Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Sep '05 -COV: Alle binnenhavens bereikbaar houden

ROTTERDAM 20/9 - De bedragen die V&W beschikbaar stelt voor wegwerken achterstallig onderhoud zijn substantieel en nodig, reageert het Centraal Overleg Vaarwegen op de Rijksbegroting 2006. Het COV vindt het teleurstellend dat bij de besteding van de gelden zozeer de nadruk ligt op de grote doorgaande vaarwegen. 'Er dient voldoende geld in het gehele netwerk te worden geïnvesteerd zodat ook alle binnenhavens goed bereikbaar blijven.'

Zie ook:

De aanbestedingsmeevaller of 'onderuitputting' (ca. € 1,5 miljard in 2005) zou volgens het COV met name ten goede moeten komen aan het versnellen van vaarwegprojecten. Het Centraal Overleg Vaarwegen, van Koninklijke Schuttevaer, verladersorganisatie EVO en waterbouworganisatie VBKO, constateert dat na 2008 de middelen die nodig zijn voor het verruimen van de vaarwegen snel opdrogen. Pas ver na 2010 komen nieuwe middelen beschikbaar.
Het COV pleit voor versnelling van belangrijke vaarwegprojecten zoals de overnachtingshaven Lobith, de keersluis Zwartsluis, de verruiming van de Brabantse kanalen (o.a. omlegging Den Bosch) , de Geldersche IJssel en de Zaan, alsmede de bouw van een derde Kolk bij de Beatrixsluizen, de Kreekraksluizen en Eefde. Verder vraagt het COV de Nederlandse overheid om te bevorderen dat er meer voortgang wordt gemaakt met de realisering van de nieuwe sluis in Klein Ternaaien.

Ambitie ontbreekt
In een eigen reactie stelt verladersorganisatie EVO dat de echte ambitie om de bereikbaarheid te verbeteren ontbreekt in de plannen van het kabinet. Over de binnenvaart zegt EVO: 'De kwaliteit van de hoofdvaarwegen staat onder zware druk. Daardoor is de binnenvaart veel minder betrouwbaar en dreigen instortende sluizen en dichtslibbende vaarwegen. Het kabinet pakt achterstallig onderhoud van de hoofdtransportassen weliswaar aan, maar aan de overige hoofdvaarwegen en kanalen wordt tot 2010 slechts correctief onderhoud gepleegd. EVO acht dit onvoldoende. Een preventief onderhoudsbeleid is nodig wil de binnenvaart voor het bedrijfsleven inzetbaar blijven als vervoerswijze.'

Nadelige gevolgen
Binnenvaartorganisatie CBRB juicht het opschonen van regelgeving toe, waarschuwt voor nadelige gevolgen van vermindering van overheidsbemoeienis. 'Dit kan zelfs aanleiding geven tot kostenverhogingen in plaats van kostenreductie', schrijft directeur Ton Roos in een reactie. 'De gevolgen van dit nieuwe beleid op de sector dienen dan ook kritisch te worden bezien, waarbij ook de sector zal moeten kiezen hoe dit moet worden aangepakt, om nadelige gevolgen te voorkomen.' Roos noemt het 'absoluut noodzakelijk zijn dat elke stap in goed overleg tussen sector en overheid zal plaatsvinden'. Het CBRB stelt de overheid voor gezamenlijk een 'expertisecentrum binnenvaart' op te zetten, om het voortbestaan van kennis te waarborgen.

Logistiek Topinstituut
Het platform Nederland Distributieland (NDL) vindt dat de overheid zwaar moet inzetten op 'de ontwikkeling en implementatie van innovatieve logistieke concepten'. Dat zal een bijdrage leveren aan het oplossenvan verkeersknelpunten en de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit. Er is volgens NDL een kabinetsbrede inzet nodig om de internationale logisttieke concurrentiepositie van Nederland te versterken. De transportlobby pleit voor een Logistiek Topinstituut.



