31 Mei '05 -CBRB wil 100.000 ton tankscheepsruimte uitkopen
ROTTERDAM 31/5 - Het CBRB wil de 22 miljoen euro, die eerder door de
Europese binnentankvaart bijeen werd gebracht in de Oud-Voor-Nieuw
regeling (OVN), gebruiken om minstens 100.000 ton tankscheepsruimte uit
te kopen via een bedrijfsbeëindigingsregeling. In een vanmiddag
uitgegeven persbericht wil de binnenvaartorganisatie zo'n '100.000+ton
reductieplan' laten flankeren door fiscale voordelen. Op langere
termijn dienen ook de opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid te nemen
door te garanderen dat er niet meer onder de kostprijs wordt gevaren,
aldus het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
Het CBRB-actieplan stelt de eigen beleidsvisie 'Naar een duurzame binnentankvaart' (oktober 2004) als uitgangspunt. Het plan moet een crisis in de binnentankvaart voorkomen en omvat, anders dan het voorstel van de Belgische VBR
van twee weken geleden, geen nieuwe OVN. Het put de bestaande fondsen
uit en legt daarmee geen beperking op voor de nieuwbouw van
dubbelwandige tankschepen. De omschakeling naar dubbelwandigheid is
volgens het CBRB een trend naar een duurzame tankvaart, die inmiddels
onomkeerbaar is geworden.
In de Binnenvaartkrant ('Crisis is niet aan de orde') ontkende CBRB-secretaris mr Jan Vogelaar vorige week nog de crisis die zich volgens VBR-tankvaartvoorzitter Karel Verberght ('Crisis tankvaart vraagt om oud-voor-nieuw regeling')
aan het voltrekken is. Maar na de hoogoplopende kritiek in het
VAART!Forum denkt het CBRB daar inmiddels anders over:
'Schaalvergroting en een fors vraaggedreven nieuwbouwprogramma van
dubbelwandige binnentankschepen, gekoppeld aan zwakke
marktomstandigheden veroorzaken momenteel zeer moeilijke
bedrijfseconomische omstandigheden bij met name de vloot van
enkelwandige tankschepen. Voor dit deel van de binnentankvaartvloot
lijkt deze slechte
bedrijfseconomische situatie structureel te worden, met uitstraling
naar de rest van de binnentankvaartvloot.'
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12e, 3011 BL ROTTERDAM
Postbus 23133, 3001 KC ROTTERDAM
Telefoon: 010 - 411 59 00, fax: 010 - 412 90 91
Rotterdam, 31 mei 2005
Maatregelen bij voortgang naar een duurzame tankvaart zijn noodzakelijk.
100.000+ ton reductieplan ter voorkoming van een crisis in de binnentankvaart.
In de binnentankvaart, zoals in de zeevaart, vindt een forse
omschakeling plaats naar dubbelwandigheid. Deze trend naar een duurzame
tankvaart is inmiddels onomkeerbaar geworden.
Schaalvergroting en een fors vraaggedreven nieuwbouwprogramma van
dubbelwandige binnentankschepen, gekoppeld aan zwakke
marktomstandigheden veroorzaken momenteel zeer moeilijke
bedrijfseconomische omstandigheden bij met name de vloot van
enkelwandige tankschepen.
Voor dit deel van de binnentankvaartvloot lijkt deze slechte
bedrijfseconomische situatie structureel te worden, met uitstraling
naar de rest van de binnentankvaartvloot.
Het is een gegeven dat het proces van sanering van verouderde
scheepsruimte in de binnentankvaart uiterst traag en moeizaam verloopt.
Dit kan leiden tot een langdurige ontwrichting van de
binnentankvaartmarkt en kan zelfs resulteren in een crisis in de
gehele binnentankvaartsector, waardoor de maatschappelijk relevant
geachte verduurzaming van deze vloot wordt geblokkeerd.
Om dit te voorkomen is handelen noodzakelijk.
Met zijn beleidsnota over de binnentankvaart als uitgangspunt heeft het CBRB een actieplan geformuleerd:
Bedrijfsbeëindiging
Het bedrijfsleven beschikt over een Europees fonds voor de binnenvaart, met gelden die zijn ingebracht door de binnenvaart zelf.
Het CBRB acht het nu noodzakelijk om de door Europese binnentankvaart
opgebrachte 22 miljoen euro te gebruiken om tankscheepsruimte uit
te kopen via een bedrijfsbeëindigingregeling. Dit geflankeerd door het
verlenen van fiscaal voordeel bij bedrijfsbeëindiging.
Op langere termijn dienen ook de opdrachtgevers hun
verantwoordelijkheid te nemen door te garanderen dat er niet meer onder
kostprijs wordt gevaren.
Kostprijsniveau als minimum
Om als binnentankvaart duurzaam te kunnen opereren is het noodzakelijk
dat er niet onder de kostprijs wordt gevaren. Hoewel diverse
opdrachtgevers zich dit realiseren, moet toch worden geconstateerd dat
nog steeds in teveel gevallen vervoer wordt gevraagd met tarieven die
onder de kostprijs liggen. Wil duurzaamheid gegarandeerd blijven
dan dient dit in de toekomst te worden voorkomen.
In diverse Europese landen bestaat wetgeving die het vervoeren onder de
kostprijs verbiedt. Dit vindt bijvoorbeeld plaats door de
aansprakelijkheid bij calamiteiten te leggen bij de opdrachtgever in
het geval dat kan worden aangetoond dat de calamiteit verband houdt met
het onder de kostprijs laten vervoeren van lading. Bezien moet worden
of op enigerlei wijze dergelijk wetgeving ook in Nederland invoerbaar
is. Ook het opstellen en invoeren van onderling bindende
kwaliteitssystemen van alle betrokken partijen is hiervoor
noodzakelijk.
Uitwerking
Het 100.000+ton reductieplan gaat uit van een tendersysteem van
maximaal €225,- euro per ton. Dit resulteert in het onttrekken uit de
markt van tenminste 100.000 ton en mogelijk meer wanneer er voor een
lager bedrag wordt ingeschreven. Door dit te koppelen aan
bedrijfsbeëindiging/ het definitief middels sloop uit de markt
verwijderen van het schip kan een daadwerkelijk capaciteitsvermindering
worden gerealiseerd.De regeling dient derhalve zodanig te worden
vormgegeven dat directe herinvestering in nieuwe bedrijven en
schepen wordt voorkomen. Zowel particuliere schippers als rederijen
dienen van een dergelijke regeling gebruik te kunnen maken. De gelden
in het fonds zijn opgebracht door de tankvaartbedrijven in het
Rijnstroomgebied, hetgeen is vastgelegd in een Europese verordening. De
gelden dienen derhalve ook te worden besteed aan dat deel van de
tankvaartvloot.