15 Aug '05 -Duitse particulier trekt het niet meer
BONN 15/8 - Eén op de twee particulieren in de Duitse binnenvaart
houdt amper nog het hoofd boven water. Dat blijkt uit een enquête
van BDS Abteilung Binnenschiffahrt e.V. onder 42 varende ondernemers.
De organisatie van particuliere schippers in Duitsland noemt de
uitkomst niet verrassend. 'Alarmerend is wel dat meer dan de helft van
de schippers hun huidige bedrijfssituatie al niet meer als voldoende
bestempelt. Als je daarbij kijkt naar het hoge percentage van de
vrachtopbrengsten dat opgaat aan brandstof, wordt duidelijk hoe dun het
ijs is waarop onze bedrijven zich bewegen.'
Het BDS wil alles op alles zetten om de marktsituatie met teruglopende
vrachten te stabiliseren. Komende herfst nodigt het BDS alle
particulieren uit om de mogelijkheden op een rij te zetten. 'De wens
naar een gezamenlijk optreden van alle particulieren is groot, zo
blijkt uit de enquête. We hebben ons afgevraagd hoe we daar een aanzet
toe kunnen geven', schrijft het BDS-bestuur. 'Over onze ideeën
willen we met alle particulieren discussiëren.' Plaats en tijd worden
nog bekend gemaakt.
Weinig hoopgevend
De BDS-enquête, onder zowel leden als niet-georganiseerde
particulieren, laat zien dat een minderheid van 36% de huidige
bedrijfssituatie 'voldoende' vindt. Een jaar eerder lag dat percentage
nog op 51%. Als 'slecht' bestempelt 56% van de ondervraagden hun
situatie in de markt. Vorig jaar was dat nog maar 39%. Het aantal
binnenvaarders dat de huidige marktsituatie 'goed' vindt lag evenals
vorig jaar op 7%. Ook de verwachtingen voor 2005 zijn weinig
hoopgevend: 46% verwacht een 'voldoende' resultaat, 39% rekent op
'slecht' en 9% noemt de verwachtingen voor dit jaar 'goed'.
Door de hoge gasolieprijzen staan de vrachtopbrengsten zwaar onder
druk. Tot een kwart van de omzet wordt bij 44% van de ondervraagden
uitgegeven aan brandstof, bij de rest lopen de brandstofkosten op tot
50%. Over het bestaan van gasolieclausules in de contracten tussen
verladers en bevrachters bestaat bij de schippers grote
onduidelijkheid. 39% weet wat die gasolieclausule inhoudt, 12% weet dat
er zo'n clausule bestaat maar kent de inhoud niet, en 34% weet niet
precies hoe het bij hun bevrachter zit. Maar 31% is er zeker van dat ze
de gasolietoeslag volledig doorbetaald krijgen, 26% vermoedt dat de
bevrachter een deel ervan achterhoudt, 7% krijgt niets en 36% kan er
geen uitsluitsel over geven.
Vrachten slecht
Door de liberalisering moeten ook Duitse schippers over hun eigen
vracht onderhandelen. 17% vraagt meer en krijgt meestal z'n zin, 60%
onderhandelt wel maar zelden met succes en 7% doet helemaal niet aan
onderhandelen. Van alle ondervraagde particulieren vindt 80% de
vrachten slecht. De meesten (56%)wijten dat aan de economische situatie
van Duitsland, een evenhoog percentage realiseert zich dat er harder
moet worden onderhandelt met opdrachtgevers en 54% vindt dat de
particulier te zeer afhankelijk is van rederij of bevrachter. Van alle
ondervraagden denkt 60% dat de resultaten kunnen verbeteren wanneer
particulieren meer gaan samenwerken.