Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

26 Mei '05 -'Ruimte voor de Rivier kan 1 à 2 decimeter aflaaddiepte schelen'

26/5 - 'Lokaal kunnen problemen ontstaan, in de vorm van ondieptes, die invloed kunnen hebben op de aflaaddiepte van de gehele vaarroute. [...] Het is mogelijk dat de totale aflaaddiepte door lokale effecten met bijvoorbeeld 1 tot 2 decimeter afneemt', schrijft een projectmedewerker van 'Ruimte voor de Rivier' in antwoord op een vraag van schipperse Mieke Kuipers van de Hensie. Koninklijke Schuttevaer heeft al in juli 2002 gesteld dat 'Ruimte voor de Rivier' geen negatieve invloed mag hebben op de waterstanden of de vaardiepte in het rivierbed.

Ruimte voor de Rivier 'Ik ben echt geschrokken van dit antwoord', zegt Kuipers. Zij stelde op de website Ruimte voor de Rivier de vraag: 'Wat merkt de binnenvaart van dit alles? Meer stroom in de Rivier? Lagere waterstand? Elke centimeter is er één.'
Het antwoord liet even op zich wachten. Volgens de anonieme projectmedewerker lijkt Ruimte voor de Rivier de scheepvaartafwikkeling 'niet significant' te beïnvloeden. Maar verder lezend slaat de schrik Kuipers om het hart, want dan blijkt die niet zo grote invloed te kunnen leiden tot 1 à 2 decimeter minder aflaaddiepte. De spits Hensie zal daar niet direct last van hebben, maar er zijn dieperstekende schepen die bij laag water elke centimeter nodig hebben om rendabel te kunnen varen.

Geringere waterdiepte
'Uitgevoerde berekeningen geven aan dat hier en daar wel een geringere waterdiepte op kan treden. Ook door de uitvoering van uiterwaardverlagingen, nevengeulen, kadeverwijdingen en dergelijke (discontinuïteiten) kunnen bodemverhogingen optreden', vervolgt de brief van Ruimte voor de Rivier. 'Daarnaast is het mogelijk dat door een verlaagde waterstand als gevolg van maatregelen de waterdiepte bij kades, veerstoepen, aanlegplaatsen, sluisdrempels of in toegangen van rivieren naar kanalen afneemt.'
De projectmedewerker voegt daaraan toe: 'Er wordt verwacht dat in het detailontwerp van de maatregelen (in de vervolgfase (inrichtingsfase) na vaststelling van de PKB ruimte voor de rivier (eind 2005) de beperking van de waterdiepte door mitigerende maatregelen verregaand beteugeld kan worden.'

De effecten op de scheepvaart van de verschillende maatregelpakketten worden volgens de projectmedewerker nader beschreven in het MER van Ruimte voor de Rivier dat beschikbaar staat op de website www.ruimtevoorderivier.nl.

Bij het inlezen van de (omvangrijke) PDF-bestanden constateert Acrobat een bestandsfout. VAART! heeft die inmiddels aan het projectbureau gemeld.
Van 1 juni tot en met 23 augustus 2005 ligt PKB deel 1 ter inzage en heeft iedereen de mogelijkheid tot inspraak.

Advies aan ministers
De nautisch-technische binnenvaartorganisatie Koninklijke Schuttevaer was in het najaar van 2003 betrokken bij een advies van de “Landelijke Initiatiefgroep Ruimte voor de rivier“, waarin vele maatschappelijke organisaties participeren. Het advies “Meer waarden met een robuuste rivierruimte” werd uitgebracht aan diverse ministers over het toekomstige gebruik van de rivieren, mede in het licht van de te verwachten vergroting van de piekverwerking van rivierwater.
De initiatiefgroep wordt gevormd door een zeer uiteenlopende groep van maatschappelijke organisaties, zoals ANWB , LTO-Nederland, Stichting Natuur en Milieu,”Oppervlaktedelfstof-winners”, RECRON, Staatsbosbeheer en VNO-NCW. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer konden aan dit rapport bijdragen dank zij hun lidmaatschap van VNO-NCW. Zo konden beide organisaties in de aanbiedingsbrief opgenomen worden als mede- ondersteuners van dit initiatief.
'Dit rapport dient richting te geven aan toekomstig beleid van de verantwoordelijke overheden inzake het gebruik van de ruimte van de rivier', meldt Schuttevaer in een bericht op de eigen website. Als belangrijkste punten voor de binnenvaartsector worden genoemd:
  • het optimaal gebruik van de rivieren voor de scheepvaart,
  • het waarborgen van Haven en havengebonden activiteiten
  • het behouden resp. creëren van toekomstige mogelijkheden voor zandwinning, vanwege onze zand- en grindbelangen
  • <>
  • aandacht voor woningbouw binnendijks, ook vanwege aspecten van externe veiligheid, bij het vervoer van gevaarlijke stoffen
Koninklijke Schuttevaer had in juli 2002 geen bezwaar tegen de maatregelen die Verkeer en Waterstaat in gedachten had om overstromingen door hoge waterstanden te voorkomen. Zolang dat tenminste geen negatieve invloed heeft op de waterstanden of de vaardiepte in het rivierbed, schreef de schippersvereniging in haar reactie op de startnotitie in het kader van de PKB procedure (Planologische Kern Beslissing) ‘Ruimte voor de Rivier’. Een eventuele wijziging van de afvoerverdeling tussen Waal, Neder Rijn en Geldersche IJssel vond Schuttevaer ook toen al onaanvaardbaar.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Waarschijnlijk voel ik me na het lezen van deze informatie het zelfde als de bewoners van het dorpje Noordeinde.Waterschap Ijsseldelta en de provincy Overijssel willen een bypass voor de Ijssel graven.Het water stijgt en mogelijk moet de dijk waar Noordeinde is gebouwd 2,5 meter hoger worden.Van het dorp blijft dan weinig over.Stomtoevallig zag een inwoner van Noordeinde dat net over de provinciegrens ligt,de plannen in de bibliotheek van Kampen liggen.Daarop schudde hij het dorp wakker en dat ging verhaal maken.
    Hier bedoel ik er mee dat we(Schuttevaer) juist in de vakantietijd goed moeten opletten om eventueel protest te kunnen aantekenen.

    Mieke Kuipers - 26 Mei '05 - 16:38



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel