06 Mrt '07 -Kosten transport nemen toe door droge zomers
ROTTERDAM 2/3 - Lage rivierstanden zullen waarschijnlijk vaker
voorkomen. Klimaatverandering kan immers leiden tot drogere zomers, waardoor de Rijn minder water
afvoert. De tarieven van goederentransport nemen daarmee toe. De schade
kan oplopen tot 90 miljoen Euro in een extreem droge zomer.
Zie ook:
Climate change and inland
waterway transport; welfare effects of low water levels on the river
Rhine (PDF, 285KB),
door Olaf Jonkeren, Piet Rietveld, Jos van Ommeren, VU Amsterdam
Deze conclusie werd op vrijdagmiddag 2 maart gepresenteerd door Olaf
Jonkeren van de afdeling Ruimtelijke Economie van de Vrije Universiteit
tijdens het symposium "Klimaat en binnenvaart". Het symposium was
georganiseerd door de Vrije Universiteit in samenwerking met het
Havenbedrijf Rotterdam. Het genoemde schadebedrag bevat overigens niet
de extra kosten door bijvoorbeeld onderbrekingen in logistieke
processen bij verladende bedrijven. Tevens is het bedrag waarschijnlijk
hoger, omdat het onderzoek gericht was op een deel van de Rijnmarkt en
niet op de totale markt.
Weg en spoor geen alternatief
Uit een tweede onderzoek blijkt dat verladende bedrijven waarschijnlijk
toch niet massaal zullen overstappen naar weg- of spoorvervoer als
jaren met lange droge perioden vaker voor gaan komen. Dat komt vooral
doordat weg en spoor voor bulkvervoer niet een goed alternatief zijn.
Aline
te Linde van het Instituut voor Milieuvraagstukken van de Vrije
Universiteit heeft in haar onderzoek de klimaatscenario's van het KNMI
toepast op het stroomgebied van de Rijn. De verwachting is dat de
gemiddelde winterafvoer stijgt en de gemiddelde afvoer in de zomer
daalt. Het meest extreme klimaatscenario waarbij drogere en warmere
zomers verwacht worden, laat in de zomermaanden een mogelijke daling
van de gemiddelde afvoer zien van 40%, zowel op de boven Rijn als
benedenstrooms bij Lobith. Tijdens het symposium werd geconcludeerd dat
de gevolgen voor de binnenvaart bij zo'n scenario nog steeds goed
beheersbaar zijn door technische aanpassingen en aanpassing van het
vaargedrag. De havens blijven daarmee het hele jaar door bereikbaar.
Het onderzoek van de Vrije Universiteit vindt plaats binnen de context van het onderzoekprogramma "Klimaat voor Ruimte",
een programma dat onderzoek doet naar de invloed van klimaatverandering
op verschillende sectoren. Bij het binnenvaartonderzoek zijn de
binnenvaart- en verladersector betrokken.