Reactie Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, CBRB op begroting V&W 2006
V&W als andere overheid
In de begroting is sprake van een andere overheid. Het doel van het nieuwe V&W is meer gericht op regie en het "buiten de deur" zetten van de uitvoering, onder het motto van verlaging van de administratieve lasten, met de verantwoordelijkheid meer bij de sector. Dit zal inderdaad leiden tot minder lasten bij de centrale overheid zelf, maar ook met meer verantwoordelijkheid bij de bedrijfstak zelf. Dit zal natuurlijk niet automatisch tot gevolg hebben dat de sector nu met minder regels te maken zal krijgen en de kosten omlaag gaan. Wat betreft toezicht kan het effect zelfs omgekeerd zijn, omdat controle en toezicht privaat moeten worden ingericht, met de overheid als toezichthouder op het toezicht. Dit kan zelfs aanleiding geven tot kostenverhogingen in plaats van kostenreductie. De gevolgen van dit nieuwe beleid op de sector dienen dan ook kritisch te worden bezien, waarbij ook de sector zal moeten kiezen hoe dit moet worden aangepakt, om nadelige gevolgen te voorkomen.
In ieder geval zal het absoluut noodzakelijk zijn dat elke stap in goed overleg tussen sector en overheid zal plaatsvinden. Met de koopvaardijsector is V&W reeds ver op weg om dit te verwezenlijken.
In dit proces van verandering van de rol van de centrale overheid, dient kennis te blijven geborgd. De sector biedt de overheid aan om gezamenlijk na te denken hoe dit kan plaatsvinden, bijvoorbeeld door het opzetten van een gezamenlijk "expertisecentrum binnenvaart".

Concurrentiekracht
Het uitgangspunt om regelgeving op te schonen en het level playing field als uitgangspunt voor beleid  te nemen wordt door ons toegejuicht. Inderdaad is het wenselijk extra nationale regelgeving bovenop de reeds aanwezige Internationale en Europese regelgeving zoveel als mogelijk te voorkomen. Daarbij merkt de binnenvaartsector dat de concurrentiekracht van de Nederlandse binnenvaartsector ten opzicht van die van het buitenland verslechtert en er meer wordt uitgevlagd. Het is de uitdaging van bedrijfsleven en overheid om deze trend te keren.

Innovatie en kennis
Structurele versterking van innovatie in ondermeer de sector binnenvaart onder het motto, de overheid verbindt en faciliteert, achten wij noodzakelijk en zinvol. Het Bureau Innovatie Binnenvaart wil daarin een belangrijke rol spelen. In dat kader is het zinvol dat er net als voor de zeevaart structureel fondsen beschikbaar komen om deze innovatie nationaal een push te geven, naast de mogelijkheden die er Europees zijn.

Schone netwerken
De sector binnenvaart is zeer actief betrokken bij een veelvoud aan projecten en stimuleringsacties om de emissies van binnenschepen terug te dringen. Dit dient te worden gecontinueerd. Alleen door een gezamenlijk optreden kan dit proces vaart houden. Voorkomen moet worden dat gebiedsgerichte acties regionaal onnodig hinder en administratieve lasten veroorzaken, zonder dat dit bijdraagt aan het uiteindelijke doel, schone netwerken.

Betrouwbare netwerken
De binnenvaartsector heeft reeds diverse malen de zorg uitgesproken over de daadwerkelijk uitvoering en fasering van onderhoudsprojecten. Tempo en omvang worden kritisch bezien. Zo is het nog steeds niet gestart zijn van de uitdieping van de Waal (medio 2006) de sector een doorn in het oog, zeker nu bekend is dat de onderuitputting op dit moment circa € 1,5 miljard bedraagt. Met dit geld zouden projecten die nog niet in uitvoering zijn genomen, vervroegd moeten kunnen worden opgepakt.
Wat ons betreft is het belangrijkste adagium: Voorkom onderuitputting door desnoods infraprojecten (in casu voor de vaarwegen) vervroegd in uitvoering te nemen.

Veilige netwerken/ Security
De binnenvaartsector is sterk betrokken bij de invulling en vormgeving van veilige netwerken.
Voorkomen moet worden dat locale belangen, vertaald in regels voor de Ruimtelijke Ordening, de gebruiksruimte binnen het basisnet vervoer gevaarlijk stoffen zullen beperken.
De risicobeheersing op de binnenwateren vraagt om een meer landelijk gecoördineerde aanpak, waarbij departementale muurtjes geslecht dienen te worden en Rijkswaterstaat hierin meer een spilfunctie zou moeten vervullen.

Rotterdam, 20 september 2005

Mr. A.N. Roos
Directeur CBRB



Reactie EVO op begroting V&W 2006

EVO mist ambitie in plannen kabinet

Een goede bereikbaarheid zorgt voor een sterke Nederlandse economie. Om die reden is het jammer dat in de Miljoenennota maar weinig aandacht is voor mobiliteit. De Nederlandse economie in vogelvlucht krijgt daarmee wel een heel letterlijke betekenis. EVO stelt dat de echte ambitie om de bereikbaarheid te verbeteren ontbreekt in de plannen.

Bereikbaarheid over de weg
Wel positief is het dat met extra gelden uit verbeterde aanbesteding en op basis van PPS enkele fileknelpunten versneld worden aangepakt. Alleen al de A2 en de A4 zijn goed voor 33 miljoen euro economische schade per jaar, blijkt uit de Economische Wegwijzer van EVO en TLN.

Systeemkosten tolheffing
Het kabinet reserveert 100 miljoen euro voor de systeemkosten die nodig zijn voor de aanpak van grote fileknelpunten door middel van een tolheffing. EVO stelt dat 100 miljoen euro, zeker voor de fase die voorafgaat aan een uiteindelijke kilometerheffing, onacceptabel hoog is. De systeemkosten dienen niet hoger dan 5% van de opbrengsten uit te vallen.

Binnenvaart
De kwaliteit van de hoofdvaarwegen staat onder zware druk. Daardoor is de binnenvaart veel minder betrouwbaar en dreigen instortende sluizen en dichtslibbende vaarwegen. Het kabinet pakt achterstallig onderhoud van de hoofdtransportassen weliswaar aan, maar aan de overige hoofdvaarwegen en kanalen wordt tot 2010 slechts correctief onderhoud gepleegd. EVO acht dit onvoldoende. Een preventief onderhoudsbeleid is nodig wil de binnenvaart voor het bedrijfsleven inzetbaar blijven als vervoerswijze.

Spoor
Gezien de groei in het vrachtverkeer is het noodzakelijk dat ook het spoor aantrekkelijk blijft voor het bedrijfsleven. De kwaliteit van de diensten van infrabeheerder Prorail op het Nederlandse net en de capaciteit voor het goederenvervoer per spoor blijven echter zorgenkindjes. Een eerste stap om het spoor aantrekkelijker te maken is het tegenhouden van de verhoogde gebruikersheffing. Door de toenemende kosten die deze verhoging tot gevolg heeft, dreigt een vraaguitval van tot wel 38% in 2006.

Criminaliteit en security
In de internationale goederenketen verdwijnt steeds vaker kostbare lading. Opsporing houdt echter op aan de grens. EVO stelt dat Nederland het voortouw moet nemen bij het intensiveren van de samenwerking van criminaliteitsbestrijding binnen de Europese Unie.

EVO waarschuwt voor een opeenstapeling van maatregelen gericht op het voorkomen van terroristische aanslagen. De verwachting is dat de kosten voor securitymaatregelen de komende drie tot vijf jaar uitgroeien tot 10% van de logistieke kosten. Het is een illusie te denken dat met het opleggen van verregaande maatregelen alle risico’s uitgesloten kunnen worden. EVO stelt dat het ernaar uitziet dat regelgeving gericht op het voorkomen van aanslagen veel te ver doorschiet.

Luchtkwaliteit
De verdeling van de 900 miljoen euro die gereserveerd is voor schonere luchtkwaliteit is doorslaggevend voor de effectiviteit van het beleid. Meer middelen voor schonere technologie werpt meer vruchten af dan de inzet op achteraf-inbouw van roetfilters.

Een effectief beleid vraagt ook om een meerjarenplan. Ondernemers hebben zekerheid nodig over de duur van de subsidies. Alleen op die manier kan het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid nemen.

In dat kader zet EVO ook vraagtekens bij de wijze waarop het kabinet het gebruik van biobrandstof stimuleert. Het kabinet stimuleert het gebruik van brandstoffen waarbij 98% uit fossiele brandstof bestaat en 2% biobrandstof wordt bijgemengd. De accijnsvrijstelling geldt alleen over die 2%. Dat zorgt voor onvoldoende prijsverschil aan de pomp. Het ligt veel meer voor de hand om de Nederlandse potentie van aardgas te benutten en schonere brandstoffen te ontwikkelen, zoals bioethanol en waterstof.
 
Voor een gezonde luchtkwaliteit is ook de inzet van langere en zwaardere vrachtauto´s hard nodig. De zogeheten ecocombi’s zorgen ervoor dat meer goederen met minder voertuigen vervoerd kunnen worden. En dat zorgt weer voor minder vervuilende uitstoot. Op dit moment wordt er een proef uitgevoerd. EVO stelt dat Verkeer en Waterstaat volgend jaar de ecocombi's definitief moet toelaten tot het Nederlandse wegennet.



Reactie Nederland Distributieland (NDL) op begroting V&W 2006

NDL: Zet in op logistieke innovatie

Nederland Distributieland (NDL) steunt het uitgangspunt van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de Rijksbegroting 2006 én in de Nota Mobiliteit dat een goed functionerend systeem voor personen- en goederenvervoer en een betrouwbare bereikbaarheid essentieel zijn om de economie en de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Multimodaal
NDL is van mening dat het kabinet voortvarend van start moet gaan met de in de begroting en Nota Mobiliteit aangekondigde versnelde aanpak van knelpunten op de hoofdwegen. Ook moeten echter knelpunten op het gebied van spoor, water (binnenvaart en 'short sea'), lucht en buisleidingen daadkrachtig worden aangepakt. De Nederlandse congestieproblematiek en de bereikbaarheid van het Europese achterland vraagt om een multimodale aanpak. Zo'n aanpak is noodzakelijk om de voorspelde toename van 40 tot 80% van het goederenvervoer op te kunnen vangen en een duurzame economische groei voor Nederland te realiseren. NDL spoort in dit kader de minister dan ook aan om op het gebied van het wegverkeer snel in kaart te brengen wat technisch, juridisch en organisatorisch nodig is om een kilometerprijs in te voeren. Dit is noodzakelijk om het in het Platform 'Anders betalen voor mobiliteit' bereikte draagvlak te behouden.

Innovatie
Om de toekomstige groei in het goederenvervoer op te vangen is NDL daarnaast van mening dat de overheid zwaar moet inzetten op de ontwikkeling en implementatie van innovatieve logistieke concepten. Dit zal een bijdrage leveren aan het oplossen van verkeersknelpunten en de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit ten goede komen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is hiermee op de goede weg door haar activiteiten met het VenW Beraad Kennis en Innovatie. Er is echter een kabinetsbrede inzet nodig om de internationale logistieke concurrentiepositie van Nederland te versterken. Dit is in de visie van NDL mogelijk door het benoemen van logistiek tot sleutelgebied in het Innovatieplatform. Om dit sleutelgebied handen en voeten te geven, is NDL voorstander van het oprichten van een Logistiek Topinstituut, dat de aanwezige logistieke kennis bundelt en Nederland in internationaal verband als logistiek kennisland op de kaart zet. Een Logistiek Topinstituut past in het huidige streven van de overheid om extra topinstituten te vormen waarin bedrijven, universiteiten en overheid samenwerken om op technologisch gebied te kunnen concurreren met het buitenland. Een Logistiek Topinstituut kan de positie van de Nederlandse kenniseconomie versterken en stimulerend werken op de innovatiekracht van logistiek.

NDL
Nederland Distributieland (NDL) is de vereniging die zich inzet om de Nederlandse logistieke concurrentiepositie binnen Europa te versterken. De vereniging telt 500 leden die zich direct of indirect bezig houden met logistiek.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel