ROTTERDAM 22/9 - 'De binnenvaart wordt belangrijker in het
verkeersmanagement in de Rotterdamse haven', zei (rijks)havenmeester
Jaap Lems donderdag tijdens het Racon
jubileumsymposium in Rotterdam. Het gilde van nautisch
verkeersdienstmedewerkers vierde het 30-jarig jubilieum met varende
'klanten' en relaties. Lems schetste als één van de inleiders een
toekomst waarin 'bewegende ongeïdentificeerde objecten in het
havengebied' niet langer acceptabel zijn. Verkeersbegeleiding verandert
in monitoring, binnenschepen varen in 2012 allemaal met AIS of een
andere compatible transponder.
Dat heeft behalve met nautische veiligheid, milieuveiligheid en
transportveiligheid ook alles te maken met de ontwikkeling van port
security volgens de internationale afspraken. 'Het eindigt ermee dat in
de haven niets nog mag bewegen zonder dat je
het weet', volgens Lems. Wat de havenautoriteit ook van alle schepen,
inclusief de recreatievaart, zal willen weten is het aantal opvarenden.
Lems zei automatische identificatie (AIS) niet te zien als
wondermiddel, wel als een nuttig toegevoegde waardemiddel. Hij verwacht
weinig weerstand bij de invoering van AIS op binnenschepen. 'Als je met
AIS korting krijgt op het havengeld gaan ze massaal zo'n ding nemen.'
Coördinatie achterlandlogistiek
De huidige drie regionale verkeerscentrales met twee subcentrales in
het havengebied Rotterdam worden in de toekomst vervangen door twee
regionale verkeerscentrales., kondigde havenmeester Jaap Lems aan. Het
werk voor verkeersdienstleiders wordt er alleen maar aantrekkelijker
door, verwacht hij.
In het megaproject 'VTM Future' wordt volledig rekening gehouden met de
Europese richtlijn voor River Information Services (RIS). Rotterdam is
sindskort nauwbetrokken bij het COMPRIS-project. Lems voorziet in
Rotterdam de ontwikkeling van een 'coördinatiecentrum voor
achterlandlogistiek'.
In de plannen kijkt Rotterdam tien jaar vooruit, de invoering vindt
volgens plan en geleidelijk plaats, benadrukte havenmeester Lens.
Engels
In zijn 'keynote speech' wees G.J. Olthof, directeur Maritiem Transport
bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, op het belang van één
taal voor de nautische communicatie. Van een verplichting is geen
sprake, maar het ministerie wil met vaarweggebruikers wel de discussie
aangaan.
In een reactie speelde regio-voorzitter Jan de Vries van Koninklijke
Schuttevaer Zeeland (en zelf oud-verkeersdienstleider) de bal terug:
'Leg de vertaalopdracht bij de verkeersleiders op de posten', stelde
hij voor. De Vries verwacht niet dat alle binnenschippers binnen
afzienbare tijd het Engels zullen beheersen. Varend ondernemer Ronald
Versloot noemde zich lid van een uitstervende generatie die op school
geen Engels heeft geleerd. In Nederland zal Engels als voertaal op den
duur wel mogelijk zijn, ook zijn Roemeense en Poolse medewerkers staan
er open voor, maar Versloot ziet nog grote problemen in Duitsland en
Frankrijk.
V&W-directeur Olthof: 'Het taalprobleem is een feit, maar het mag
ons er niet van weerhouden, we kunnen ons niet onttrekken aan het
Europese streven naar één nautische communicatietaal.'
Marifoonexamen
Het is belangrijk dat iedere watersporter via de marifoon kan communiceren, stelde voorzitter Jan van Gelderen van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond
in zijn presentatie op het Racon-symposium. De KNWV-voorzitter wil twee
hoge drempels voor de marifooncommunicatie slechten: de verplichte
bijdrage van 52 euro per jaar ('voor een apparaat dat je móet
gebruiken') en het verplichte marifoonexamen. Directeur Johan
Groenewold van Verenigde Tankrederij zei niet tegen afschaffing van het
marifoonexamen te zijn, maar hij vroeg aandacht voor 'een zekere
bescherming van de gebruiker'. Geen probleem, volgens Van Gelderen. 'De
GSM heeft de vroegere koffiepraat-functie van de marifoon overgenomen.'
De watersportvoorman stelde dat binnenschippers op de marifoon vaak
niet eens zijn te verstaan. Schipper Ronald Versloot vroeg toch
voorzichtig te zijn met het afschaffen van het marifoonexamen. 'In de
binnenvaart heeft het heel erg lang geduurd eer we met de marifoon
leerden omgaan.'
Vanuit België deed binnenvaarder Pierre Verberght nog een duit in het
zakje: 'Wij kennen die 52 euro niet, wij betalen niets.' Hij meldde dat
België sindskort naast kanaal 77 nog een extra sociaal marifoonkanaal
heeft: kanaal 72.
Verkeersdienstmedewerkers! Betekent in mijn ogen medewerkers die een dienst verlenen. Een dienst verlenen aan de binnenvaart en overige belanghebbenden. Uit bovenstaande maak ik op de deze dienstverlening gaat bestaan uit het uitmaken van de dienst. (BOO Bewegende Ongeidentificeerde Objecten zijn niet meer acceptabel) FOEI. Waar leven we eigenlijk en willen we echt zo(moeten)leven?
Nog even iets over de invoering?
Hij verwacht weinig weerstand bij de invoering van AIS op binnenschepen. ‘Als je met AIS korting krijgt op het havengeld gaan ze massaal zo’n ding nemen.’
Wat een ongeloofelijk argument voor een rijkshavenmeester. Tekenend hoe er tegen de binnenvaart wordt aangekeken?
Voor de duidelijkheid.
Alle achting voor de verkeersleiders (soms ook lijders) die hun werk in mijn ogen op een voortreffelijke manier doen. Maar laten we hun taak niet verwarren met een idee fixe van een veilige allesoverheersende verkeersbeheersing.