Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

06 Mrt '07 -Kosten transport nemen toe door droge zomers

ROTTERDAM 2/3 - Lage rivierstanden zullen waarschijnlijk vaker voorkomen. Klimaatverandering kan immers leiden tot drogere zomers, waardoor de Rijn minder water afvoert. De tarieven van goederentransport nemen daarmee toe. De schade kan oplopen tot 90 miljoen Euro in een extreem droge zomer.

Zie ook:

  • Download PDF Climate change and inland waterway transport; welfare effects of low water levels on the river Rhine (PDF, 285KB),
    door Olaf Jonkeren, Piet Rietveld, Jos van Ommeren, VU Amsterdam

Deze conclusie werd op vrijdagmiddag 2 maart gepresenteerd door Olaf Jonkeren van de afdeling Ruimtelijke Economie van de Vrije Universiteit tijdens het symposium "Klimaat en binnenvaart". Het symposium was georganiseerd door de Vrije Universiteit in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. Het genoemde schadebedrag bevat overigens niet de extra kosten door bijvoorbeeld onderbrekingen in logistieke processen bij verladende bedrijven. Tevens is het bedrag waarschijnlijk hoger, omdat het onderzoek gericht was op een deel van de Rijnmarkt en niet op de totale markt.

Weg en spoor geen alternatief
Uit een tweede onderzoek blijkt dat verladende bedrijven waarschijnlijk toch niet massaal zullen overstappen naar weg- of spoorvervoer als jaren met lange droge perioden vaker voor gaan komen. Dat komt vooral doordat weg en spoor voor bulkvervoer niet een goed alternatief zijn.

Aline te Linde van het Instituut voor Milieuvraagstukken van de Vrije Universiteit heeft in haar onderzoek de klimaatscenario's van het KNMI toepast op het stroomgebied van de Rijn. De verwachting is dat de gemiddelde winterafvoer stijgt en de gemiddelde afvoer in de zomer daalt. Het meest extreme klimaatscenario waarbij drogere en warmere zomers verwacht worden, laat in de zomermaanden een mogelijke daling van de gemiddelde afvoer zien van 40%, zowel op de boven Rijn als benedenstrooms bij Lobith. Tijdens het symposium werd geconcludeerd dat de gevolgen voor de binnenvaart bij zo'n scenario nog steeds goed beheersbaar zijn door technische aanpassingen en aanpassing van het vaargedrag. De havens blijven daarmee het hele jaar door bereikbaar.

Het onderzoek van de Vrije Universiteit vindt plaats binnen de context van het onderzoekprogramma "Klimaat voor Ruimte", een programma dat onderzoek doet naar de invloed van klimaatverandering op verschillende sectoren. Bij het binnenvaartonderzoek zijn de binnenvaart- en verladersector betrokken.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel