Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

23 Nov '05 -Peijs vraagt concrete klachten van schippers over Franse 90 dagen beperking

DEN HAAG 23/11 - 'Mocht inderdaad blijken dat de maatregel niet toelaatbaar is, dan zal via SOLVIT getracht worden het probleem informeel en op korte termijn op te lossen', antwoordt minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) op schriftelijke vragen van de CDA-Tweede Kamerleden Eddy van Hijum en Roland Kortenhorst over de Franse beperkingen voor buitenlandse binnenvaartschepen. Peijs wil desnoods een inbreukprocedure starten via de Europese Commissie.

De Scheepvaartkrant meldde 19 oktober dat schepen van buiten Frankrijk daar maximaal 90 dagen per jaar hun diensten mogen aanbieden, en daarboven worden geweerd of beboet. De krant citeerde Christiane Hensen-Boets van het motorschip 'Christiane'. Haar bevrachter in Zuid-Frankrijk werd plotseling geconfronteerd met dit probleem. Uit de antwoorden van de minister blijkt dat er eventueel iets tegen gedaan kan worden, maar alleen aan de hand van concrete klachten van schippers.

Van Hijum en Kortenhorst vroegen de minister in hoeverre, gelet op het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de EU, een maatregel als het sluiten van de Franse vaarwegen voor buitenlandse aanbieders toelaatbaar is. Dat is de minister op voorhand niet geheel duidelijk, schrijft zij. 'Het probleem lijkt samen te hangen met de interpretatie van artikel 5 van Verordening 3921/91, die niet toelaat dat lidstaten nieuwe feitelijke belemmeringen introduceren op de vrijheid tot het verrichten van diensten.'

Het Crash Team Oneerlijke Concurrentie van het ministerie van Economische Zaken is op de hoogte van de kwestie, meldt minister Peijs. Maar omdat het gaat om de toepassing van Europese interne markt regels, zullen eventuele klachten van ondernemers in nauw contact met het SOLVIT, een Europees netwerk dat toeziet op correcte toepassing van Europees recht, worden behandeld. Het Nederlandse SOLVIT Centre ressorteert onder Economische Zaken. Peijs schrijft dat momenteel via de brancheorganisatie wordt nagegaan of over de kwestie concrete klachten bestaan op basis waarvan SOLVIT in actie kan komen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Dit is nou precies het zelfde als wat de gemeente Amsterdam doet met passagiers schepen
    Schepen die passagiers vervoeren binnen de gemeente Amsterdam worden met alle middelen ( ook die in strijd zijn met Europsche regels ) gedwarsboomd
    Ze schuwen daar bij niet om zelfs process verbaal op te maken als ze maar het idee hebben als je bedreiging vormt tegenover de gevestigde Amsterdamse rederijen.

    Schuttevaer (Email) (URL) - 09 November '05 - 08:45



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel