Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

19 Jan '06 -Duitse schipper mag herinvesteren

BERLIJN 19/1 - Duitse schippers kunnen voortaan hun boekwinst op de verkoop van een schip volledig herinvesteren in een ander schip. Het Bondskabinet besloot woensdag tot wijziging van de omstreden §6b Einkommenssteuergesetz (EStG) ten gunste van de binnenvaart, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006. Eerder moesten schippers na verkoop eerst afrekenen met de fiscus. Dat plaatste ze in een ongelijke concurrentiepositie met bijvoorbeeld Nederlandse collega's.

Zie ook:

Verkeersminister Wolfgang Tiefensee noemt de nieuwe regeling dan ook een belangrijke verbetering van de fiscale concurrentiepositie van de Duitse binnenvaart, en een 'deutlicher Schub für die Branche', zeker in combinatie met de hogere investeringssteun uit het 25 Miljard Programma van de Bondsregering. In de vorige regeringsperiode werd het wijzigingsvoorstel door de Duitse Bundesrat terzijde geschoven.

De wetswijziging is onderdeel van de
"Gesetz zur steuerlichen Förderung von Wachstum und Beschäftigung". Schippers kunnen hun stille reserves na verkoop van een schip meenemen naar een nieuwe investering. Daardoor wordt de financiering van een nieuw schip stukken eenvoudiger. Afrekenen met de fiscus gaat voortaan net als in Nederland na bedrijfsbeëindiging.
'Deze maatregel versterkt de bedrijven, steunt de modernisering van de vloot en draagt bij aan betere vervoersprestaties en een veiliger binnenvaart', zei Tiefensee na afloop van het kabinetsberaad. Hij herinnerde de bedrijfstak aan een eerdere toezegging dat er na wetswijziging in vijf jaar 200 nieuwe schepen gebouwd zullen worden. 'Ik ga er vanuit dat de Duitse binnenvaart woord houdt en nu een begin maakt met de modernisering van de vloot.'

BDB-voorzitter Heinz Hoffman heeft in een ontmoeting met
de staatssecretarissen Karin Roth und Jörg Hennerkes zijn dank namens de binnenvaart overgebracht voor de snelle uitvoering van het voornemen uit het regeerakkoord. Hoffman gaf de verzekering dat het BDB onder zijn leden actief aan de slag gaat met vlootvernieuwing.





Bundesrat blokkeert Duitse vlootvernieuwing

BERLIJN 8/7/05 - De Duitse Bundesrat, het hogerhuis van deelstaatvertegenwoordigers in het Duitse parlement, heeft vrijdag tegen de maatregelen voor vernieuwing van de binnenvaart gestemd. Daarmee is het belastingvrij herinvesteren van boekwinst op de verkoop van een schip in een nieuwbouwproject in Duitsland van de baan.

Zie ook:
BDB-voorzitter Heinz Hofmann reageert 'diep gekwetst door deze houding van de door CDU en FDP gedomineerde Bundesrat'. Onbegrijpelijk volgens Hofmann, want de noodzakelijke wetswijziging was 16 juni door de Bundestag wel goedgekeurd en de Bundesrat had zelf twee jaar geleden nog een voorstel daartoe gedaan. Hofmann's laatste hoop is dat de Bundesregierung alsnog tussenbeiden komt: 'Wir hoffen, dass die Bundesregierung in dieser Angelegenheit nun den Vermittlungsausschuss anruft. Dies ist die letzte Chance, den für die deutsche Binnenschifffahrt elementar wichtigen Schritt zur Erneuerung und Modernisierung der deutschen Flotte noch zu vollziehen. Wenn die Bundesregierung es mit ihrem Flottenmodernisierungsprogramm wirklich ernst meint, muss sie diesen Schritt gehen!“

Beste nieuws sinds jaren
'Binnenschifffahrt: 6 b kommt wieder', de kop boven een bericht op de DVZ-website, leek enkele weken eerder voor de Duitse binnenvaart het beste nieuws sinds jaren. 'De toekomst van Duitsland als binnenvaartland wordt erdoor veiliggesteld', reageert het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB). De branche-organisatie heeft vijf jaar geijverd voor de terugkeer van 'paragraaf 6b' en waarschuwt partijen het resultaat niet op de valreep in het naderend verkiezingstumult te laten sneuvelen. Volgens het wetsvoorstel mogen schippers de winst op verkoop van hun schip voortaan belastingvrij herinvesteren, zoals dat in Nederland altijd al gebruikelijk was. Bovendien komt er een speciaal 'KfW-Förderprogramm' met 3% renteverlaging op investeringen in binnenschepen.

Staatssecretaris Angelika Mertens van verkeer is overtuigend in haar koers pro-binnenvaart, getuige ook haar verklaring vrijdag in Berlijn: 'Die Bundesregierung hat ihre Hausaufgaben gemacht. Jetzt steht die Opposition in der Pflicht, an der Umsetzung der beschlossenen Maßnahmen mitzuwirken - an Bekenntnissen zur konstruktiven Zusammenarbeit hat es jedenfalls nicht gemangelt. Jetzt ist es Zeit, Farbe zu bekennen.' Ze hekelt daarmee duidelijk de politiek getinte kritiek van de CDU/CSU-Bondsdagleden Fischer en Blank, die een dag eerder de SPD-regering verweten nog snel even te willen scoren.

Dinsdag vertelde Mertens de Deutsche Verkehrs Zeitung dat de bondsregering paragraaf 6 b van de wet op de inkomstenbelasting ('Einkommensteuergesetzes') weer gaat invoeren. Dat betekent dat Duitse schippers die na 31 december 2004 hun vaartuig verkopen of verkocht hebben niet eerst met de fiscus hoeven af te rekenen. Wettelijk wordt één en ander voor tenminste vijf jaar geregeld in de 'Gesetz zur Verbesserung der steuerlichen Standortbedingungen'.  De nieuwe regelgeving moet concurrentieverschillen van Duitse tegenover Nederlandse binnenvaartondernemers verminderen.

In een recent rapport over de toekomst van de Duitse binnenvaart werd de maatregel al dringend noodzakelijk genoemd. Dat standpunt werd overgenomen door het Forum für Binnenschifffahrt und Logistik, dat werd ingesteld door de regering.

Hoorzitting
Het BDB heeft woensdag 15 juni in de hoorzitting van de commissie Financiën uit de Duitse Bondsdag enthousiast gereageerd op het wetsvoorstel. 'De milieuvriendelijke vervoerstak wordt nadrukkelijk versterkt', zei voorzitter Heinz Hofmann. Hij  noemde het 'een efficiënt middel voor het vernieuwen en moderniseren van de Duitse binnenvaartvloot'. De laatste jaren werden in Duitsland slechts incidenteel nieuwe schepen gebouwd. Het aantal ondernemingen in de binnenvaart nam zienderogen af. In doorsnee zijn droge ladingschepen in Duitsland 53 jaar oud, tankers 32 jaar.

Hofmann's argumenten dat de nieuwe maatregel een belangrijk concurrentienadeel ten opzichte van binnenvaartondernemingen in Nederland en België uit de weg ruimt, dat de belastingdienst meer geld zal binnenhalen en dat de werkgelegenheid in de scheepsbouw toeneemt, werden gedeeld door het Verband für Schiffbau und Meerestechnik.

200 Schepen
Over de financiering van het plan zei de staatssecretaris in de DVZ: 'We gaan er vanuit de minister van Financiën geld genoeg heeft, ook wanneer de bedrijfstak - zoals ze mij hebben laten weten - de komende vijf jaar 200 schepen bestelt.' De maatregel heeft het karakter van een convenant, zoals dat ook voor de zeevaart geldt. Zouden de schepen ook nog eens op Duitse werven worden gebouwd, zou dat extra bijdragen aan de versterking van de economie. Over het 'KfW-Förderungsprogramm' wil de regering volgens Mertens opnieuw met de organisaties om tafel, om er zeker van te zijn dat de subsidie tegemoet komt aan de behoefte van het bedrijfsleven. Volgens Mertens' ministerie is de looptijd van de meeste KfW-subsidies te kort voor de binnenvaart.

Kein Opfer des Wahlkampfs
De zaak lijkt al helemaal beklonken. Naar woensdag verluidt - het BDB had het zich laten uitleggen door SPD-parlementslid Annette Faße die de binnenvaart in haar portefeuille heeft - wordt het wetsvoorstel in de laatste week voor het Bondsdag-zomerreces behandeld en aansluitend ter goedkeuring voorgelegd aan de Bondsraad. Maar een dag later rijst in Haus Rhein toch twijfel. Op de website verschijnt een nieuw bericht: 'Binnenschifffahrt darf kein Opfer des Wahlkampfs werden!' Het BDB constateert dat het onderwerp helemaal niet op de Bondsdag-agenda voor de laatste vergaderweek voorkomt en eist een verklaring van Faße.

'Wahlgeplänkel'
Nog twijfelachtiger wordt het als de politieke blokken elkaar in persberichten gaan tegenspreken. De Bondsdag-fractie van CDU/CSU haalt het regeringsvoorstel vierkant onderuit. In een donderdagmiddag uitgegeven verklaring schrijven de parlementariërs Dirk Fischer en Renate Blank: 'Auch hier handelt es sich leider wieder einmal nur um Wahlgeplänkel, denn es ist bisher noch nicht einmal ein formeller Antrag in dieser Angelegenheiten in den zuständigen Bundestagsausschuss eingebracht worden. Aber auch ansonsten wird dies voraussichtlich eine bloße Ankündigung bleiben, denn das Gesetz ist in einem Gesamtkontext mit Erbschaftssteuer, Körperschaftssteuer etc. zu sehen, die allesamt noch koalitionsintern umstritten sind. Der isoliert verkaufte „Erfolg“ steht damit noch unter einem großen Fragezeichen. Die Binnenschifffahrt ist von Rot-Grün seit sieben Jahren sträflich vernachlässigt worden. Reine Ankündigungen bringen hier gar nichts.'

BDB-voorzitter Heinz Hofmann maakt zich boos over dit politieke gekonkel: 'Wir brauchen diese standortsichernde und wettbewerbsangleichende Maßnahme absolut jetzt, und nicht erst später irgendwann!', hamert hij. 'Es wäre überhaupt nicht zu begreifen, wenn CDU/CSU und FDP diesen Gesetzentwurf allein aus wahltaktischen Überlegungen jetzt ablehnen. Die Opposition hat doch selber über Jahre den dringend notwendigen Schritt der Reform des § 6 b EStG für die Binnenschifffahrt gefordert!'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Das ist Blödsinn was sie veröffentlichen. 6B bleibt weiterhin ungewiss. Sie sollten sich besser informieren bevor sie die Dvz Webseite zitieren!
    Da wir ja in Deutschland im Wahlkampf sind werden bestimmt noch mehr Versprechungen gemacht. Glauben Sie mir eins: wir, die Binnenschifffahrt, sind sowieso die letzten an denen Gedacht wird.

    Fendel (Email) - 16 Juni '05 - 15:39


    Die reactie hoor ik meer. De BDB waarschuwt de politiek er ook voor het jarenlang bevochten resultaat nu niet te offeren in de verkiezingsstrijd. CDU/CSU en FDP hebben zich daar ook keihard voor ingezet. Staatssecretaris Angelika Mertens heeft vandaag nog in een ‘Klares Bekenntnis zur deutschen Binnenschifffahrt’ vanuit Berlijn de oppositie opgeroepen hun toezeggingen na te komen. De politiek is ondoorgrondelijk. Verdwijnt dit thema van tafel, is de Bundesbahn de lachende derde.

    Dirk van der Meulen / VAART! (Email) (URL) - 17 Juni '05 - 22:49



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel