16 Aug '05 -Meer dan de helft van alle Vlaamse haventrafiek is shortsea shipping
ANTWERPEN 16/8 persbericht Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen - Meer dan de helft (50,6 procent) van de behandelde tonnage in de
Vlaamse zeehavens is afkomstig van shortsea shipping. In het eerste
semester van dit jaar werd er in de Vlaamse zeehavens 3,53 miljoen ton
shortsea vracht meer verhandeld, dan in de overeenkomstige periode van
vorig jaar. Met een groei van 6,66 procent is shortsea shipping sterker
gestegen dan de maritieme trafieken in hun geheel (plus 4,73 procent).
Dat blijkt uit cijfers die zopas werden bekend gemaakt door het Vlaams
Promotiebureau voor Shortsea Shipping. Het belang van shortsea shipping
(SSS) voor onze vier zeehavens kan onmogelijk overschat worden. Ook op
Europees beleidsniveau neemt het belang van shortsea shipping toe,
zoals blijkt uit diverse initiatieven van de Europese Commissie. SSS
heeft betrekking op alle vervoer ter zee, zowel van goederen als van
passagiers, waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder
gaat het om de vaart langs de Europese kusten. Tot shortsea shipping
worden traditioneel ook de fluvio-maritieme transporten gerekend,
waarbij een zelfde schip zowel de kustzeeën bevaart als de grote
rivieren en kanalen opstoomt tot diep in het binnenland.
Gedegen alternatief
Expediteurs en verladers die geconfronteerd worden met overvolle wegen
en een dikwijls onvoorspelbaar geworden tijd van aankomst, ontdekken
steeds meer dat shortsea shipping in veel gevallen een gedegen
alternatief biedt. Zeer veel vrachtwagenritten op de weg kunnen
uitgespaard worden, door vracht mee te geven op coasters die vanuit
Antwerpen of Zeebrugge varen naar Bordeaux, Barcelona of Kopenhagen. In
het bijzonder kan de sterke groei van het containervervoer in de haven
van Antwerpen, die nog zal toenemen door de opening van het
Deurganckdok, voor een deel worden opgevangen door shortsea shipping –
een conclusie die nog niet overal is doorgedrongen.
In het eerste semester van dit jaar werden 56,5 miljoen ton goederen
verscheept met shortsea shipping (om precies te zin: 56.544.561). Dat
is 3.532.721 ton meer dan in dezelfde periode van 2004, een toename met
6,66 procent. Daarmee bevestigt deze vervoersmodaliteit de trend van de
vorige jaren: in vergelijking met 1999 was de SSS-vracht in de Vlaamse
zeehavens in 2004 gestegen met 21,3 procent. Antwerpen is de
belangrijkste SSS-zeehaven van ons land.
Winnen in groeimarkt
De 34.665.289 ton SSS-vracht die hier in het eerste semester van 2005
werden behandeld, vertegenwoordigen 61,3 procent van alle SSS-tonnage
in ons land. In de vier Vlaamse zeehavens samen vertegenwoordigde SSS
in het eerste semester 50,6 procent van de totale tonnage. In 1999 was
dat nog maar 47,8 procent. Shortsea shipping zit dus duidelijk in de
lift: hoewel de totale maritieme trafiek stijgt, groeit SSS nog
sneller. Dat betekent dat SSS marktaandeel wint in een groeimarkt.
Het relatief belang van SSS verschilt van de ene tot de andere
zeehaven. Het belang van SSS is het grootst voor de haven van Oostende,
waar SSS aan de oorsprong lag van 99,65 procent van alle behandelde
tonnage. Oostende verwerkt vandaag meer SSS-vracht in een half jaar,
dan nauwelijks vijf jaar geleden in een heel jaar. Tegenover 1999 is
shortsea shipping in Oostende meer dan verdubbeld: in het hele jaar
1999 werd 3,1 miljoen ton door SSS verwerkt; in het eerste semester van
dit jaar was dat al 3,97 miljoen ton SSS.
In alle zeehavens
In nagenoeg alle zeehavens neemt het relatief belang van shortsea
shipping toe. In Antwerpen werd in het eerste semester 43,6 procent van
de totale tonnage gegenereerd door shortsea shipping (42,6 procent in
dezelfde periode van 2004). In Gent steeg het relatief belang van SSS
van 42,4 procent naar 45,6 procent en bereikt er nu 5.030.269 ton. Dat
het relatief belang van shortsea shipping in Brugge-Zeebrugge in het
eerste semester terugviel van 77,2 procent naar 74,5 procent, is
uitsluitend te wijten aan de zeer sterke groei van het
intercontinentaal maritiem transport. Met 12,8 miljoen ton blijft
Zeebrugge de tweede grootste SSS-haven van ons land. Ondanks de
relatieve vermindering van het belang van SSS in Brugge-Zeebrugge, is
shortsea shipping er in het eerste semester toch nog gestegen met
705.968 ton of 5,8 procent.
Fluvio-maritiem
Het belang van shortsea shipping op onze grote kanalen en rivieren
herpakte zich spectaculair in de eerste helft van 2005. Waar de
afgelopen jaren een structurele achteruitgang werd vastgesteld, steeg
de fluvio-maritieme trafiek in het eerste semester van 2005 met 80.129
ton of 11,8 procent tegenover de overeenkomstige periode van vorig
jaar. De totaalcijfers van de fluvio-maritieme trafiek weerspiegelen
evenwel een tegenstrijdige evolutie. De 269 zeeschepen die in het
eerste semester van 2005 het Albertkanaal op- of afvaarden, vervoerden
237.671 ton SSS-vracht tegenover 279.721 ton in de overeenkomstige
periode van 2004, een achteruitgang met 15 procent. Op het Zeekanaal
van Willebroek vervoerden 186 zeeschepen in de eerste helft van dit
jaar 519.216 ton SSS-vracht, een stijging met 122.179 ton of 30,7
procent. Het Albertkanaal dat in het eerste semester van 2004 nog 41,3
procent van alle fluvio-maritieme trafiek in ons land
vertegenwoordigde, zag zijn relatief belang dit jaar terugvallen tot
31,4 procent. Het Zeekanaal neemt thans 68,6 procent van alle
fluvio-maritieme trafiek in ons land voor zijn rekening.
Een overzicht van de cijfers vindt u onder de rubriek Algemene Info/Statistieken op www.shortsea.be