Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

16 Aug '05 -Meer dan de helft van alle Vlaamse haventrafiek is shortsea shipping

ANTWERPEN 16/8 persbericht Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen - Meer dan de helft (50,6 procent) van de behandelde tonnage in de Vlaamse zeehavens is afkomstig van shortsea shipping. In het eerste semester van dit jaar werd er in de Vlaamse zeehavens 3,53 miljoen ton shortsea vracht meer verhandeld, dan in de overeenkomstige periode van vorig jaar. Met een groei van 6,66 procent is shortsea shipping sterker gestegen dan de maritieme trafieken in hun geheel (plus 4,73 procent).


Dat blijkt uit cijfers die zopas werden bekend gemaakt door het Vlaams Promotiebureau voor Shortsea Shipping. Het belang van shortsea shipping (SSS) voor onze vier zeehavens kan onmogelijk overschat worden. Ook op Europees beleidsniveau neemt het belang van shortsea shipping toe, zoals blijkt uit diverse initiatieven van de Europese Commissie. SSS heeft betrekking op alle vervoer ter zee, zowel van goederen als van passagiers, waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten. Tot shortsea shipping worden traditioneel ook de fluvio-maritieme transporten gerekend, waarbij een zelfde schip zowel de kustzeeën bevaart als de grote rivieren en kanalen opstoomt tot diep in het binnenland.

Gedegen alternatief
Expediteurs en verladers die geconfronteerd worden met overvolle wegen en een dikwijls onvoorspelbaar geworden tijd van aankomst, ontdekken steeds meer dat shortsea shipping in veel gevallen een gedegen alternatief biedt. Zeer veel vrachtwagenritten op de weg kunnen uitgespaard worden, door vracht mee te geven op coasters die vanuit Antwerpen of Zeebrugge varen naar Bordeaux, Barcelona of Kopenhagen. In het bijzonder kan de sterke groei van het containervervoer in de haven van Antwerpen, die nog zal toenemen door de opening van het Deurganckdok, voor een deel worden opgevangen door shortsea shipping – een conclusie die nog niet overal is doorgedrongen.

In het eerste semester van dit jaar werden 56,5 miljoen ton goederen verscheept met shortsea shipping (om precies te zin: 56.544.561). Dat is 3.532.721 ton meer dan in dezelfde periode van 2004, een toename met 6,66 procent. Daarmee bevestigt deze vervoersmodaliteit de trend van de vorige jaren: in vergelijking met 1999 was de SSS-vracht in de Vlaamse zeehavens in 2004 gestegen met 21,3 procent. Antwerpen is de belangrijkste SSS-zeehaven van ons land.

Winnen in groeimarkt
De 34.665.289 ton SSS-vracht die hier in het eerste semester van 2005 werden behandeld, vertegenwoordigen 61,3 procent van alle SSS-tonnage in ons land. In de vier Vlaamse zeehavens samen vertegenwoordigde SSS in het eerste semester 50,6 procent van de totale tonnage. In 1999 was dat nog maar 47,8 procent. Shortsea shipping zit dus duidelijk in de lift: hoewel de totale maritieme trafiek stijgt, groeit SSS nog sneller. Dat betekent dat SSS marktaandeel wint in een groeimarkt.

Het relatief belang van SSS verschilt van de ene tot de andere zeehaven. Het belang van SSS is het grootst voor de haven van Oostende, waar SSS aan de oorsprong lag van 99,65 procent van alle behandelde tonnage. Oostende verwerkt vandaag meer SSS-vracht in een half jaar, dan nauwelijks vijf jaar geleden in een heel jaar. Tegenover 1999 is shortsea shipping in Oostende meer dan verdubbeld: in het hele jaar 1999 werd 3,1 miljoen ton door SSS verwerkt; in het eerste semester van dit jaar was dat al 3,97 miljoen ton SSS.

In alle zeehavens
In nagenoeg alle zeehavens neemt het relatief belang van shortsea shipping toe. In Antwerpen werd in het eerste semester 43,6 procent van de totale tonnage gegenereerd door shortsea shipping (42,6 procent in dezelfde periode van 2004). In Gent steeg het relatief belang van SSS van 42,4 procent naar 45,6 procent en bereikt er nu 5.030.269 ton. Dat het relatief belang van shortsea shipping in Brugge-Zeebrugge in het eerste semester terugviel van 77,2 procent naar 74,5 procent, is uitsluitend te wijten aan de zeer sterke groei van het intercontinentaal maritiem transport. Met 12,8 miljoen ton blijft Zeebrugge de tweede grootste SSS-haven van ons land. Ondanks de relatieve vermindering van het belang van SSS in Brugge-Zeebrugge, is shortsea shipping er in het eerste semester toch nog gestegen met 705.968 ton of 5,8 procent.

Fluvio-maritiem
Het belang van shortsea shipping op onze grote kanalen en rivieren herpakte zich spectaculair in de eerste helft van 2005. Waar de afgelopen jaren een structurele achteruitgang werd vastgesteld, steeg de fluvio-maritieme trafiek in het eerste semester van 2005 met 80.129 ton of 11,8 procent tegenover de overeenkomstige periode van vorig jaar. De totaalcijfers van de fluvio-maritieme trafiek weerspiegelen evenwel een tegenstrijdige evolutie. De 269 zeeschepen die in het eerste semester van 2005 het Albertkanaal op- of afvaarden, vervoerden 237.671 ton SSS-vracht tegenover 279.721 ton in de overeenkomstige periode van 2004, een achteruitgang met 15 procent. Op het Zeekanaal van Willebroek vervoerden 186 zeeschepen in de eerste helft van dit jaar 519.216 ton SSS-vracht, een stijging met 122.179 ton of 30,7 procent. Het Albertkanaal dat in het eerste semester van 2004 nog 41,3 procent van alle fluvio-maritieme trafiek in ons land vertegenwoordigde, zag zijn relatief belang dit jaar terugvallen tot 31,4 procent. Het Zeekanaal neemt thans 68,6 procent van alle fluvio-maritieme trafiek in ons land voor zijn rekening.

Een overzicht van de cijfers vindt u onder de rubriek Algemene Info/Statistieken op www.shortsea.be


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel