Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

VAART!Beurskrant

03 11 05VeKa tekent contract voor Wärtsilä-motoren

ROTTERDAM 3/11 - Wärtsilä gaat hoofdmotoren en schroeven leveren voor twee containerfeeders van 350 teu, die op de overgenomen Verolme-werf in Heusden worden gebouwd voor VeKa. De schepen krijgen elk een achtcilinder Wärtsilä 8R32LN hoofdmotor, een Wärtsilä keerkoppeling, een Lips scheepsschroef met variabele spoed en een diameter van 3,20 meter, en een Lips transverse tunnel thruster. De hoofdmotor heeft een maximum continu vermogen van 3280 kW bij 750 omwentelingen per minuut. De schepen worden eind 2007 opgeleverd.

Contractondertekening

Op de stand van Wärtsilä werd een contract ondertekend voor levering van motoren en schroeven voor twee nieuwe schepen die bij VeKa Heusden worden gebouwd. V.l.n.r. Ad van Berchum en Peter Versluis (VeKa), Erik van de Wiel (Eran) en Reinier de Vries en Edwin Bonsen (sales managers Wärtsilä). Foto: VAART!

Voor de twee nieuwe schepen is een CV onder de paraplu van de VeKagroep opgericht met drie deelnemers, namelijk Peter Versluis en Ad van Berchum van VeKa op persoonlijke titel en Erik van der Wiel, vriend van Versluis. Eén van de schepen gaat Vantage heten en Erik van der Wiel, die nu nog op het ms Rasill in de haven van Zeebrugge vaart en een project voor eigen risico en rekening wilde beginnen, gaat als kapitein-eigenaar op dit schip varen. Het tweede schip is ook besteld en daar wordt nog een contractpartner bij gezocht.

Bijlsma Trader
Uitgangspunt voor de nieuwe feeders is de Bijlsma Trader, waarvan om de stabiliteit te verbeteren de combing omhoog wordt gebracht en waarin twee ruimen worden gecreëerd in plaats van één.
Het gaat om containerfeeders van 354 teu. Er werd gekozen voor Wärtsilä omdat Versluis goede ervaring had met de dertien motoren die dit jaar voor Wagenborgschepen aan VeKa-werf Bijlsma werden geleverd en omdat de vermogensrange goed aansluit bij het schip. 'Met de twee schepen die we voor particulieren bouwen erbij, hebben we dit jaar al zeventien hoofdmotoren bij Wärtsilä besteld', zegt Versluis.
De VeKa-groep staat dit jaar overigens niet zelf met een stand op Europort Maritime. 'We hadden geen tijd, maar over twee jaar zijn we er, met een paviljoen, waarin al onze werven en bedrijven een plekje krijgen.'

(advertentie)


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel