhlenberg
publiekelijk durft te verklaren dat de aanmelding als
natuurbeschermingsgebied voor het economisch belang van de Rijn als
vaarweg geen gevolgen zal hebben. 'Ik kan me niet voorstellen dat de
binnenvaart, de binnenhavens en het verladend bedrijfsleven uit zulke
uitspraken ook maar enige zekerheid putten', zegt de BDB- en
EBU-voorzitter. Het NRW-besluit houdt volgens hem op geen enkele manier
rekening met de grote betekenis van de Rijn als internationale vaarweg.
Visbescherming onvoldoende
De Habitat-richtlijn geeft al jaren conflicten. Volgens die richtlijn
moeten EU-lidstaten tien procent van hun grondoppervlak in Brussel
aanmelden als beschermd gebied. Nordrhein-Westfalen besloot in 2003
de economisch belangrijke Rijn-zone niet volledig, maar slechts ten
dele een beschermde status te verlenen door het creëren van visbeschermingszones.
Maar dat werd in december door de EU-commissie in een brief
aan de deelstaatregering van tafel geveegd. 'Dat komt voor ons als een
grote verrassing', reageerde de woordvoerder van het milieuministerie in
de Westdeutsche Allgemeine.
'Dit is voor alle betrokkenen een zeer ernstige situatie', zei
directeur Michael Pieper van de IHK Niederrhein namens de gezamenlijke
handelskamers in Nordrhein-Westfalen na het bekend worden van de Brusselse dreiging. Hij vreest voor de economische
belangen in de regio en voor de binnenvaart: 'Wanneer de EU-regels zo
worden uitgelegd, worden vaarwegverbeteringen aan de Rijn veel
moeilijker, zo niet volledig onmogelijk gemaakt', zegt Pieper in de
Westdeutsche Allgemeine.
Kijk , dit is nu het beleid van de E.U. waarom ik dus tegen een macht-honger uit “Brussel” ben.
Vogel richtlijn. Flora Fauna Habitat. etc.
Weg ermee. Dring de kwade geest terug in de fles.
Want na de uitvoering van het Duitse deelstuk ,volgt Nederland. (Gelderse Poort etc.)
Dus onderhoud aan Waal,Nederrijn,Ijssel en nieuwe vluchthaven Lobith worden dan defintief om zeep geholpen.Kan Peijs weer wat terug buigen.