Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Okt '05 -Containerschip Fowairet voor reparatie naar Rotterdam

ROTTERDAM 8/10 - Het gehavende containerschip Fowairet is vrijdag door een sleep- en bergingskonvooi overgebracht naar een wachtkade in de Botlek. Nog niet bekend was op welke werf het zou worden gerepareerd. De met 1952 containers geladen Fowairet strandde dinsdag 20 september vroeg in de ochtend op de Westerschelde bij het Zeeuwse plaatsje Perkpolder. Later die dag werd het schip losgetrokken en naar de Sloehaven in Vlissingen gesleept.

Fowairet - foto <i>©</i> Danny Cornelissen / PortPictures.nl

Aan het begin van de avond arriveerde het konvooi in Rotterdam. Foto © Danny Cornelissen / PortPictures.nl

Zie ook:

Bergers van Multraship en URS kregen toestemming van de betrokken authoriteiten om het transport uit te voeren.  Ze hebben afgelopen week het grootste gedeelte van de lading containers uit het schip gelost alsmede de stookolie uit de lekkende tanks en ruim 5 in tankschepen overgepompt. Tevens werd een aantal noodreparaties uitgevoerd.

foto © Danny Cornelissen / PortPictures.nl

Vanaf een fast-rescue tender wordt tijdens het transport de plooiing van de Fowairet in de gaten gehouden. Foto © Danny Cornelissen / PortPictures.nl

Krachten verdelen
Er bevinden zich nog 297 containers in het schip, welke geen gevaarlijke lading bevatten. Berekeningen wezen uit dat het veiliger was deze containers voor het transport over zee in het schip te laten om daarmee de krachten op het beschadigde schip zo gunstig mogelijk te verdelen.
 
De Fowairet werd door twee sleepboten naar Rotterdam gesleept. Dit konvooi werd begeleid door twee escort sleepboten, het oliebestrijdingsvaartuig Arca en twee fast-rescue tenders waaronder de in Breskens gestationeerde reddingboot Zeemanshoop. Er was een bergingsteam aan boord van de Fowairet, bestaande uit o.a. scheepsbouwkundig ingenieurs, bergingsinspecteurs- en duikers.

Doemscenario's
In de media circuleerden na de stranding op 20 september in de Westerschelde de gebruikelijke doemscenario's, omdat het schip ook 127 containers met gevaarlijke stoffen aan boord had en dreigde te breken. Volgens de gemeente Hulst bestond de 'kans op gevaar voor de bevolking'. Het scheepvaartverkeer over de Westerschelde lag de hele dag stil en bezorgde de haven van Antwerpen naar verluidt een kostenpost van rond een half miljoen euro doordat zestig schepen de haven niet in of uit konden. Om 20:30 uur werd de vaarweg weer vrijgegeven.

In de loop van de middag maakten dertien sleepboten van Multraship uit Terneuzen en van de Unie van Reddings- en Sleepdienst (Union) uit Antwerpen aan het containerschip vast. Om 10 voor half 6, bij hoogwater, werd het schip vlot getrokken. Alle lading bleef aan boord. Wel lekte de Fowairet zo'n 600 liter stookolie; een oliescherm rond het schip voorkwam verdere verspreiding.

Het 270 meter lange schip Fowairet van United Arabian Shipping Company was met een Vlaamse loods aan boord op weg van Londen naar Antwerpen toen het rond 05.00 uur vastliep op een zandbank. Doordat het schip aan de voorzijde ging 'plooien', was het wegens het gevaar van een breuk niet mogelijk het vaartuig eerder weg te trekken.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel